Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
dihanne

dihanne

10-06-2010 om 16:46

Asperger bij de tandarts

Ha allemaal,

Onze dochter (10, asperger) heeft een prima gebit, en haar enige ervaring met de tandarts is de controle, sealen van kiezen en zo'n vies gebitje met fluor een tijdje in haar mond.

Het viel me al een tijd op dat ze twee grote mensen kiezen krijgt, naast de melkkiezen. Een dubbele rij, beetje haai-achtig.

Dus een afspraak gemaakt met bij de tandartspraktijk. Kregen een tandarts die we niet kenden. Volgens hem moeten de melkkiezen eruit. De nieuwe kiezen zouden ze eruit moeten duwen, maar omdat die nieuwe kiezen ernaast komen, gebeurt dat niet.

Dochter zei dat ze er wel uitmochten, dus tandarts pakt direct een spuit (!). Zonder haar te informeren over het programma.
Ik vond dat veel te snel gaan, en vertelde dat verdoving gaat door het geven van een prik wat wel een beetje pijn doet, en dat je vooral je hoofd stil moet houden.

Tandarts vond dat blijkbaar onnodige informatie, begon (samen met assistente) mond van dochter al open te wrikken. Dochter keek doodsbang dus ik heb de zaak gestopt.

Tandarts begon een verhaal dat als kinderen steeds hun zin krijgen, ze helemaal nooit iets laten doen e.d.

Dochter even naar de gang gestuurd en met tandarts over asperger gesproken. Weet niet of hij dat begreep. Hij noemde wel dat ze misschien beter naar een kindertandarts kan, dat lijkt me ook. In ieder geval niet bij hem!

Maar ik ga het eerst eens even aankijken, de melkkiezen gaan langzaamaan toch wel losser zitten, dus misschien met wat wiebeltherapie....

Al met al voel ik me wel een ontzettend stomme, slechte moeder. Ik had natuurlijk direct moeten zeggen dat ik alleen voor een advies kwam. Ik liet me overvallen, en zag mijn dochter ineens met een doodsbang gezichtje in die stoel liggen, met die spuit richting haar mond (pure horror).

Vragen aan jullie:
- wat vinden jullie hier nou van?
- gaan jullie naar een kindertandarts, en wat zijn jullie ervaringen?
- iemand wel eens een kind met twee dubbele tanden gehad? hoe ging dat?

groet,
Dihanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

dihanne

Wij gaan niet naar een speciale kindertandarts, maar de tandarts neemt wel extra tijd voor onze zoon. Als hij behandeling nodig heeft (sealen van kiezen en een keer een vulling) dan is dat altijd pas bij een volgende afspraak, zodat we alle tijd hebben om hem voor te bereiden. De eerste keer hebben we hem vooral voorbereid op de geluiden die er te horen zouden zijn. Hij zou anders in zijn paniek om zich heen kunnen gaan slaan, en dat is geen goed idee als er geboord wordt... Inmiddels weet hi het en is het geen probleem meer.

Ik vind de reactie van deze tandarts eigenlijk erg grof. Ook als een patient geen Asperger heeft is het beter te vertellen wat er te gebeuren staat in plaats van zonder meer een mond open te wrikken!

hymn

hymn

10-06-2010 om 18:04

De mijne

gaan wel naar de kindertandarts , heerlijk!!!!!!!!!!!!!!!

alles word uit gelegd en laten ze ook voelen op de handjes

dochter is 10 heeft lichte vorm van adhd , ontwikkelingsachterstand

ook haar grote kiezen komen voor de melkkiezen en de tandarts laat ze voorlopig zitten omdat ze er vanzelf wel uitgaan

een spuitje is slaapwater voor de kiezen , de plaatjes als bescherming over de kiezen worden bestraald met een discolamp ( vanwege de blauwe kleur) en moeders zit erbij kijt erna , veel aandacht voor de kids en moeders echt op de 2e plaats hoor

een verade4ming met toen wij naar de tandarts gingen op die leeftijd

anna van noniemen

anna van noniemen

10-06-2010 om 19:39

Ook kindertandarts

voor onze zoon met ADHD. Wij hadden ook zo'n geweldig geduldig exemplaar en zoon ging volledig over de zeik!~Bij de kindertandarts heeft hij onlangs 4 kiezen laten trekken. Nee, niet van harte, maar hij deed het toch maar!!

Moek

Moek

11-06-2010 om 09:59

Bij mij

is de ASS'er juist nogal dapper, hij wil ook altijd als eerste en geeft geen kik. De jongste (geen etiketje maar wel een angsthaas) mag bovenop mij liggen, dat helpt echt. De tandarts is geen speciale kindertandarts, maar wel heel geduldig en rustig.

koentje

koentje

11-06-2010 om 12:31

Maar wij

hebben gewoon een rustige moederlijke tandarts die alles uitlegt, niets aan het handje.

anna van noniemen

anna van noniemen

11-06-2010 om 22:17

En zo hoort het koentje

maar helaas, er zijn niet zoveel van die exemplaren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.