Elsa
12-07-2009 om 21:30
Autisme?
ik denk dat mijn dochter autistisch is wat zijn de kenmerken van autisme?
ze praate pas toen ze 4 was
en liep pas na 2 jaar misschien is dat een signaal
ze willen mijn dochter nu ook laten lijven zitten nou ja eigenlijk een jaartje langer kleuteren alleen is ze na december geboren dus zie ik dat als blijven zitten

wil40
12-07-2009 om 23:26
Langzame ontwikkeling
Je dochter is nà 1 Jan. 5 jaar geworden? Dan is er sprake van een normale kleuterperiode. Veel scholen trekken de grens van 1 Jan. Dat zie ik nog niet als blijven zitten.( Of is ze nu al 6?)
Je vertelt dat ze laat is gaan praten. Maar hoe goed praat ze nu? Heeft ze een goede woordenschat? Laat lopen zegt ook niet veel. Ik ken verschillende kinderen die laat zijn gaan lopen en waar geestelijk niets mis mee is.
Heb je al eens gepraat over je zorgen met leerkracht, kleuterbureau of huisarts? Niet ieder kind heeft een snelle vanzelfsprekende ontwikkeling en niet ieder kind heeft een hoog iq. Dat wil nog niet zeggen dat er direct een geestelijke afwijking is. Maar als je je zorgen maakt zou ik naar je huisarts gaan. Tenslotte voel je als moeder het beste aan "als er iets niet klopt."

Elsa
13-07-2009 om 19:10
Geen onderwerp
Ze is nu zes en de lerares wilt dat ze nog een jaar overdoet. Ze praat wel maar alleen als zij het noodzakelijk vindt. Dus als ze iets wilt dan vraagt ze het wel. Haar woordenschat is redelijk.
Ik heb met de lerares erover gepraat zij wilt haar daardoor ook nog laten blijven zitten, maar ik denk dus dat het daar niet mee te maken heeft. Het is namelijk een slim meisje die mij goed begrijpt. En als ik iets vraag mij wel begrijpt en ook de opdracht uitvoerd. Alleen bijvoorbeeld in kring gesprekken heeft zij niks te vertellen, want dat vind zij niet zo noodzakelijk.
Maar als een kind op haar stoel zit zecht ze ook niks
,bijvoorbeeld ook al weet ze dat het haar plek is
maar ik denk dat als ze een jaar langer kleuterd er niet beter door praat. haar vriendjes gaan nu namelijk wel naar groep 3. en daardoor wil ik er na de vakantie meteen de eerste dag het daarover hebben.

Christientje
13-07-2009 om 20:27
Maar waarom...
Maar waarom denk je dat je dochter autisme heeft ? Je vraagt wat de kenmerken zijn. Wanneer je niet weet wat de kenmerken zijn, waarom denk je dan aan autisme ? Je hebt autisten die nauwelijks praten (die van mij heeft een taalstoornis) maar je hebt ook autisten die heel volwassen kunnen praten. Qua lopen zie ik ook niet in dat je aan autisme zou moeten denken. Dat een kindje pas na haar 2e jaar gaat lopen, wil niet zeggen dat ze autisme heeft. Zijn dit de enige 2 redenen of heb je meer signalen die jou het gevoel geven ? Wat is de mening van de leerkracht ? Hoewel het belangrijkste is wat jouw moedergevoel hierin is...
Christientje

Guinevere
13-07-2009 om 20:34
Ingefluisterd?
Is het wellicht ingefluisterd door een leerkracht die denkt er verstand van te hebben? Ik heb in de beschrijving van Elsa nog nergens een aanleiding gezien om autisme of wat dan ook te vermoeden. En hoe is dat besluit tot doorkleuteren tot stand gekomen?

