Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Prakje

Prakje

27-12-2010 om 11:32

Autisme & paniek voor verdoving tandarts,,, wel gaatjes... wat nu?

Jongste (7 jr, McDD) en middelste (9 jr, autistische kenmerken) zoons hebben beide gaatjes tussen hun kiezen die gevuld moeten worden. Helaas zijn ze beiden panisch voor de verdoving.

Middelste heeft bij de GGD enting begin dit jaar de hele sporthal bij elkaar geschreeuwd

Onze erg geduldige tandarts, waar beide zoons verder prima mee overweg kunnen, lukt het niet om door de paniek heen te komen en heeft ons verwezen naar een kindertandarts.

Helaas is daar een wachtlijst van ruim een half jaar. Daarnaast weet ik echt niet of deze tandarts ook bekend is met autisme en hoe daar mee om te gaan.

Heeft iemand van jullie goede ervaring met een kindertandarts & autisme? Of een andere tandarts die goed kan omgaan met autisme en deze paniek?

Wij wonen in het midden van het land, maar voor een goede tandarts ben ik best bereid een uurtje in de auto te zitten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hier

Door het autisme is er een gedachte in het autisme brein gepland en het is aan jou om die om te buigen. Dat lukt je niet door toe te geven. Wees duidelijk en helder. Je krijgt een prik. Dan doet het boren niet zeer. Als je dat niet wilt moet de tandarts zonder prik boren. Dat doet heel erg zeer. Een prikje doet maar even zeer!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-12-2010 om 13:25

Zonder verdoving?

Komt de paniek alleen door de verdoving? Dan zou ik zeggen: boren zonder verdoving. Is even vervelend, maar kan natuurlijk gewoon wel. Onze tandarts heeft mijn jongste zoon al diverse keren geboord zonder verdoving; volgens hem is de verdovingsprik vervelender dan het boren zelf. Onze tandarts is geen speciale kindertandarts, maar ik vind 'm buitengewoon goed met kinderen (en we hebben er met onze jongste nogal eens gezeten).

Prakje

Prakje

27-12-2010 om 15:52

Reactie

boren zonder verdoving dat hebben we geprobeerd, tot het zeer ging doen. Zoonlief (jongste) zoeft dan de stoel uit (onder het plankje met instrumenten door) en verschanst zich achter een deur met zijn gezicht tegen de muur...

Het kordaat en duidelijk zijn, werkt over het algemeen inderdaad heel goed, ook bij vervelende zaken. Alleen in dit geval is de paniek zo groot dat kordaat zijn echt niet meer werkt. Resultaat is een kind dat echt de stoel niet ingaat, kaken op elkaar zet, in de hoek van de kamer achter een deur gaat staan. Tot er besloten is de heel boor-actie te staken..

Tijgeroog

Tijgeroog

27-12-2010 om 16:24

Vriendje

Zoontje van een goede vriendin, 5 jaar, waarschijnlijk ook McDD had ook een gaatje. Poging om het te vullen is op een drama uitgelopen, het lukte nog net om er een noodvulling in te zetten. Vervolgens is in het ziekenhuis onder narcose het gaatje gevuld, inclusief een aantal bijna-gaatjes en zijn de kiezen geseald. Dat is goed gegaan.
De volgende keer gaan ze inderdaad ook naar en kindertandarts.

fladder

fladder

27-12-2010 om 22:46

Prakje

Heel herkenbaar! Mijn zoon (nu 12) heeft ook de hele sporthal bij elkaar gekrijst met de prikken (geweldig, die blikken die je dan om je heen ziet... NOT!). En is als de dood voor de tandarts, hoewel hij nog nooit gaatjes had, maar hij flipte zo ongeveer toen er afgelopen zomer eentje werd geconstateerd.
Ik kreeg de tip om naar de Kinderkliniek van het Flevoziekenhuis (Almere Stad) te gaan, daar zit een angsttandarts (Reza of Rezi heet hij, geloof ik) en die heeft wonderen verricht bij zoon.
Er is wat wachttijd, maar dat was geen half jaar.

Oefenen

Zou het helpen als je de situatie een paar keer voordoet: mbv bijv playmobil ? Keer op keer. En soms leren jongetjes anders: bij een van onze zonen beginnen we met het laatste deel van het strikken (dus de oren aantrekken) en dan steeds een stapje terug. Backwards nog iets heet dat.. ben de term vergeten. En natuurlijk een tandarts met ervaring! Maar misschien helpt dit ook. Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.