Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

09-04-2010 om 00:03

Autisme en wajong

Autisten zijn niet altijd Wajongeren

De Pers 7-4-2010

Goed nieuws: het aantal jongeren in de bijstand kan flink omlaag. ‘Autistische jongeren worden onterecht arbeidsongeschikt verklaard.’
Bezuinigingen Intelligentie moet anders worden getest
Een enorme kostenpost voor het kabinet is de Wajong, een uitkering voor geestelijk en lichamelijk gehandicapte jongeren. De uitgaven voor de uitkering zijn de laatste jaren blijven stijgen. Ging het in 2003 nog om 1,3 miljard euro, in 2008 is dat opgelopen tot bijna 1,9 miljard. Nu het kabinet enorm moet bezuinigen, moet de stijging een halt worden toegeroepen. Dit jaar al is een nieuwe wet aangenomen die zoveel mogelijk Wajongeren weer aan het werk moet krijgen. Ook bestaat nu het idee om de jongeren niet het volledige minimumloon te geven, maar 70 procent ervan. Maar het beste plan komt wellicht van Peter Tellegen, docent toegepaste psychologie aan de Universiteit van Groningen. Een belangrijke oorzaak van de toename van Wajongeren vormen autisten. Vorig jaar namen deze bijna een kwart van de stijging voor hun rekening. Dat terwijl veel autistische jongeren niet thuishoren in de bijstand. ‘Ze worden onterecht arbeidsongeschikt verklaard’, zegt Tellegen. ‘Jongeren die in aanmerking komen voor speciaal onderwijs of een uitkering worden onderworpen aan een intelligentietest. En de test die hier standaard voor wordt gebruikt is ongeschikt voor autisten.’ Deze test heet de WISC-test. ‘De test is geschikt voor een grote groep, maar niet voor kinderen die niet goed kunnen communiceren. Dit omdat het een verbale test is. Autisten hebben moeite met communiceren, dus bij gebruik van de test worden ze enorm onderschat’, zegt Tellegen. Dat heeft ernstige gevolgen. ‘Autistische jongeren worden op basis van de test naar verkeerd onderwijs gestuurd en krijgen les onder hun niveau. Daardoor worden deze jongeren enorm beperkt. Met als resultaat dat velen van hen later niet kunnen werken en in de Wajong terechtkomen. En er is niemand die hier iets aan doet’, aldus de deskundige. Volgens Jolanda Clement, moeder van een autistische jongen, is bij scholen niet bekend dat de test niet geschikt is voor autisten. Haar zoon werd op basis van de WISC-test naar speciaal onderwijs gestuurd. ‘Mijn zoon is niet dom’, zegt Clement. ‘Ik heb aangedrongen op een andere, nieuwe intelligentietest.’ Dat wilde de school niet. ‘Wij gebruiken standaard de WISC-test en hebben daar nooit problemen mee’, was het antwoord. Tellegen zegt dat het gebruik van de test is ingesleten. ‘Men doet geen moeite te kijken of een andere test voor bepaalde jongeren niet geschikter is. Er wordt hier veel te zorgeloos mee omgegaan.’ Een test die volgens Tellegen wel geschikt is voor autistische jongeren, is de SON-test. Deze test is oorspronkelijk ontwikkeld voor dove kinderen, ofwel niet talig. ‘Als je autisten een rustige werkomgeving biedt, kunnen ze prima aan het werk. In administratief werk bijvoorbeeld zijn ze goed’, zegt Marjanne de Groot, woordvoerster van uitkeringsinstantie UWV. Zolang autisten niet in een vroegtijdig stadium al onterecht worden doorverwezen naar de Wajong, kunnen ze gewoon aan de slag, en kan het aantal Wajongeren flink worden beperkt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