Judith
14-07-2009 om 11:30
Niet zomaar doen
Ha Elsa,
Ik zou haar niet zomaar een jaar over laten doen bij de kleuters, zonder te weten wat er aan de hand is. Als er problemen zijn met praten,(ook: niet willen praten)kun je het best naar je huisarts gaan en een verwijzing voor logopedie vragen. Als je daar eenmaal bent, en er zijn duidelijk aanwijzingen voor autisme dan verwijst de logopedist je wel door. Vraag of de logopedist ook contact met school wil opnemen.
Slecht beleid van deze school om daar nu mee te komen. Dat had al veel eerder gekund, zeker als ze pas met 4 jaar begon te praten. Ik zou snel hulp gaan zoeken en het er niet bij laten zitten.
Groet,
Judith

Elsa
14-07-2009 om 23:42
Christientje
Nou ik denk dus inderdaad dat mijn dochtertje een taalstoornis heeft, omdat ze niet zo vlot praat. En toch liever niks zegt. Als ik zeg wil je een vulkoek knikt ze ja. Dus ze begrjpt me wel maar zecht niks.
Een vriendin van mij zei dat het eventueel autisme zou kunnen zijn, en daardoor was is beneuwd naar de kenmerken. Want op internet kom ik er niet zo goed uit. Omdat er zoveel vele verschillende autisme zijn.
Aan het lopen dacht ik dus dat de grove motoriek achter ligt. Ze heeft ook tot haar vijfde in de buggy gezeten. Daarna werd ze er echt te groot voor. Tot nu toe zijn dit de enige twee, maar als ik dus achter meer kenmerken kom waar het misschen mee te maken kan hebben, dan weet ik of er meer signalen zijn. Overigens heeft ze geen last van bijvoorbeeld een half uurtje later naar school. dan past ze zich gewoon makkelijk aan.
De leerkracht wou mijn dochter laten zitten omdat ze te bang was dat groep 3 nog te moeilijk zou zijn. Maar ik denk dat dat wel lukt. Maar ik kwam er niet doorheen.

Elsa
14-07-2009 om 23:53
Marge
Dankjewel voor de site Marge
Ik had er alleen niet zo veel aan/
Maar ik waardeer het heel erg dat je meedenkt.
En de andere ook natuurlijk!
groetjes ELsa

Tinus_p
15-07-2009 om 11:09
Aanvulling marge
Marge tegen Elsa:
"Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat je via school moet laten testen ipv zelf te dokteren op een gebied waar je niets van weet."
Ik durf het haast niet te vragen, maar wat vond de huisarts ervan?

T&T
15-07-2009 om 14:36
Autisme in het kort...
Autisme is een informatie verwerkings-stoornis. Het is een aangeboren afwijking in de hersenen. De prikkels die via de zintuigen binnen komen worden niet of niet goed verwerkt. Ook ontbreken "verbindingen" tussen verschillende hersenfuncties, waardoor moeilijk verbanden worden gelegd die een ander automatisch legt.
Klinkt moeilijk, maar een kort voorbeeld: als jij achter je op straat bepaald gebrom hoort, dan weet je dat er een auto aan komt. Een autist hoort wel dat gebrom, maar zijn hersenen signaleren dat niet als auto. Sterker nog, als er op dat moment ook een vlieg voorbij komt kan het zijn dat die vlieg meer aandacht vraagt dan de aankomende auto achter hem!
Het grote verschil tussen autisten, en alle sub-vormen van autisme is moeilijk, het maakt dat buitenstaanders er weinig van begrijpen. Maar iedereen gaat anders om met deze beperking, en sommige mensen ontdekken wonderlijke aanpassings mogelijkheden waardoor ze bijna niet opvallen. Dat zit hem denk ik vooral ook in het IQ wat erbij komt, iemand met een hoog IQ kan beter compenseren dan een zwakbegaafde. Daarbij verschillen ze natuurlijk ook erg van karakter, en ten slotte komt autisme vaak niet alleen, en een bijkomende handicap kan het geheel nog veel moeilijker maken.
Alles bij elkaar is autisme een ernstige beperking, waar kinderen niet overheen groeien! Het enige dat je kunt doen is met ze "meedenken" een prikkelarme omgeving aanbieden, en leren ermee om te gaan.
Ik heb zelf twee kinderen met een vorm van autisme, en ik loop tegen veel onwetendheid en vooroordelen aan. Als je echt meer wilt weten is de site van Balans idd wel een goede, of de site van de NVA (nederlandse vereniging autisme).
Of jou kind een vorm van autisme heeft kan eigenlijk alleen beoordeeld worden door een multi disciplinair team en een psychiater. Dus laat je niet gek maken door de juf en de buurvrouw als je werkelijk zelf ook twijfels hebt, laat haar dan via de huisarts onderzoeken, deze kan prima doorverwijzen naar de goede instanties.
groetjes Tess

