Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-12-2008 om 13:55

Anxiety disorder [angststoornis]

Na de kerstvakantie krijgen we te horen waar mijn zoontje van zeven (bijna 8) last van heeft. Hij was al eerder gediagnosiceerd als zijnde hb, hooggevoelig en met een hechtingsstoornis. We lopen nu bij een hele goede jeugdpsychiatrische instantie en hij is onderzocht door een kinderpsychiater. Hij heeft geen hechtingsstoornis (meer), maar waarschijnlijk een anxiety disorder (gegeneraliseerd en separatie-angst). Hij scoorde ook 95% op ADHD-kenmerken maar waarschijnlijk komt de onrust en drukte in zijn koppie en lijf voort uit de angststoornis. Wellicht krijgt hij Melatonine vanwege het slechte inslapen (hij slaapt slecht in al sinds zijn geboorte) en hij krijgt in ieder geval cognitieve gedragstherapie om zijn gedachten te helpen sturen en te leren zichzelf te beschermen voor prikkels van buitenaf. Andere medicatie als Ritalin, Concerta of Dipiperon wordt overwogen als het echt niet anders kan. Ik ben uitgeput, blij en opgelucht. We hebben alle vertrouwen in onze hulpverleners en mijn zoontje weet dat het allemaal goed komt. Hij lijdt vreselijk onder zijn drukte. Ik zit hierom al weer een hele tijd in de ziektewet/Wao en kan straks weer hopelijk aan het werk en me niet alleen meer alleen met alle problemen rond mijn zoontje bezighouden. Heeft iemand ervaring met een kind met een anxiety disorder? Wat voor hulp/medicatie krijgen jullie? Heeft iemand nog meer tips/adviezen? Dank je

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mutsss

mutsss

19-12-2008 om 01:50

Dochter (11)

Onze dochter heeft jaren getobt met onverklaarbare angsten en dat werd van kwaad tot erger. Afgelopen zomer is ze getest en zat op de 97 percentile. Hoogbegaafd maar ook een leerstoornis. Dus was ze diep diep ongelukkig op school. Van alle is er voorbij gekomen: OCD, Anxietydisorder. Ook medicijnen werder aangeraden door verschillende deskundigen.Doordat ze zo gestrest was op school liep thuis alles ook stuk. Haar zelfvertrouwen was tot een dieptepunt gedaald.Slapen ging moeilijk, eten deed ze nauwelijks en met vriendinnen spelen daar had ze domweg de energie niet meer voor.
En nu? We hebben haar sinds afgelopen voorjaar thuis. Geen normale school meer maar thuisscholing. Met als gevolg een heeeel ander kind. Blij, opgewekt, durft weer ' risico's te nemen (lees onbekende dingen doen, bij vreemden thuis blijven enz.)Maar dat is in NL natuurlijk moeilijk met de leerplicht (wij wonen in het buitenland). Of woon jij ook in het buitenland???(omdat je het over anxietyu hebt ipv over angsten).
Maar ik wilde toch reageren op je mailtje omdat ik weet hoe verdomde moeilijk het is als je kind zo angstig is. Mensen om je heen hebben vaak hun mening klaar en snappen niet dat je echt ALLES geprobeert hebt. Het sloopt je hele gezin.
1 snel advies, ik heb nu niet veel tijd om te schrijven.
Geef hem tijd om weer op te laden. Hou hem gewoon eens een paar dagen thuis. Doe leuke dingen die dag en geeft hem verantwoordelijkheid voor iets waarvan je bijna met zekerheid kan zeggen dat hij het aankan.
Krijgt hij op school extra werk ivm met zijn HB? Mijn dochter had dat aan de ene kant zo had nodig maar de leerkrachten wilden daar niet aan omdat ze zo ' op haar tenen liep'.
Ik heb nog wel een paar goed boekentips voor je maar misschien heb je die allang gelezen. Op internet staan ook heel veel tips. En o ja: probeer je te focussen op zijn HB want daar lag bij ons de sleutel. Die angsten zijn waarschijnlijk alleen maar een symptoom. Die HB is de oorzaak....
Sterkte met alles en die internetlinks en boekentips komen er aan als ik wat meer tijd heb.
~Mutsss

