Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Autisme als verborgen goudmijn Vandaag 21:00 • KRO-NCRV • NPO2

https://www.npo.nl/brandpunt/22-03-2018/KN_1697524

"54% van Nederlanders met een vorm van autisme zit werkloos thuis. En dat terwijl ze vaak unieke talenten hebben. Gelukkig wordt in onze steeds digitaler wordende wereld de kracht van autisme meer en meer herkend en benut."

Nou zijn mijn kinderen niet die digitale beta nerds geworden die ik toch wel een beetje in mijn achterhoofd had, maar er zijn zeker speciale talenten als extreme nauwkeurigheid en gevoel voor het opsporen van foutjes, het kunnen overzien van grote hoeveelheden feitelijke informatie en wat er verder al niet van terecht kan komen als je ook nog speciale zintuigelijke gevoeligheden hebt waarmee je een goede zo niet uitstekende bijdrage aan de samenleving kunt maken.

Mogelijk onder iets aangepaste omstandigheden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-03-2018 om 20:40

Suf

Ik vind het juist heel ergerlijk dat er altijd alleen maar voorbeelden komen van computernerds. Mijn dochter is geen beta, en is wel digitaal vaardig maar alleen als gebruiker. Programmeren lijkt haar saaier dan saai (mij ook trouwens). Ze kan wel heel goed dingen uitzoeken, analyseren, en stukjes schrijven. Het moet alleen allemaal niet te druk, hectisch, sociaal, en onder tijdsdruk worden, en dat lijkt me nog wel een hele klus om daar een werkplek bij te vinden. De eisen zijn tegenwoordig nogal hoog, qua kostenbeheersing e.d.

Autimam

Autimam

23-03-2018 om 09:33

Hier ook geen nerd

Nou inderdaad, de mijne van 16 is gameverslaafd maar echt geen nerd. Hij is juist taalvaardig (atypisch, ik weet het), is vriendelijk en beleefd, houdt zich meestal aan afspraken, maar kan niet plannen, heeft geen overzicht, weinig doorzettingsvermogen, en kan soms zijn mond open trekken over onderwerpen en op tijdstippen die niet gepast zijn. Ik kan me nog geen beroep of werkplek bij hem voorstellen, ik maak me daar best zorgen over.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-03-2018 om 13:36

Phryne

"Programmeren lijkt haar saaier dan saai (mij ook trouwens)."

Ieder z'n meug, natuurlijk, maar dan a.j.b. niet meer klagen dat vrouwen zoveel minder verdienen dan mannen die het saaie werk doen...

Keuzes...

bloemetje

bloemetje

23-03-2018 om 13:45

Phryne

"Suf. Ik vind het juist heel ergerlijk dat er altijd alleen maar voorbeelden komen van computernerds."

Eh... en waarom is het ergerlijk dat een omroep aandacht besteed aan een interessant en waardevol initiatief?

'altijd'?
'alleen maar'?

Floria

Floria

23-03-2018 om 14:15

sprak laatst nog iemand

Die kwam nooit door de gesprekken, zei hij. Of hij was bijvoorbeeld te informeel gekleed omdat ze hem op informele toon de uitnodiging hadden gemaild, en werd hij daardoor afgewezen.
Supergewilde studie gedaan, vrij normale jongen, met ja, wat letterlijke trekjes, maar als hij eenmaal op de werkvloer is maakt dat t-shirt toch niet meer uit? Ik kan er een normaal gesprek mee voeren, maar ik denk wel dat hij eerst wat los moet komen. Jammer dat er dan weer van die recruiters tussen zitten die op heel andere dingen letten. Hij zou ze wel willen afschaffen

Vogel

Vogel

23-03-2018 om 16:38

Ergerlijk ja

Omdat het de indruk wekt dat je gezegend bent met je autisme, omdat jouw talent je geschikt maakt voor heel speciale banen.
En ik als autimoeder dus alsmaar moet uitleggen dat mijn kind dus helemaal niet zo getalenteerd is maar alleen maar gehandicapt door dat stomme autisme.
Zie ook wat Harriet Duurvoort daar onlangs over in de Volkskrant schreef:
https://www.volkskrant.nl/opinie/het-autistische-zoontje-van-harriet-duurvoort-is-briljant-in-de-eindeloze-zon-van-zijn-glimlach~a4580867/
Het zou wat minder ergerlijk zijn als er evenveel aandacht was voor die andere, afwijkende en fors beperkte autisten. Maar ja, da’s niet zo’n sexy onderwerp natuurlijk....

Dora

Dora

26-03-2018 om 14:23

goudmijn

Ik dacht door de titel eerst dat het zou gaan over allerlei vage "therapieën" voor autisten. Dat is toch echt wel een goudmijn.

Theekopje

Theekopje

26-03-2018 om 15:55

Beetje zelfde draadje als 'Zorgen over later' van tijdje terug

Daar had ik ook al gereageerd dat ik kind later niet gelukkig zie worden in de huidige maatschappij.

Een baan vinden wordt een hele klus. Niet eens zozeer omdat er geen baan is die past, maar vooral omdat de lat zo hoog ligt bij de sollicitatieprocedure. Alles valt en staat met je presentatie. Vlotte babbel, goed verhaal, dat is voor mijn kind onmogelijk. Kind slaat dicht als er ook maar enige druk op een gesprek ligt. Kan prima over van alles kletsen met bekenden, maar met vreemden ligt dat een stuk moeilijker.

Het is ook lastig om 'gezellig' te babbelen over school als je door late diagnose ASS nu met 18 in de 4e van het speciaal onderwijs zit. Dat wil je niet uitleggen, laat staan dat je daar enthousiast over kunt vertellen. Voelt voor kind al snel als zich verdedigen...

We zijn nu bezig met het zoeken van een bijbaan. Kind heeft een Grote Hobby, weet daar alles van, en wil dus graag in die hoek een baantje. En als ouder kun je niet mee he, naar zo'n sollicitatie. Op school, sport, in winkels, zelfs bij de huisarts lukt dat nog wel, maar als het op werk aankomt kan dat niet. Moeilijk hoor... Ik hoop dat het lukt als kind langs gaat bij mogelijke werkgevers, daar eerst een gewoon gesprek kan voeren waarin de kennis en het enthousiasme kan worden tentoongespreid, en dat kind daar op kan inhaken met 'Ik zoek een zaterdagbaan, kan ik bij jullie terecht?'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.