Primavera
15-07-2009 om 17:12
Tijd voor actie
Hallo Elsa,
Je dochters ontwikkeling wijkt duidelijk af van het gemiddelde. Autisme, Asperger of PDD-NOS zou een verklaring kunnen zijn, maar het kan net zo goed een op zichzelf staande taal/spraakstoornis zijn of ontwikkelingsdyspraxie. Uit de beschrijving van je berichtjes zou ik gokken op deze laatste mogelijkheden, maar ik ben ook maar een leek. Het is hoog tijd om dit eens uit te laten zoeken door een deskundige.
Eerlijk gezegd bent ik hoog verbaasd dat jullie nu pas aan de bel trekken en vraag ik me ook af, waarom cb, school en huisarts nooit eens verder hebben gekeken. Maar goed gedane zaken nemen geen keer. Het is nu een kwestie van niet nog meer tijd te verliezen.
Ga als de wiedeweerga opzoek naar een goede kinderpsycholoog of vraag de huisarts om een doorverwijzing naar het audiologisch centrum of zoek desnoods een logopedist op die eens wat testen met je dochter gaat doen deze zomer. Ik zou beslist niet op school vertrouwen aangezien ze
a) er vaak niet genoeg van weten,
b) het nu al te lang hebben laten sloffen en je dochter in de praktijk voor de 2e keer laten zitten zonder een klap uit te voeren en
c) school de belangen van school nastreeft, die vaak niet de belangen van het kind zijn ook al zeggen ze van wel.
Wat er ook aan de hand is met je dochter, zittenblijven zal het probleem niet oplossen. Je zegt dat ze best slim overkomt, maar zich alleen weinig uitdrukt. Daar heb ik ervaring mee, omdat ik zelf een zoon met ernstige taal ontwikkelingsstoornis heb. De truc is om een beroep te doen op de punten waar ze wel goed in zijn. Meestal blijken kinderen die moeite met taal hebben wel erg visueel ingesteld. Je kunt beginnen met je dochter te leren lezen. Niet op de schoolse manier die een beroep doet op spraak, maar op de manier die ik hier al eerder beschreven heb op http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?thread=146670&forum=23&post=2355350
Groetjes Primavera

Christientje
15-07-2009 om 21:11
Elsa
Ik heb jarenlang niet geweten wat er met mijn zoontje was, ik zag zelf de signalen niet. Zoals je al zegt, taalachterstand (ach, dan gaan we toch naar logopedie), lang in de buggy zitten (hij zit er nog steeds in, en is bijna 6 jaar !), niet netjes kunnen eten, altijd knoeien met drinken, struikelen over de eigen voeten, potloden niet op de juiste manier vast kunnen houden, altijd bezig met deuren openmaken - deuren dichtmaken - deuren openmaken - deuren dichtmaken... Pas toen hij in een chaotische omgeving zijn handen voor zijn oren hield en ging 'wiebelen' en 'rondjes draaien' kreeg ik met een schok het besef 'het lijkt wel een autist !!!' en toen ging het balletje rollen. Daarna ga je eens zoeken, het internet is in eerste instantie een uitkomst. Google eens op 'autisme' of op de woorden 'asperger' of 'pdd nos' en kijk eens of je er herkenning in vindt.
Christientje

