Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

ass/adhd, gemiddeld begaafd en erg "jong" van gedrag/laag probleemoplossend vermogen

Veel is er denk ik niet aan te doen maar moet dit even kwijt ..

Ik vind dat mijn zoon, die bijna 13 wordt, zich nog altijd in de verse verte niet gedraagt als andere kinderen van zijn leeftijd en op dit moment vind ik dat één van de moeilijkere dingen om te aanvaarden (en we hebben al een hele weg afgelegd). Hoe ouder hij wordt, hoe meer zijn "anders" zijn opvalt.
Hij blijft zo ontzettend jong op veel vlakken, precies eerder 8 dan bijna 13.
Hij kan wel naar meer "volwassen" dingen kijken maar heeft daar dan toch vaak extra uitleg bij nodig. Laat ik hem doen kijkt hij nog vrolijk me naar K3, is gepassioneerd door de nachtwacht van studio 100, speelt miitopia op de nintendo ds ed.
kan soms onzettend kinderlijk reageren, overdreven knuffelen, mammie roepen, beginnen springen ...
daarnaast heeft ie ook nog de drang om steeds op zijn handen of andere dingen te bijten, kan hij niets in stilte doen, en ROEPT hij tegenwoordig ook zo waardoor iedereen hem overal gehoord heeft.

Veel kan je er niet aan veranderen, dat weet ik.
Maar elke keer is het weer confronterend.
wat ik ook meer en meer merk is een gebrek aan probleemoplossend vermogen (toch niet op een goede manier) . Dit is te verklaren door zijn performale IQ dat maar 83 is denk ik, maar hij heeft het er erg moeilijk mee en schaamt zich soms kapot voor zijn eigen gedrag (achteraf).
bv hij was na het zwemmen zijn onderbroek kwijt ... en is beginnen roepen, in paniek geraakt, heeft de leraar geroepen dat hij moést helpen (die daar niet blij mee was) , de hele klas lachte natuurlijk ... ipv rustig te zoeken of het stil tegen de meester te gaan zeggen.
En zo zijn de voorbeelden eindeloos.

ook lichamelijk is het in de verste verte nog geen puber, hij is ook nog maar 1 m 45 en daardoor komt hij naar de buitenwereld nog wel weg met dat gedrag .

wat ik me afvraag is of dit gaat veranderen ... of dat een sociaal emotionele achterstand blijvend is en hij altijd jonger zal blijven van gedrag.
zou er te werken zijn aan dat probleemoplossend vermogen?

zijn diagnoses zijn ASS, adhd, angst - en ticstoornis (tics zijn vooral vocaal en houden vermoedelijk verband met ass)

zijn verbale IQ zit dacht ik rond de 100 en performaal dus maar 83.

TJa

Mijn dochter met een ASS en angsstoornis was 12 toen ze pas verstoppertje ging spelen. Ik had het bijna niet door, want je verwacht het niet meer op die leeftijd. Ze speelde nog het liefste met haar 20 poppenhuizen en in de brugklas mocht ze gelukkig als eerste een boek lezen met nog veel plaatjes er in.
Ze zeggen niet voor niets dat sommige mensen 'laatbloeiers' zijn. Rustig doorgaan met ademhalen en goed de balans bewaren en ontwikkeling blijven aanbieden.
Denk ik.
Mijn dochter heeft inmiddels geen 20 poppenhuizen meer maar wel een paar goede vriendinnen en een vriendje. En vermaakt zich met de naaimachine en haar knutsels. En doet haar uiterste best om 5Havo te halen. En anders gaat ze nog maar even door tot ze het gehaald heeft.
Ze moet zich in acht nemen maar verder is het een prachtige meid.

Verwachtingen

Kan ik nu natuurlijk makkelijk zeggen.
Ik weet nog dat mijn zoon, die heel veel gepest werd op de basisschool en soms zo gestresst was dat hij kopjes maaginhoud opgaf en over de dood nadacht als oplossing van zijn problemen, die zoon dus. Met een ass.
Ik was bijna dagelijks bij school. Ik weet nog dat er een meester van groep 7 tegen mij zei: met deze kinderen komt het later vaak heel erg goed!
Tja, hij had dat natuurlijk al vaker gezien. Niet dat ik het helemaal vond sporen hoor.
Want voor je zover bent heeft je kind nog een hoop vaak negatieve belevenissen mee te maken op school en van anderen, en zie ze daar maar eens zonder onzekerheden en angst doorheen te krijgen.
Zoon heeft inmiddesl zijn HBO en is door naar de universiteit. Het gaat hem goed. Maar ook hij moet zich in acht nemen.