09-04-2010 om 09:08

Kortzichtige standaard testjes

Alles moet ook in een grafiekje passen! sinds wanneer kun je te dom zijn om te werken? Laten ze de wajong van intelligentie afhangen? wat is er gebeurd met passend werk?
Autisme en intelligentie staan overigens totaal los van elkaar. Ja er zijn veel autisten die ook een verstandelijke beperking hebben, maar die zijn dus DUBBEL gehandicapt.
Autisme is ook geen reden om niet te werken, maar zo lang er geen passend onderwijs is en geen passende banen is het wel erg moeilijk. Sinds je in iedere baan flexibel inzetbaar moet zijn zullen ook een hoop reeds volwassen en gesettelde autisten geflipt zijn. Gewoon een baan van 9 tot 5! in een beroep dat bij je past. De IT draait op autisten! maar idd ook administratief werk, en ook onderzoekswerk, laboratoriumwerk... verzin het maar, zoveel mensen zoveel verschillen.
Ik kan me heel boos maken over dit soort ongenuanceerde artikelen. NEE autisten horen niet in de bijstand! ze horen een goede plek te vinden in deze maatschappij, gewoon met een baan en een huis en misschien wel een gezin en kinderen. Dat kan. Maar de maatschappij is er niet gemakkelijker op geworden de laatste decennia, en erg verdraagzaam naar "ietwat anderen" zijn we ook niet. En dus hebben deze mensen wat meer begeleiding nodig... op maat! dus niet van een standaard testje dat de intelligentie test. Je kunt heel slim zijn en toch totaal niet functioneren in de maatschappij. En omgekeerd zijn er ook mensen die een compleet zelfstandig en gelukkig leven opbouwen, gewoon als timmerman.
brrrrrrrr....
Tess

Tess

Niet boos worden, is verspilde energie! *geeft stressballetje*

Primavera

Primavera

09-04-2010 om 09:24

Wisc niet kortzichtig, maar ongeschikt voor een bepaalde groep

Vreemd dat ze zo aan die WISC vasthouden. Ik zou het niet als een kortzichtig standaard-testje willen omschrijven, maar het is wel bekend dat het een erg talige test is, waarop kinderen en volwassenen die daar een probleem mee hebben lager scoren en daarmee een vertekent beeld geven.
Zelf heb ik hier ervaring mee met mijn zoon die een primaire taalstoornis heeft. Op een standaardtest voor kleuters scoorde hij zo'n 70 punten lager vergeleken bij een volledig non-verbale test en toen hij ouder werd bleek de WISC een 30 punten lagere score te geven. De WISC-score was nog wel bovengemiddeld, dus in zijn geval heeft het geen consequenties gehad. Het probleem is dat er in testen als de WISC ook veel taal wordt gebruikt om de niet-talige intelligentie te meten, waardoor ook die kant een lager beeld geeft dan dat het kind werkelijk heeft. Zonde als het daardoor vervolgens onderwijs op te laag niveau krijgt, dan geef je zo'n kind ook geen kans.
Groeten Primavera

T&T

T&T

09-04-2010 om 10:45

Wisc en zo

Ik zeg niet dat deze test kortzichtig is, maar deze meet alleen de intelligentie. Het is kortzichtig om alleen deze test als graadmeter te gebruiken om te zien of iemand al dan niet kan werken, en welk onderwijs hij zou moeten volgen!
En Nikus, ik heb je stressballetje aangenomen thanx,
groetjes, Natascha

Astrid

Astrid

09-04-2010 om 12:04

Zoon wel het iq, maar een normale baan?

Mijn autistische zoon heeft ook de WISC test gedaan en had een verhaal iq van 147, maar ik vraag me toch af of hij wel in een normale baan zou passen. Hij kan zo onderzoeker worden o.i.d., maar of het onderzoek ooit afkomt en wel de goede kant op gaat is nog maar de vraag. Hij zal dat alleen onder toezicht kunnen en dan moet z'n werkgever dat ook nog duidelijk en tactvol kunnen begeleiden. Zie ik eennormale baan niet zo gauw gebeuren.

En daarnaast heb je ook nog: solliciteren (je zelf verkopen), sociale omgang met je collega's, op tijd komen etc. Nou dat gaat knap lastig worden. Ik vraag me dus echt af of zoon straks met een gymnasium diploma (ook nog 2-talig, hoger kan je niet krijgen) wel een normale baan kan krijgen. Waar ik ook over twijfel is of zoon ooit zelfstandig kan wonen, zal ook wel, op 1 of anderen manier, begeleid moeten worden.

Laten we maar positief blijven!

Astrid

Astrid

09-04-2010 om 12:07

Wisc test

Mijn dochter van 6 jaar heeft de WISC 111 test ook gehad en zij had daar een behoorlijk hoog iq (124), maar op school blijkt zij helemaal geen gevoel voor taal te hebben en scoort daar echt super slecht op. Ik vraag me dus af of je wel talig moet zijn om goed te scoren op de WISC test. Ik heb 'm ook 2x uitgelegd gekregen en voor me gevoel ging het om hele andere meetpunten. Ik kan het fout hebben hoor!