Elsa
16-07-2009 om 19:43
Tijd voor een afspraak!
Dankje primavera voor de link dan kan ik haar leren lezen. ik hoop dat ik haar bij het begin van het jaar nog gauw van haar nieuwe klas kan verplaatsen. Naar groep drie waar ze hoort, ook al ben ik bang dat dat niet meer lukt.
christientje er zitten hier aardig wat overeenkomsten bij:
-potlood niet goed vasthouden
-taal achterstand
-in de buggy zitten
-altijd knoeien niet netjes eten
-met deuren heeft zij geen last van
-rondjes draaien met haar haren doet ze wel
ik weet niet of dit er ook bij hoort
ze durft niet alleen thuis te zijn want dan hoort ze geluiden en ziet ze dingen die er niet zijn.
Heeft ze me verteld.
zoals bijvoorbeeld:
de trap horen kraken
voetstappen in de tuin
dan zit er iemand in de voortuin op een boom in het groen en met dat soort dingen komt ze dan bij mij. maar ze heeft daar alleen last van als ze alleen is. Ik denk dat dat haar reikelijke fantasie is.
Waarom we niet eerder actie hadden genomen was omdat vader en oma er heel nuchter over deden. Ze komt van zelf wel op haar pootjes terecht. Maar ik betwijfel het steeds meer. wordt gauw tijd voor een afspraak bij de huisarts.
Wat voor gevolgen heeft autisme op haar verdere leven? Want het is meestal hoe groter ze worden hoe meer last ze er van krijgen.

Guinevere
16-07-2009 om 20:35
Stop!
Even de rem erop, Elsa. Je gaat er nu kennelijk al van uit dat ze ook echt autistisch is. Maar voor hetzelfde geld heeft ze een forse vorm van dyspraxie, of helemaal niets.
Verder is de jongedame m.i. veel te jong om alleen thuis te zijn. Natuurlijk ziet ze dan allerlei spoken, die zag ik zelf nog tot mijn 10e en aan mij is niets autistisch te vinden. Laat haar nu eerst maar eens beoordelen door een kinderarts, voordat je allerlei conclusies gaat verbinden aan elke gedraging. Vergeet vooral niet dat ze boven alles een normaal kind is, met haar eigen gedragingen die beslist niet allemaal aan een "afwijking" gekoppeld hoeven te worden.

Christientje
17-07-2009 om 00:01
Diagnose
Je kunt zelf op het internet al erg veel vinden over autisme en de vormen van autisme die er zijn. Je hebt asperger, pdd nos, add, nld, en zo verder. Het nadeel is dat je vervolgens door de bomen het bos niet meer ziet ! Ik had voor mijzelf het idee dat het asperger zou kunnen zijn bij mijn zoontje, de therapeute dacht echter aan nld, de i.b.-er op school dacht aan pdd-nos en uiteindelijk wist niemand het zeker. En toen, toen werd het tijd om een psycholoog / orthopedagoog in te schakelen. Die onderzoekt jouw kind en zal de juiste diagnose kunnen stellen. Wanneer je de diagnose hebt, dan kan er concrete hulp komen. Ik riep vanaf ongeveer het 2e jaar 'er is iets met mijn zoontje maar ik weet niet wat ?!' iedereen (incl. mijn man) riep terug 'welnee, het komt allemaal goed.' Daarom heeft het vervolgens nog eens 4 jaar geduurd tot er iemand tegen mij zei 'he, volgens mij is er iets met jouw zoontje.' het was iemand die er verstand van had, en toen is het balletje gaan rollen. Eindelijk kreeg ik bevestigd wat mijn moedergevoel al wist (klassiek autisme met taalzwakte). Maar eer je zover bent, gaat er veel tijd voorbij, waarin je moet vechten voor erkenning en herkenning.
Autisme heeft absoluut gevolgen voor het verder leven. Autisme gaat namelijk nooit over, je zult je aan moeten gaan passen en je zult anders moeten gaan denken en doen. Maar.... eerst een diagnose laten stellen, laat je kindje onderzoeken, want je kunt nu wel denken 'misschien heeft ze dit, misschien is het dat...' Tuurlijk, zelf zoeken via google ofzo kan geen kwaad, maar let op dat je niet TE diep gaat hierin. Er is zoveel en je zult overal een stukje herkenning in vinden.
Christientje

wil40
17-07-2009 om 00:53
Leerprestaties
Elsa, wat waren de Citoscores eind groep 2 van je dochter? Je zegt dat ze slim is, wel een taalachterstand, maar niettemin een redelijke woordenschat.
Welke Citoscores had ze voor Taal en Rekenen?

