dihanne
05-05-2010 om 10:58
Asperger: vertellen aan klasgenoten?
Beste allemaal,
Onze dochter (10 jaar) is gediagnostiseerd met Asperger, ze zit nu in groep 5 van reguliere basisschool (met rugzak).
Ze heeft wel aan een paar vriendinnetjes verteld dat ze Asperger heeft, maar niet aan de hele groep.
Zelf denk ik dat dat misschien wel tijd wordt. Sociaal gaat het goed op school (buitenspelen, gymles: ze doet lekker mee), maar vooral bij onverwachte situaties in de groep valt ze op.
Bijvoorbeeld: als de juf zegt 'Vandaag zetten we de tafels zus-en-zo', dan beginnen alle kinderen aan de tafels te trekken, en onze dochter kijkt om zich heen (gaat te snel voor haar).
Als de groep het weet, dan snappen ze waarschijnlijk waarom onze dochter niets doet, en misschien is er ook nog wel een kind dat haar even helpt. Het sociale klimaat op school is heel goed.
Volgend jaar gaat ze naar de bovenbouw, en dan wordt er een groter beroep gedaan op zelfstandigheid en eigen initiatief, dus dat wordt moeilijk voor haar.
Inlichten van groepsgenoten lijkt mij dus een goede zaak. Ik moet hierover nog met dochter overleggen, maar ben me vast aan het orienteren.
Mijn vragen:
- Hebben jullie hier ervaring mee? positief of negatief?
- Hoe pak je dit aan? hebben jullie leuke tips?
Met groet!
Dihanne

Polly Shearman
05-05-2010 om 11:07
Spreekbeurt
Ik zou haar adviseren haar spreekbeurt over asperger te doen, dus eerst uitleg geven en daarna vertellen, en ik heb het zelf ook!
als ze dat wil en aankan tenminste.
Want aan alleen de mededeling ik heb asperger hebben kinderen van 10 niks want die weten niet wat het inhoud.
Groet, pol

KGO
05-05-2010 om 22:24
Alle katten hebben asperger
Beste Dihanne,
Toen het bij onze dochter bekend was geworden dat ze Asperger had heeft de juf het wel verteld aan de klas, toen ze er niet bij was (wilde dochter zelf).
De kinderen wisten wat Asperger was omdat net een paar maanden daarvoor een jongetje (met Asperger) uit haar klas van school was gegaan naar een cluster 4 school. TOen had de intern begeleider in de klas het boekje 'alle katten hebben Asperger' voorgelezen.
Nu heb ik een vraag terug aan jou:
bij ons is het redelijk recent dat de diagnose bekend is. Na de vakantie ga ik met de intern begeleider + juf verder praten. We hebben dus nog niets aan zorg, rugzakje en zo. Aan wat voor soort begeleiding zou ik kunnen denken, wat zou school kunnen doen? Wat houdt bij jouw dochter de begeleiding in?
Karin

choco la
06-05-2010 om 08:08
Spreekbeurt
Onze zoon van 10 met adhd en pdd-nos heeft vorige maand een spreekbeurt gehouden over autisme. Inderdaad eerst een algemeen verhaal wat het is, welke soorten etc. Op het laatst heeft hij pas over zichzelf verteld en wat het voor hem betekent en wat de kinderen in de klas voor hem kunnen betkenen als hij het weer eens moeilijk heeft. Wij hadden bij de Ned. ver. voor autisme een spreekbeurtpakket betseld (gratis) en verder alles zelf beschreven en een filmpje van youtube erbij gevonden. Zoon heeft veel positieve reacties gekregen. Nu is het natuurlijk afwachten wat het op de lange termijn gaat betekenen voor hem. Maar hij is blij dat hij het verteld heeft.

