Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Autisme en spiegelneuronen

Er is hoop, al moet je wel geduld hebben.
http://www.nu.nl/gezondheid/2502802/mensen-met-autisme-socialer-dertigste-.html
'Mensen met autisme socialer na hun dertigste'
Uitgegeven: 28 april 2011 14:30
Laatst gewijzigd: 2 mei 2011 14:26
AMSTERDAM – Mensen met autisme ontwikkelen veel sociale vaardigheden pas na hun dertigste, omdat het zogenaamde spiegelsysteem van hun brein later op gang komt. Dat hebben Nederlandse wetenschappers ontdekt.
© Gezondheidsnet

Uit onderzoek van Christian Keysers van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen blijkt dat mensen met autisme een zwak ontwikkeld spiegelsysteem hebben wanneer ze jong zijn.

De activiteit van spiegelneuronen neemt echter toe naarmate ze ouder worden. Rond hun dertigste functioneert het spiegelsysteem in het brein van het autisten normaal en na deze leeftijd zelfs bijzonder goed. Dat meldt de Koninlijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Gezichtsuitdrukking

De verhoogde activiteit van spiegelneuronen heeft volgens hoofdonderzoekers Keysers een positieve invloed op het functioneren van autistische mensen.

"Autistische mensen functioneren sociaal gezien beter na hun dertigste doordat hun spiegelsysteem beter gaat werken", verklaart Keysers tegen Nu.nl. "Ze slagen er beter in om met andere mensen om te gaan en hebben daardoor bijvoorbeeld vaker een baan."

Spiegelneuronen zijn specfieke zenuwcellen in de hersenen die ons helpen te begrijpen wat iemand anders voelt, denkt en doet. Deze neuronen worden actief als we iemands gezichtsuitdrukking zien of een ander een handeling zien uitvoeren zoals eten of sporten.

Vrienden

Bij de meeste mensen is de activiteit van spiegelneuronen het grootst tijdens de jeugd, maar bij autistische personen ontwikkelt het spiegelsysteem zich pas later, zo blijkt uit de nieuwe studie.

De toename van de activiteit van spiegelneuronen gaat hand in hand met de ontwikkeling van het sociaal functioneren van mensen met autisme. Ze hebben meer vrienden en zijn sociaal actiever. Als de activiteit van spiegelneuronen piekt, kan dat echter ook nadelen met zich meebrengen voor autisten.

"Autistische mensen zijn door grote activiteit van hun spiegelsysteem op latere leeftijd soms ook overgevoelig in sociale situaties", aldus Keysers. "Acties van anderen hebben veel meer effect op hun gemoedstoestand. Ze zullen daardoor bijvoorbeeld eerder sociale stress ervaren dan andere mensen."

Behandeling

De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Psychiatry. De nieuwe inzichten zijn van belang voor de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes voor autisme.

“Tot nu toe werd door velen aangenomen dat mensen met autisme moeite hebben om zich in anderen te verplaatsen omdat hun spiegelsysteem niet functioneert”, aldus Keysers.

“Nu is gebleken dat het systeem niet kapot is, maar zich alleen vertraagd ontwikkelt, kunnen we gaan onderzoeken hoe de activiteit van spiegelneuronen gestimuleerd kan worden', aldus de onderzoeker.
Greot,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ooievaar

Ooievaar

03-05-2011 om 00:03

Raar

Miriam, dit is een merkwaardig artikel hoor. Ik ken een autist van 50plus die echt ook op deze leeftijd nog qua sociaal functioneren een groot probleem heeft. Een fantastisch intelligent persoon, daar niet van, maar niet geschikt voor het normale sociale verkeer. Er klopt hier iets niet.

Ooievaar

Omdat jij èèn autist kent is het hele onderzoek niet kloppend? Er zal in het onderzoek hopelijk een wat uitgebreider aantal autisten gevolgd zijn.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Autisme is een heel breed spectrum. Komt in vele gradaties voor. De autisten die ik ken gedragen zich ook jonger en anders dan hun leeftijdsgenoten. Ik kan me voorstellen dat hun ontwikkeling op bepaalde gebieden later op gang komt, dat er meer jaren nodig zijn om zich dingen eigen te maken. Boven de dertig is er blijkbaar een sterke "verbetering" te zien. Waarschijnlijk aanpassingen die autisten zich langzaam eigen kunnen maken. Het kwartje valt pas na hun 30e door de spiegelneuronen, interessant.

Ooievaar

Ooievaar

03-05-2011 om 08:28

Rustig lezen wil

Ik schreef: er klopt hier iets niet. Ik schreef niet: dat hele artikel kan de prullenbak in. Het zal misschien inderdaad van de variant afhangen. Weet je wat, ik ga het originele artikell c q de hele studie opzoeken, persberichten zijn niet zo betrouwbaar.

Valkyre

Valkyre

03-05-2011 om 08:45

Volkskrant

De Volkskrant bericht iets over mogelijke therapieen:

Sociaal vermogen autist is te beïnvloeden
http://s.vk.nl/1883751

Even de link kopieeren...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

snicksel

snicksel

03-05-2011 om 11:44

Rustig gelezen

..en je schrijft het toch echt nogal absoluut op, Ooievaar. Terwijl het afhankelijk van het verklaringsmechanisme prima voorstelbaar is dat niet iedere autist na zijn dertigste zo 'opknapt' (voorzover dat positief gewaardeerd moet worden, je kan het ook wat neutraler bekijken).