T&T
17-07-2009 om 15:17
Leerprestaties?
Wat hebben leerprestaties te maken met autisme?
Ik heb hier een manneke dat zijn cito's allemaal op het hoogste niveau maakte, dus was er volgens juf niet veel aan de hand! Helaas is hij zo autistisch als een deur... maar goed, die werkjes op de computer lagen hem wel
Hij is naar een andere school gegaan waar hij een jaar langer heeft gekleuterd, dat heeft hem erg goed gedaan. Hij zit nu heel anders in de groep, en heeft een groot stuk zelfvertrouwen gekregen. Dat is met die stomme cito-toetsjes nog nooit bereikt.
groetjes Tess

wil40
17-07-2009 om 16:26
T&t
De dochter van Elsa blijft zitten omdat ze "niet toe is aan groep 3". Ik neem aan dat dat blijkt uit haar cito scores. Er is bij de dochter van Elsa tot op heden geen diagnose autisme of wat dan ook. Dus de reden van haar zitten blijven heeft niets met autisme te maken, waarschijnlijk wel met haar leerprestaties.
En leerprestaties hebben wel degelijk te maken met een diagnose. Leer- en gedragsproblemen zijn nu eenmaal vaak met elkaar verbonden. Het èèn heeft invloed op het ander.
Als de dochter van Elsa een taalontwikkelingsprobleem heeft is dit waarschijnlijk te zien aan haar niveau/scores. Of dit veroorzaakt wordt door autisme laat ik liever aan de psychiater over.
En natuurlijk mag jij cito`s stomme toetsjes vinden maar een kind krijgt er nu eenmaal mee te maken. Is het geen cito dan wel een andere manier van "niveaubepalen".

Elsa
17-07-2009 om 16:33
Geen onderwerp
wil40 haar dit zijn haar scores van de cito's
voor taal had ze C
en voor reken had ze een A
ik ben inderdaad misschien een beetje te veel aan dit onderwerp over te denken. Ik behandel haar niet anders dan een ander kind. Zij zelf weet niet dat ik denk dat ze autisme heeft. En tenslotte weet ze ook nog niet wat autisme is. Het lijkt mij wel verstandig dat ik haar laat onderzoeken. Het hoeft niks te zijn. Dat hoop ik ook voor mijn meid. maar het kan wel.
En als de diagnose er is dan kan ik mij er denk ik beter op aan passen dan alleen maar te gissen.
christientje knap dat je die 4 jaar gevochten heb voor je zoon, heel knap.

Christientje
17-07-2009 om 18:08
Elsa
Herkenning vanaf deze kant. Mijn zoontje heeft, behalve cito toetsen, een iq onderzoek gehad bij de psych. Voor taal scoort hij heel zwak (laagbegaafd) ig van 80. En voor rekening scoort hij heel hoog, iq van 120. Een enorm verschil dus ! Dit blijkt ook uit de cito toetsen, waar hij met taal bijv een D scoorde.
Een diagnose krijgen is erg moeilijk, maar toch ook praktisch. Je voedt je kindje nu op als elk ander kindje. Ik heb intussen ervaren dat dit niet werkt. Een kindje met autisme heeft een andere aanpak nodig. Misschien scheelt het welke vorm van autisme het heeft, maar ik kan mijn dochter en zoon niet op dezelfde manier opvoeden. Best wel moeilijk soms...
Knap dat ik heb gevochten ? welnee, het is mijn kind, dan vecht je met alle liefde en blijk je over ongelooflijk veel power te hebben
Christientje

wil40
18-07-2009 om 00:30
Elsa
Wat heeft school haar het komende jaar te bieden? Ze ligt qua leerprestaties dus op een normaal niveau. Ze is 6 geweest en moet zich nog een jaar in een kleutergroep vermaken. Welk behandelplan gaat school in elkaar zetten om een jaar zittenblijven te rechtvaardigen?
Het is zeker goed om met je dochter naar de huisarts te gaan als je je zorgen maakt. Maar dat wordt een lang traject en ondertussen gebeurt er op school niets. Ze zullen haar na de zomervakantie niet zomaar overplaatsen in groep 3. Ze zullen dan zeker het verloop afwachten en een eventuele diagnose. Het is een lastig probleem. Zeker omdat niet echt duidelijk is waarom je kind blijft zitten. En ik vind het ook geen goed teken dat de leerkracht blijkbaar geen bijzonderheden aan je kind merkt. "Ze is niet toe aan groep 3" schept geen duidelijkheid.
Ik hoop dat je via een andere weg ( de huisarts? ) wel antwoorden krijgt.

