Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pippie

Pippie

10-03-2009 om 12:59

Ass en puberteit (vroege)

Mijn dochter is 9 (MCDD) is erg vroeg in de puberteit. Waarschijnlijk laat ze al een tijd enorme terugval zien sinds dat. Nu dus de voorlichting. Het is vreselijk moeilijk om met haar over 'lichaam' te praten. Als ik het woord hart, maag, buik, borst o.id. noem flipt ze helemaal.

Weet iemand misschien een goed boek of een website als ondersteuning waarmee ik haar heel voorzichtig kan voorlichten. Of waarin ik zelf info vind over hoe je dat bij een (jong) kind met ass kan brengen.

Pippie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

10-03-2009 om 13:20

Twee boeken

Of ze specifiek geschikt zijn voor een kind met ass weet ik niet, maar hier hebben we twee leuke boeken.
'Over baby's en zo'
'Over sex en en zo'

De eerste is geschikt vanaf een jaar of zeven, de tweede vanaf een jaar of tien.

Pippin

Pippin

10-03-2009 om 13:45

Ik vond het boek ik + jij = wij van Baseler een leuk boek. Mijn kinderen waren toen nog wel wat jonger. Maar het gaat vooral over samenleven, met elkaar omgaan en een heel klein beetje over sex.
Misschien is dat een goeie start. En wij hebben dat boek van Sanderijn van der Doef, ben jij ook op mij? Dat vonden de meiden bij ons zeer interessant, maar misschien is het voor je dochter te expliciet?
Pippin

Pippie

Pippie

10-03-2009 om 20:42

Aah

Dat wordt weer een bezoekje aan de bib. Fijn, even wat titels om mij op te storten.

Bedankt!

Pippie

dijota

dijota

21-03-2009 om 01:23

Picto's of tekening maken

Hallo Pippie,

Ik vond dat ook lastig, toen zij 9 was begon haar borstontwikkeling en voelde aan dat ze er vroeg bij was en heb uiteindelijk het zelf met haar besproken.
Mijn dochter nu 11 jaar met PDDNOS heb ik een half jaar terug vertelt dat zij eerdaags ongesteld kon worden. Dit omdat ze ook schaamhaar had en dacht nu gaat het niet lang duren.
D.m.v. een simpele tekening heb ik haar uitgelegd wat er zou gebeuren, dus niet direct buik, baarmoeder benoemen maar via de tekening laten zien hoe mama en zij en andere meisjes van binnen uit zien. Toen dat haar aandacht trok ben ik 1 voor 1 de dingen gaan benoemen.
Ze was net 11 en ja hoor ze was het geworden, ze was rustig en zei mam volgens mij ben ik het, ik heb haar die dag thuis gehouden, alleen voor deze eerste keer, omdat ik wist dat zij vele vragen had.........enne die had ze, die dag en uitleg had ze nodig en weet nu hoe en waar ze ermee moet omgaan. Tja bij hen is herhalen vaak nog wel nodig heb je je verschoond, etc. Later komt de volgende stap over voorlichting. Het is al heftig genoeg wat er met je lijf gebeurd toch?
Ik weet niet of je dochter goed op pictogrammen reageert? Op Sclera.be vind je picto's wat haar zouden kunnen helpen.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.