Momentopname

Het probleem is niet het soort test (zoon kan bijvoorbeeld heel goed een talige test doen) maar het feit dat de test juist bij mensen met autisme zo snel een verstoord beeld geeft. Zodra er iets is wat hen hindert (verlichting knippert, herrie op straat, gedoe in het schoolbusje, etc. etc.) zijn ze niet meer in staat de test goed uit te voeren en komt er een totaal vertekende uitslag uit. Zoon is inmiddels van 'zwakbegaafd' opgeklommen tot 'zeer hoogbegaafd met disharmonisch profiel'. En toch wordt de toekomst van een kind opgehangen aan zo'n testuitslag.

Door de makers van deze tests wordt vaak ook gezegd dat ze niet geschikt zijn voor selectiedoeleinden. En juist daar worden ze voortdurend voor gebruikt.

Maar de capaciteit om te werken is niet alleen afhankelijk is van intelligentie. Ik kan me maar weinig 'gewone' werkplekken voorstellen waar mijn zoon op zijn plaats zou zijn. De maatschappij is zo hard en sluit mensen met een 'vlekje' liever uit.

T&T

T&T

09-04-2010 om 12:51

Triest he?!

De maatschappij is zo hard en sluit mensen met een \'vlekje\' liever uit.
Dat is helaas maar al te waar, maar je kunt mensen niet blijven buitensluiten.
Als ik lees over de zoon van Astrid, met zo'n denkvermogen, en zo'n opleiding! die moet later toch ook iets zinnigs aan de maatschappij kunnen toevoegen. Sterker nog, als hij dat niet kan zal het voor hem zelf ook heel slecht zijn, je eigenwaarde zakt tot onder 0! Ik word daar heel opstandig van, dat dat niet zou kunnen. En ik hoop ook gewoon dat het ook anders kan ik zal wel moeten met mijn kinderen, zij verdienen ook een kans, dan rent "de maatschappij" maar wat harder voor ze, ze zijn het waard!
Tess

Maar

Het is niet zo dat ik me er bij neerleg! Ik blijf een volwaardige plek opeisen voor mijn zoon, op school en waar dan ook. Zo had hij een veel te laag schooladvies gekregen, ondanks zijn superhoge scores op alle tests die hij dit jaar gedaan heeft. Dan trek ik echt wel aan de bel en hij gaat volgend jaar naar een hoger schooltype. Maar dat het nódig is dat ik dat doe, zegt al genoeg eigenlijk.

Persoonlijk denk ik dat 'de maatschappij' zichzelf erg tekort doet door kinderen zoals die van ons buiten te sluiten. Ze hebben vaak grote talenten, en een unieke kijk op de wereld.

Ik heb ooit eens iets dergelijks gelezen:
"Terwijl bijna alle holbewoners rondom het kampvuur zaten, was de Asperger holbewoner in het hol gereedschappen aan het "uitvinden". Was die er niet geweest zaten we nog met ze allen rond het kampvuur te socializen."
Dat is natuurlijk ook wel een beetje mooi voorgesteld, maar waardering voor het 'kúnnen' in plaats van al die aandacht voor het 'niet-kunnen' zou wel erg fijn zijn...

Fladdertje

Mijn man woont toch ook zewlfstandig met mij

Eerst maar eens kijken wat de toekomst brengt. Wie weet gaat het wel bovenverwachting goed straks en vind hij een lieve partner.

T&T

T&T

10-04-2010 om 12:47

Omgekeerd

Ik ken verschillende volwassenen die het zelfstandig prima redden, en die iedere psych moeiteloos een etiketje in het autisme spectrum zou geven... (ja, nikus, mijn man ook, haha)
Ik vraag me wel eens af of zij het zover gebracht hadden als ze van kinds af aan als autist behandeld waren en in het cluster4 gezet... ik vind dat het cluster4 te weinig denkt in mogelijkheden en teveel in problemen, en daarmee stomen ze de jeugd idd klaar voor een uitkering, en niet voor een baan en een zelfstandig leven!
Begrijp me niet verkeerd, dit is puur mijn ervaring! en ik zeg niet dat iedere autist zelfstandig kan wonen en werken, er zijn absoluut hele grote verschillen! Ik vind wel dat iedereen de kans moet krijgen om zich te ontwikkelen, en een zelfstandig vrij leven te hebben. Misschien ziet dat leven er uiteindelijk heel anders uit als van de gemiddelde nederlander, misschien blijft er altijd hulp van buitenaf nodig.
Na alle doemscenarioos die wij gezien hebben nadat onze kinderen een diagnose hebben gekregen, hebben we nu geleerd om mogelijkheden te zien! En ja, die zijn ook heel anders dan van leeftijdsgenootjes, maar ze zijn er! en zo zal het leven doorgaan. Standaard word het in ons gezin nooit, dat heb ik geaccepteerd.
groetjes, Tess

