Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Autisme wanneer praten

Hallo,

Mijn zoon van 2 is autistisch en ik vroeg mij af of er mensen hier op het forum ervaring hebben met wanneer/en of ze gaan praten. Mijn zoon zegt al wel wat woorden ook met functie zoals bal, wiel, stoel en bloem. 

'Ze' bestaat niet. Er zijn grote verschillen tussen kinderen met autisme. Er kan een patroon zijn. Mijn kinderen brabbelden niet of nauwelijks, ze gingen pas praten als het er relatief perfect uitkwam. Bovendien waren de eerste woorden een zelfstandig naamwoord bij zoon, een zin met zelfstandig naamwoord bij dochter. Mama en papa kwam later.

Als je al het idee, of de diagnose?, hebt dat het om autisme gaat kun je je er in verdiepen in de literatuur of op het net. En wees responsief, hoe moeilijk ook, bied aan maar kijk ook hoe dingen aankomen bij je kind, verdiep je in de signalen die bij een kind met autisme subtieler of later of anders kunnen zijn maar er wel zijn hoewel ze soms moeilijk 'te lezen' zijn omdat het zich kan afspelen in het hoofd van een kind en de bijbehorende gebaren en geluiden en mimiek (voor een deel) kan ontbreken.

Hoe weetje zo jong al dat je zoon autistisch is? Met 2 jaar wordt er naar mijn idee nog geen diagnose gesteld. En volgens mij is het inderdaad bij ieder kind, ook met autisme, weer anders. Zoon hier heeft ook autisme, diagnose is onlangs pas gesteld, hij is al 16. Hij sprak wel relatief laat, of zijn zus sprak vroeg dat kan ook. Ook sprak hij in het begin voor anderen vaak onverstaanbaar doordat hij bepaalde klanken niet kon uitspreken. Is wel goed gekomen met logopedie, maar een prater is het nooit geworden. 

Ik zou me wat betreft praten niet vastpinnen op het wel of niet hebben van autisme. Gewoon praten tegen hem, zoveel mogelijk benoemen en dan zie je vanzelf wat er komt. Ondersteunen met gebaren kan ook helpen inderdaad.

Inderdaad, ‘ze’ bestaat niet. Mijn dochter praatte ruim voor haar tweede verjaardag en voor ze 3 was maakte ze zinnen als ‘Dat is vermoedelijk een paardenbloem, gezien de kleur en de wijze waarop de blaadjes gerangschikt zijn.’

Hetmeisje

Hetmeisje

06-03-2021 om 17:06 Topicstarter

Ik bedoelde niet te generaliseren maar de ervaringen bij jullie kindjes. Dankjewel voor de antwoorden. Het is natuurlijk een verschil in wat voor autisme ook. Al wordt er tegenwoordig geen onderscheid meer gemaakt. 

Mijn zoon heeft tot 2.5 jaar gebabbeld. Daarna sprak hij ineens volledige zingen mee met Thomas de trein (echolalie). Om daarna rustig functioneel te leren praten.  Met 3.5 sprak hij op normaal niveau.  

Hetmeisje

Hetmeisje

06-03-2021 om 19:12 Topicstarter

Wow Eowyn dat klinkt echt heel erg hoopvol. Mijn zoontje gaat nu ook wat vooruit en hij doet dus idd ook veel brabbelen wel nu maar ook wel wat woordjes en motorisch loopt hij nogal achter. Ik hoop dat het begrip ook meer gaat komen wel en dat hij functioneel gaat praten 😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.