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2008 om 13:04

Mutsss

Ja, ik spreek, schrijf en lees veel Engels vandaar=P Mijn zoontje is dus HB en daar komen ook veel zaken vandaan. Zeker ook omdat hij faalangstig en perfectionistisch is. Hij heeft een groep overgeslagen en krijgt aangepast werk op zijn niveau maar omdat hij zo angstig en onzeker is en zo snel afgeleid moet hij toch altijd op zijn tenen lopen.
Hij is niet bang voor vreemden, voor onbekende dingen etc. Hij is vooral bang om er niet bij te horen, om mensen kwijt te raken, voor de dood etc. Hij is ook erg filosofisch aangelegd en denkt te ver door over veel zaken. Daarbij vergeet hij dan de "gewone" dingen. Hij is erg vergeetachtig maar heeft toch ook weer een geheugen als een olifant. Het is een erg open, sociaal kind. Hij heeft veel vriendjes, gaat naar de naschoolse en vindt het er heerlijk. Uiteraard zorg ik voor de broodnodige structuur en rust maar die drukte in zijn kop kan ik niet wegnemen. Hopelijk biedt de therapie en evt. medicatie een oplossing. Ik zou graag je boekentips willen etc. Alle hulp/advies is welkom, temeer omdat ik er alleen voor sta (zijn vader is out of the picture). Maar ook erg fijn te lezen dat het met jouw dochter zo veel beter gaat! Thuisonderwijs is geen optie om meerdere redenen maar ik zou het ook niet willen voor hem omdat hij juist dat contact met anderen zo nodig heeft...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2008 om 16:23

Knurf

Precies, te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet Vervelende is dat hij al heel veel toestanden en nare dingen heeft meegemaakt dus hij neemt geen genoegen met "de-ver-van-mijn-bed-show". Hij zoekt zijn heil en zekerheid vooral in het werken met cijfertjes; met rekenen is hij zo gruwelijk ver dat hij met gemak een brugpieper de baas is. Het biedt hem kennelijk zekerheid. Het zou overigens zeer waarschijnlijk kunnen zijn dat hij ook een serotonine-tekort heeft; mijn moeder slikt ad voor chronische depressie, mijn zus en ik ook. Ik weet niet of en in hoeverre ook aan kinderen ad voorgeschreven worden maar ik neem aan dat de psych dit ter sprake zal brengen in het evaluatiegesprek. Zo niet, zal ik het aankaarten. Maar het blijkt ook dat cognitieve gedragstherapie zeer werkzaam is dus dat zal soweiso wel gebeuren. Belangrijkste voor zowel hemzelf als ook voor mij is dat hij eindelijk eens probleemloos naar bed gaat en snel kan slapen; hij is oververmoeid en ik dus na al die jaren ook. Niks helpt: structuur, een vast avondritueel, geen tv/computerspelletjes, warme melk, bad, masseren etc. Zodra hij in bed ligt komt de drukte in zijn kop en hoort hij allemaal "slechte dingen". Dan gaat hij met zijn hoofd bonken en wil hij een paracetamol voor hoofdpijn, komt er -tig keer uit en gaat vragen stellen over het wereldgebeuren, dingen van vroeger, over zijn vader, de stelling van Pythagoras, religie, "wat is je ziel, waar gaat die naartoe als je dood bent" "mama ik wil orgaandonor worden kan je dat regelen" etc. etc. Zucht. Een te wijze, oude man in het lijf van een klein, onzeker, bang jongetje. En het is zo'n bijzonder kereltje. Iedereen is dol op hem en hij heeft zoveel begaafde kanten maar zijn gedachten zitten hem in de weg...