Tess

ben het eens met je

mirreke

mirreke

12-04-2010 om 00:28

Astrid, normale baan

Nee, een normale baan zal het niet worden. Als je daarmee bedoelt een baan van negen tot vijf. Maar er is zoveel meer. Hij kan altijd zzp'er worden en zichzelf en zijn knowhow en expertise verhuren. Of in house (in zijn eigen house dan natuurlijk), software gaan ontwikkelen. Of bij een softwareontwikkelconcern gaan werken. Ik denk eerlijk gezegd dat erg veel mensen in de software, in de game-industrie, in de animatiesector (en dan bedoel ik films. tekenfilms, special effects, enz, geen andere animatiesector ) niet in het standaard sociale plaatje passen.
Er is hoop!

Haha

Mijn zoon wil net zo rijk worden als Bil Gates (mam dan hoef ik de universiteit niet af te maken) en dus ook sooftware ontwikkelen. Mijn zegen heeft die. *droomt weg richting mooie villa met zwembad*

T&T

T&T

12-04-2010 om 09:23

Haha, je weet het niet nikus...

Hoe normaal zou Bill Gates nou helemaal zijn? Denk in mogelijkheden! ))
groetjes, Tess

emma43

emma43

12-04-2010 om 11:37

Zomaar een verhaal

Op de stalling waar onze pony's staan werken 2 jongeren met autisme.Op een ochtend trapt een van onze pony's tegen het tussenschot in de stal ,blijft hangen met haar hoef en valt.Iemand hoort de erge halde klap en gaat kijken en gaat hulp halen.Als deze pony op dat moment in paniek was geraakt en zich los had willen trekken of was gaan trappen,waren waarschijnlijk haar pezen afgescheurd en hadden we ze moeten laten inslapen.Het probleem met paarden is ook dat ze het gevoel wat een mens heeft overnemen.En iedereen reageerde paniekrig,alleen (ik noem hem even Piet),de jongen met autisme niet.Die komt de stal binnen,kijkt wat de situatieis,begrijt meteen dat er een stuk van het schot waar de hoef vastzit,weg gezaagd moet worden.En vreemde geluiden zijn voor een paard ook eng.Maar Piet blijft rustig,krijgt geen hoger hartslag,straalt niets van angst of paniek uit naar de pony,alleen rust.Gaat op de pony zijn hls zitten,streelt over haar hoofd en praat heel rustig,zorgt dat de pony zich op zijn stem concentreert en de pony blijft stil liggen en alles loopt goed af.
Iedereen op stal is het er over eens dat wij zonder Piet, onze pony waren kwijtgeraakt.Deze jongen straalt zoveel rust uit naar de paarden,zo mooi om te zien en om mee te maken.Er staat nog en heel druk paard op de stalling en die mag alleen door Piet buiten gezet worden ,als Piet er niet is,komt de eigenaresse van het paard het zelf doen.
Ik wilde dit zomaar even kwijt,om jullie te laten weten dat mensen met autisme ook in de paardenwereld veel kunnen beteken.Ik ben Piet nog altijd erg dankbaar en blij dat hij er was op het juiste moment.
En natuurlijk,als er een nieuw paard komt en er wordt geschuiveld met de weien,ieder paard heeft zijn eigen weitje,dan heeft Piet even tijd nodig om hier aan te wennen,dan moet het even een week of wat met hulp,anders staan alle paarden verkeerd,maar dat moet kunnen.

mirreke

mirreke

16-04-2010 om 14:56

Mooi verhaal emma

Ik herken het ook wel een beetje. Mijn zoon zou ook niet in paniek raken. Ik zie hem ook wel met dieren werken. Lijkt me ook leuk, in een dierentuin of zo...
Er zijn gewoon veel meer mogelijkheden dan een kantoorbaan of in een winkel...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.