Christientje
18-07-2009 om 13:06
Nog even...
Ik zit nog eens alle reacties door te lezen en de reacties die jij hebt gegeven. Zoals ik het nu zie, heeft jouw kind veel overeenkomsten met de mijne. Wij hebben nu groep 1 en groep 2 achter de rug. (mijn zoontje wordt volgende maand 6 jaar) en hij zou nu toe zijn aan groep 3. Ik zie dat persoonlijk helemaal niet zitten. Hij kan nog geen pen op de juiste manier vasthouden en hij kan zelf niet duidelijk praten. Mijn zoontje gaat het komend schooljaar dan ook naar groep 2 op het speciaal basisonderwijs. Wanneer ik jouw verhalen lees, waarom denk jij dat het beter is om je kindje door te laten gaan naar groep 3 ? Je doet haar echt niet te kort met een extra jaartje kleuteren. Inderdaad gaat ze hier niet beter door praten, maar in dat extra jaartje groep 2 zou je met logopedie aan de slag kunnen gaan en/of met de matige motorriek.
Christientje

Guinevere
18-07-2009 om 16:34
Hmm
Hmmm, Christientje, je zegt: "maar in dat extra jaartje groep 2 zou je met logopedie aan de slag kunnen gaan en/of met de matige motorriek". Met een kind dat al een A en een C heeft gescoord op de CITO, lijkt het me een beter plan om daar in groep 3(!) extra aandacht aan te gaan besteden. Een grote kans dat dit meisje zich stierlijk gaat vervelen in groep 2 het komende jaar.

wil40
18-07-2009 om 16:56
Yep
Eens met Guinevere. Het kind zit nu tot ver na haar 7e jaar bij de kleuters. Haar taalontwikkeling zal eerder vooruit gaan bij kinderen van haar eigen leeftijd.
Ik vind de signalen van school i.v.m zittenblijven dus ook veels te laat komen. Ik lees ook niets over extra inzet vanaf hun kant.

Christientje
18-07-2009 om 17:10
Vervelen?
Ik begreep dat ze voor taal een zwakke score had met de cito, daarbij kan ze een pen/potlood moeizaam vasthouden vanwege de zwakke motorriek. Ze dacht volgens mij ook aan een taalstoornis. Het lijkt me daarom juist niet handig om door te gaan naar groep 3. Vanaf dag 1 wordt er zo hard gewerkt, ze kunnen immers voor de kerstvakantie al de eerste woordjes lezen en schrijven. Een kindje dat de pen nog niet goed vast kan houden, dat zelf nog maar nauwelijks spreekt, dat kun je toch niet gemakkelijk leren lezen en schrijven ? Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar het is voor mij reden om mijn zoontje nog een jaartje extra te laten kleuteren. Nou ja, de eindbeslissing hierin ligt natuurlijk bij school, hij gaat het nieuwe schooljaar starten op het speciaal onderwijs. Hij zou naar groep 3 mogen, maar wordt in groep 2 geplaatst.
Christientje

wil40
18-07-2009 om 17:31
Eindbeslissing
De eindbeslissing ligt bij de ouders Christientje. Ik zou zeker een kind niet pushen om door te moeten als school met goede argumenten komt om je kind te laten doubleren. Eventueel zou Speciaal onderwijs ook een optie zijn als daar aanleiding voor is.
Bij de dochter van Elsa komt school niet verder dan "Niet toe aan groep 3."
Met een C voor taal en een A voor rekenen zie ik puur naar de cijfers gekeken, geen reden om Elsa`s dochter te laten doubleren. Ik zou daar waarschijnlijk iets anders over denken als haar dochter nu nog 5 was, maar ze is al 6 geweest.

Guinevere
18-07-2009 om 19:20
Een c voor taal geeft bepaald niet aan dat er een reden is om op taalgebied te doubleren. Ik zou zeggen: groep 3 en extra aandacht voor de zwakke punten. Doubleren kan altijd nog.