Ik ken overigens een autist waarvan het sociaal gedrag wel erg verbeterd is. Idd juist het spiegelen. Hij is nu midden veertig.

Ook verder verrast het artikel me niet zo erg. Dit zijn eigenschappen die vroeger ook al voorkwamen, voordat het etiket bestond, en ik heb in mijn kennissenkring wel meer mensen die toch een aardig bestaan hebben opgebouwd en idd na hun dertigste wat losser leken te worden.

Mgoed, da's kwa argument natuurlijk vooral een spiegeling van jouw argument want één rokend opa maakt nog geen zomer.

Uit zeer betrouwbare bron

kan ik mededelen dat het deels klopt.Deels ook niet. Ik geloof zeker ook in de lage adem. Door steeds te oefenen zal een vaardigheid uiteindelijk beklijven. Autisme lost niet op, met veel inspanning van alle partijen wordt het leefbaar. Maar het verdwijnt nooit.

snicksel

snicksel

03-05-2011 om 15:19

Nikus

LOL!

Lage adem gebruik ik veel om mijn oudste zich gewaar te laten worden van de situatie. Hij gaat hoog ademen bij angst (heeft angststoornis), en laag ademen helpt dan wonderwel.

Sorry hoor, ik was even aan het associëren geslagen.

minnie mouse

minnie mouse

03-05-2011 om 15:19

Ach

omdat 1 autist van 50 niet voldoet aan het artikel en onderzoek, klopt het artikel niet. Bijzonder. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel volgens mij.

ishtar

ishtar

03-05-2011 om 15:43

Minnie mouse

Het onderzoek (tenminste, in dat bericht uit de volkskrant)is gedaan met 21 autistische mannen. Als deze 21 wel meer spiegelneuronen ontwikkelen, en deze ene niet, verandert dat het percentage toch behoorlijk.
Ik vind iets aantonen op grond van 21 personen (alleen mannen? waarom geen vrouwen? hoe zit dat met kinderen? en wat met verstandelijk beperkte autisten? of hoogbegaafde autisten? maakt de vorm van autisme nog uit?) niet heel betrouwbaar om in zijn algemeenheid iets te beweren. Je ziet, het roept bij mij meer vragen op dan dat het 'geruststelt'

M Lavell

M Lavell

03-05-2011 om 17:01 Topicstarter

Volgens mij...

Volgens mij toont het onderzoek niets aan, maar werpt het een nieuwe hypothese op: Is autisme vooral een vertraagde ontwikkeling van spiegelneuronen?
Ik vond de opmerking in het artikel dat die ontwikkeling op latere leeftijd ook tot overgevoeligheid kan leiden, wel interessant. Nou ja, vooral ook herkenbaar. Overgevoeligheid voor 'wat je vriendjes ervan zeggen' is volgens mij ook een normaal onderdeel van het ontwikkelingsproces. Types een lagere school kwaal.
Misschien wel allemaal normaal dus, maar laat. Veel te laat.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

03-05-2011 om 17:49

Aantonen

alinea uit volkskrantartikel: "Tot nu toe werd aangenomen dat autisten moeite hebben zich in anderen te verplaatsen omdat hun spiegelsysteem niet functioneert. Met dit onderzoek is voor het eerst aangetoond dat het systeem niet kapot is: de ontwikkeling is alleen vertraagd, stelt onderzoeksleider Christian Keysers. "
Als hypothese en start voor verder onderzoek is het zeker interessant. Maar de stelling dat het rond het 30e de spiegelneuronen op 'normaal niveau' zijn, (en daarna zelfs beter) is wat mij betreft erg voorbarig. Zeker als je de hoeveelheid proefpersonen in aanmerking neemt.

Ooievaar

Ooievaar

03-05-2011 om 17:57

Ik zei al persberichten

Dat is de ellende met het presenteren van onderzoek in de pers: eerste studies, vaak op basis van kleine getallen, worden veel te optimistisch gepresenteerd als baanbrekende, algemeen geldende resultaten. Aardig idee, die vertraagde ontwikkeling van spiegelneuronen. Maar er zijn meer stoornissen waarvan de gedragsproblemen na het dertigste jaar verminderen. Het is dan wel zeer de vraag of daar spiegelneuronen aan ten grondslag liggen, of iets anders.

snicksel

snicksel

03-05-2011 om 18:56

Idd ooievaar

Bij mijn weten is de narcistische persoonlijkheidsstoornis de enige persoonlijkheidsstoornis die altijd érger wordt met het klimmen der jaren. Veel andere stoornissen verminderen juist of blijven een beetje hetzelfde.

He, ik snap die journalisten wel. Het schrijft heerlijk, zo generaliserend; vloeit uit mijn pen!

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2011 om 19:39

Klopt snicksel (ot)

Zo las ik vandaag: vrouwen kunnen niet koken. Ook zo heerlijk makkelijk scoren. Tsss, en dat terwijl ik net een meesterlijke lasagne verdi di mama uit de oven trok.

Rafelkap

Rafelkap

03-05-2011 om 20:16

Onderzoeken op nu.nl

Die onderzoeken op nu.nl moet je denk ik inderdaad met een korrel zout nemen. Bij de rubriek 'lifestyle' staan ook altijd een grote hoeveelheid onderzoeken met de meest idiote opmerkelijke resultaten.
Autisme en adhd is best wel een hot item. En als ouder van een kind met autisme wil je dit (neem ik aan) ook graag (verbetering), je wil gewoon hoop voor je kind. Dus dit is ook wat de lezer wil lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.