Guinevere

Guinevere

19-12-2008 om 22:12

Dat slapen...

Elisa, hier geen ervaring met de complexe problematiek van jouw zoontje. Maar wel met slaapproblemen.
Mijn zoontje, dat van jongs af aan inslaapproblemen had, heeft nu sinds juli melatonine en het gaat echt super. Sterker nog, het gaat zo goed dat ik het nu alweer probeer af te bouwen. Dus zeker een aanrader voor zo'n oververmoeid kind. Mijn zoontje vraagt er zelf om als hij niet kan slapen, dus kennelijk is het voor hem zelf ook een uitkomst. En wie zal zeggen hoe veel beter jouw zoon zich overall voelt als hij niet meer constant moe is!
Voor het slapengaan heb ik vóór de melatonine ook wel eens een valeriaan gegeven. Daar werd mijn zoon ook een stuk relaxter van, dan sliep hij in elk geval "al" om 21.30. Maar nu dus al om 21.00!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2008 om 22:49

Melatonine

Ja, daar had de psych het al over. Lijkt mij dat we dat zeker eerst moeten proberen. Hopelijk slaat dat goed aan. Als je moe bent, wordt alles al snel teveel. Ik ben zoo benieuwd wat er over twee weken uit het gesprek komt! Maar eerst fijn kerstvakantie

mutsss

mutsss

20-12-2008 om 05:54

Wellicht hebben jullie het al geprobeerd, maar onze dochter heeft veel gehad aan een ontspannings cd voor het slapen gaan. Haar favoriet was een cd met zeegeluiden. Een hele rustige stem vertelde daar een verhalen bij over bv. dolfijnen. In dat verhaal zitten allemaal spierontspannings en ademhalings oefeningen.
Misschien dat zoiets ook in het nederlands te krijgen is?
Verder heb ik wat betreft hoogevoeligheid veel gehad aan het boek" The Highly Sensitive Child" van Elaine Aaron.
En nog wat internetlinks:
http://www.shakeel.citymax.com/page/page/4463694.htm
http://www.hoagiesgifted.org/sensitivity.htm

~Mutss

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2008 om 13:35

Mutsss en knurf

Mutss, dank je voor je links. Ook hier hebben we een CD maar dan met licht klassieke muziek. Tja, het helpt allemaal niks. Ik denk dat we toch eerst vooral voor de melatonine moeten gaan. Verder praat ik veel met mijn zoontje en probeer ik hem duidelijk te maken dat hij de baas is over zijn gedachten en zijn lijf, niet andersom. En ik laat hem lekker veel lichamelijke dingen doen, zoals sporten. Als hij echt fysiek moe is, slaapt hij nog wel eens. Maar goed, als baby sliep hij al nauwelijks. Veel te bang dat hij ook maar iets zou missen van die wonderlijke wereld om hem heen=P Dank meiden, ik hou jullie op de hoogte!

Guinevere

Guinevere

20-12-2008 om 15:48

Drogist

Elisa, je hoeft niet te wachten op een recept voor die melatonine. Bij het Kruidvat hebben ze het ook! Inderdaad in een lage dosering, maar je kunt er dan gerust een paar geven. Dan kan je zoon 2 weken lang bijslapen. Kost een tientje ofzo voor een pot. Voor het geld hoef je het niet te laten, want melatonine op recept moet je toch zelf betalen....
Ja, mijn zoontje wilde, net als de jouwe, als baby ook al nauwelijks slapen, ik ken dat. Hij wilde ook alles zien en meemaken, hij vond het geweldig, had ook weinig slaap nodig. Wij waren zelf wel kapot....een baby die om 23.00 zijn bed pas ingaat, pfoe!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2008 om 17:12

Hahaha

... dat is een goeie Knurf. Klinkt net als mijn zoontje. Goeie tip

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.