Elsa
19-07-2009 om 13:33
Antwoord
cristientje:Waarom denk jij dat het beter is om je kindje door te laten gaan naar groep 3?
Ze heeft haar pen aldan niet op de correcte manier vast maar zij kan wel haar oefeningetjes doen in haar schrijf schriftje. Ze heeft de pen niet in een vuistje vast, maar haar vingers wel op de verkeerde plek.
Ik ben dus bang dat ik haar wel te kort doe aan een jaartje kleuteren, omdat het een leergierig meisje is. En zich dus heel erg gaat vervelen. Met de extra problemen die daar bij mee spelen. Ik kan toch ook naar logopodie toe gaan als ze in groep drie zit?
en als de school haar niet als nog in groep die wil plaatsen gaat mijn mesje naar een andere school toe. die overigens ook in de buurt is en waar een vriendinnetje van haar op school zit. en ook nog in de zelfde klas.

Christientje
19-07-2009 om 17:47
Elsa
Elsa, misschien ga ik in dit verhaal teveel uit van mijn eigen situatie (die in mijn ogen redelijk gelijk opging met de jouwe). Bij mijn kind is echter autisme met taalzwakte vastgesteld en dit is reden om hem een jaartje extra te laten kleuteren. Omdat jij aan hetzelfde denkt bij jouw kindje, gaf ik daarom mijn mening in deze. Uiteraard is elke situatie anders en wellicht zou het in jouw situatie, voor jouw kindje, beter zijn om haar door te laten gaan naar groep 3. Het is best moeilijk om te beoordelen vanaf de computer natuurlijk, maar in vergelijking naar mijn situatie was het de beste oplossing. Wanneer jij denkt jouw kind tekort te doen, moet je vooral bij je standpunt blijven. Zo te lezen heb je je keuze al duidelijk gemaakt en plaats je haar denoods over naar een andere school.
Christientje

T&T
19-07-2009 om 21:27
Nieuwe school
De "oude" school liet mijn zoontje langer kleuteren, maar ze zagen verder eigenlijk geen probleem. Wij hebben hem zelf laten onderzoeken.
Hij is uiteindelijk overgestapt naar een andere school, die gaven overigens hetzelfde advies: langer kleuteren! alleen wisten zij het een stuk beter te onderbouwen, EN werd er een handelingsplan voor hem opgesteld wat er in dat extra kleuterjaar voor hem moest gebeuren. En op die manier kon ik er zeker wel mee leven dat hij langer kleutert. Dat extra jaar heeft hem echt goed gedaan, hij mag nu naar groep 3, onze doelen zijn bereikt! en ons manneke zit weer lekker in zijn vel, daar gaat het toch om.
sterkte met de keuze die je gaat maken, het is soms zo moeilijk om voor je kind te kiezen...
groetjes Tess

Tanja Hermans
22-07-2009 om 15:16
Autisme?
Elsa, als je kind autistisch is had je dat eigenlijk al moeten herkennen en niet aan de punten die jij beschrijft.
Ieder kind met een autisme is natuurlijk anders, maar er zijn wel algemene kenmerken. Die kun je vinden op heel veel sites over autisme.
Mijn zoon is nu 8 en heeft ASS type hoogfuncionerend
DWZ hij is erg intelligent en kan hierdoor goed meekomen in de klas (bovengemiddeld) echter heeft dit niks te maken met het sociaal emotionele, want daarmee heeft hij nogal problemen.
Bijv erg star zijn in zijn opvattingen, kan niet tegen veranderingen (onaangekondigd), fladdert met zijn armen als hij bijv opgewonden is, heeft altijd het gevoel dat iedereen naar hem kijkt/op hem let, huilt snel, praat op een volwassen manier maar wel monotoon, neemt dingen letterlijk, begrijpt soms grapjes niet.
Zo kan ik natuurlijk nog meer opnoemen.
Maar hij liep gewoon met 13 maanden en sprak al heel vroeg in volzinnen (18 maanden)
Als je eens kijkt naar de sites en naar je dochter hoe ze bijvoorbeeld buitenhuis reageert op alles, wellicht helpt je dat om een beeld te vormen of ze autistisch is.
Ik vind de redenen die jij aandraagt niet zozeer hierbij passen
succes!!!!!