dihanne
06-05-2010 om 08:52
Reactie voor karin, graag aanvullingen!
Beste Karin
Hopelijk kunnen anderen dit bericht aanvullen, jij vraagt naar begeleiding voor kinderen met Asperger in het reguliere onderwijs.
Onze dochter heeft dus een rugzakje. Zou ik wel aanvragen als ik jou was, heel veel informatie te vinden op www.50tien-oudersenrugzak.nl.
Maar nu de praktijk. De school krijgt ondersteuning van een Ambulant begeleider, vanuit een REC 4 school. De intern begeleider maakt steeds een handelingsplan, en dat wordt geevalueerd met ambulant begeleider, intern begeleider, leerkracht en ouders. Onze dochter krijgt twee keer per week een half uur individueel instructie van een leerkracht. Die halve uren is de intern begeleider in de groep (als leerkracht).
Op zich een goede opzet, die zeker op het gebied van leerresultaten vruchten afwerpt. Omdat ze een flinke achterstand had, gaat ze ook een keer per week naar een remedial teacher (dit betalen wij zelf).
Helaas wil de school niet verder met onze dochter, en ik denk dat we in een flinke strijd terecht gaan komen. Onze dochter gaat namelijk heel graag naar school, en wij willen haar daar houden.
Dus onze situatie is niet regulier, daarom hoop ik dat ook anderen zullen reageren op jouw vraag
vriendelijke groet,
Dihanne

Ilva
06-05-2010 om 14:35
Ik lees mee
Sinds kort weten wij ook dat onze zoon asperger heeft. Hij is 7 jaar en zit in groep 4. Thuis levert het weinig problemen op maar op school wel. Na de vakantie hebben we nog een gesprek met het Riagg en er komt ook nog een gesprek met school. Ik kan het nog niet helemaal geloven, hij is wel anders en heeft op school sociaal wel problemen maar hij heeft wel vriendjes en troost ook andere als zij pijn of verdriet hebben (in een thuissituatie). We hebben nog heel veel vragen die hopelijk binnenkort beantwoord worden. Maar bovenal is onze zoon erg lief en zit hij thuis goed in z'n vel. Nu maar hopen dat school er iets aan kan/wil doen. Hij is wel heel intelligent en haalt dus goede cijfers.
Ik hoop van jullie het een en ander te kunnen leren en lees dus met dit draadje mee.

dihanne
07-05-2010 om 09:00
Blijf je bij spreekbeurt?
Hoi allemaal,
dank voor jullie reacties op mijn vraag over het vertellen van diagnose Asperger aan groep op school
Gelukkig nog niemand gereageerd die er spijt van heeft.
Als je het via zo'n spreekbeurt doet: blijven jullie daar dan bij als ouder? Eerlijk gezegd zijn mijn ervaringen met de leerkrachten niet zo positief qua Aspergerkennis.
groet
Dihanne

mousa
13-05-2010 om 21:10
Niet verteld
hier ook dochter van 10 met asperger, zij wilde juist het niet vertellen aan anderen, ook niet aan de klas. Het leek me ook goed voor haar het in de vorm van een spreekbeurt uit te leggen, maar ze vond het niks! Hebben wij gerespecteerd. Zelf vertel ik het daarom ook niet aan iedereen, wel weet de huisarts en school het. Voor mensen/kinderen die haar accepteren maakt het ook niet uit of ze het heeft of niet en voor mensen/kinderen die haar niet accepteren vraag ik me af of het uitmaakt. Wel zou ze heel graag een vriendin hebben die ook asperger heeft want ze voelt zich er wel alleen in.

dihanne
14-05-2010 om 11:50
Mousa
ha Mousa,
Waarschijnlijk kan jouw dochter zich beter redden dan de onze. Die gaat nu naar de bovenbouw op school, en daar wordt meer zelfstandigheid verwacht, waar we aan twijfelen. Dus daarom denk ik dat uitleg aan groepsgenoten nu wel belangrijk gaat worden
Ze is vrij open over haar asperger tegen vriendinnen, ze vertelt het uit zichzelf, dus ik denk dat ze spreekbeurt wel ziet zitten. Zal het eens met haar bespreken. Maar als ze het niet wil, dan zal ik dat ook respecteren.
groet,
Dihanne