Mobiel

MIjn kinderen hadden op de basisschool al een mobiel omdat ze mij nodig hadden voor het bedenken van oplossingen. Zodat ik ze ook op afstand mee kon helpen puzzelen. Even rustig blijven en even nadenken en even puzzelen. Geen paniek.
En nee, leerkrachten snapten dat vaak niet. Zo slim, goede cijfers en dan zo onpraktisch?

strepensokken

strepensokken

25-10-2018 om 20:24 Topicstarter

Idd proberen los laten

Maar soms is het moeilijk hoor.
Hij is dit jaar in eerste middelbaar gestart. Aangepast onderwijs ov4 , is qua inhoud gelijk aan het gewone onderwijs maar met auti aanpassingen
En in beroeps.
Hoe zit het systeem in Nederland ineen? Hier heb je na basisonderwijs de a en b stroom. A is moderne, Latijnse ,wetenschappen en het vroegere technisch onderwijs. B is dan de "lagere " graad waar ze een beroep leren. Iets tussenin bestaat niet meer. Omwille van lage draagkracht en moeite met rekenen is het b geworden hier.
Gsm mogen ze op school niet gebruiken dus hij kan niet bellen als er iets is.
Ik ben wel wat teleurgesteld in school en leraar dat ze na het onderbroek probleem niet even met hem hebben gekeken hoe hij zoiets beter had kunnen oplossen. Nu moet hij binnen een week excuses gaan aanbieden.

Verder is ie taalkundig heel sterk en daardoor wordt hij door volwassenen wel eens overschat .
Tot hij dus vervalt in dat kinderlijke en baby geluiden ...

De angsten zijn gelukkig onder controle met medicatie. Het is echt heel erg geweest een jaar geleden, hij kwam echt niet meer tot leren.

Ik hoop zo dat we eens een goed jaar hebben nu.
Het is goed gestart maar ik besef ook dat we nog maar oktober zijn...

Jij bent het

Als je maar niet vergeet dat jij het bent die het draaglijk voor hem maakt en die hem steunt.
Mijn kinderen zijn na een heel gevecht van mijn kant naar speciaal onderwijs gegaan. Beiden op hun eigen niveau.
Je haalt er het beste uit. Jij weet het beste wat er mogelijk is in het, ik denk Belgische?, schoolsysteem.
In het reguliere onderwijs wordt teveel gestraft voor onvermogen. Dat leg ik mijn kinderen ook goed uit.
Ik ben ook regelmatig naar school geweest om te bespreken dat dat niet gaat bij een kind met een ass. Die moet je helpen, niet straffen, dat helpt echt niet.
Maar ik moet zeggen dat ik blij was dat ze naar het speciaal onderwijs gingen. Daar snapten de leerkrachten het beter en was er meer begrip.

Medieren

In Gent zit Autisme Centraal, ik heb zelf veel aan hun trainingen gehad.
Er moet ook wel iets van Feuerstein in Belgie zijn. Het wordt als vak gegeven aan de universiteit van Antwerpen, dus er zal wel een markt voor zijn in Belgie.
Want inderdaad is het belangrijk dat je door samen te puzzelen, door de wereld voor je kind toegankelijk te maken, dat kun je leren, dat je kind leert hoe hij zelf problemen kan gaan oplossen.
Samen doen wat ze nog niet kunnen, samen met jou, heeft bij mij en mijn kinderen goed gewerkt.
Maar soms kon ik me ook bijna niet beheersen om mee de school in te gaan. Ik heb me vaak kapot geergerd hoe zulke eenvoudige pedagogiek gewoon niet beschikbaar bleek voor mijn kinderen.
Inderdaad, omdat ze te hoog ingeschat worden omdat ze verbaal begaafd zijn. Maar ze kunnen zich veel dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn gewoon niet voorstellen. Dat is autisme nou eenmaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.