Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

02-11-2011 om 21:50

Autist met "vol hoofd" -hoe helpen?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met het volgende probleem.
Ik begeleid iemand met autisme.
Zij zegt regelmatig last te hebben van een vol hoofd.
Nu ben ik aardig ingelezen in Colette de Bruin, waarin uitgelegd wordt hoe autisten denken en hoe ze alles opslaan in mappen, die ze ook kunnen sluiten.
Wij tekenen nu haar hoofd, en zij tekent erbij wat er in haar hoofd omgaat.We praten hierover, we strepen het door en het wordt zogezegd gedeleted.
Op zich werkt dit aardig om rust in het hoofd te krijgen.
Alleen, het probleem is nu, dat ze een vol hoofd krijgt van het 'volle hoofd'. De hele dag moeten we horen hoe vol haar hoofd zit (5 of 7 of wat dan ook). Tijdens het bespreken probeer ik te ordenen wat echt relevant is om te bespreken, maar ze haalt er van alles bij.Het ene roept het andere op. De probleempjes die we bespreken komen vaak de volgende dag weer terug. Gevolg: hoofd nog voller en ze heeft er dan zichtbaar last van.
Hoe kan ik haar helpen meer rust in dat hoofd te krijgen? Ik dacht dat die methode goed werkte, maar het lijkt wel of zij hierin doorslaat.
Als haar hoofd zo vol zit (denkhoofd noemt ze het ook wel) voelt ze zich ook boos worden. En dat is ok weer een probleem: ze weet niet hoe ze die boosheid moet uiten en hoe ze ermee om moet gaan.

Hoe kan ik haar nu helpen dit allemaal te ordenen en haar niet heel de dag met dat 'hoofd' bezig te laten zijn?

Bedankt voor het lezen een meedenken alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

02-11-2011 om 22:20

Matrix methode?

Ik ben net het boekje Matrixmethode van Ingrid Stoop aan het lezen. Daarin wordt uitgelegd hoe je o.a. een vol hoofd kunt oplossen. Er is ook een paragraaf over autisme maar zover ben ik nog niet. De methodiek lijkt op de mapjesmethode van Colette de Bruin.
Zelf vind ik dit filmpje een goede uitleg geven: http://www.leraar24.nl/video/1627

Wat me opvalt in jouw beschrijving is dit: "we strepen het door en het wordt zogezegd gedeleted"
"Tijdens het bespreken probeer ik te ordenen wat echt relevant is om te bespreken, maar ze haalt er van alles bij."
Wat ik in het boek tot nu toe lees is dat de begeleider zich neutraal opstelt en dat het kind zelf de oplossingen verzint. Bij jou lees ik een meer actieve taak bij jou.

Een ander boek dat ik aangeraden heb gekregen, maar zelf niet ken, is Het vollehoofdenboek. Zie hieronder de link naar dit boek bij bol.com
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/het+vollehoofdenboek/Ntk/media_all/Nty/1/suggestedFor/het+vollehoo/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=256002

Tegen een denkhoofd...

...helpt muziek. Het gaat denk ik om het niet kunnen stoppen van een gedachtenstroom. Dat kun je doorbreken door iets non-verbaals, zoals muziek luisteren.

Prakje

Prakje

03-11-2011 om 06:35

Deleten?

Je zegt dat jij zaken 'delete' voor haar, maar doet ze dat zelf dan ook? Het gaat bij geef me de 5 ook erg om taalgebruik. Zij kan iets pas afsluiten als het voor haar ook echt is afgesloten. Zet zaken voor haar in de tijd. Voorbeeld: je hebt nu voldoende nieuwe kleren voor de winter, als het maart is dan gaan we nieuwe kleren kopen. Dan pas kan de map 'kleding' dicht.

Onze zoon was bijv. erg bezig met de tandarts, bleef maar vragen wanneer hij dan erheen moest. Pas toen ik had gezegd: als de brief van de tandarts binnenkomt, dan vertel ik jou wanneer we gaan. Kon de map dicht, en was er rust.

En laat haar praten, ga niet in discussie en voeg geen nieuwe informatie toe. Elk kleinste beetje extra informatie of tegenvraag kan zo weer 3 nieuwe mappen openen

Toevallig ben ik gisteren weer naar een training geweest van Colette en heb daar weer heel veel goede tips gekregen.

grt Prakje

Vera*

Vera*

03-11-2011 om 08:39

Het vollehoofdenboek

Ik heb het vollehoofdenboek gekocht voor dochter en dat ziet er interessant uit met veel plaatjes met leuke heldere teksten.

Vera

schoondochter

schoondochter

03-11-2011 om 10:30

Ohh, zo herkenbaar

mijn schoonmoeder heeft zeer waarschijnlijk autisme (nooit gediagnotiseerd, maar overduidelijke kenmerken). Het is dat we steeds denken: "Oh, ja…even opletten misschien is het wel autisme waardoor ze steeds zo reageert", maar je zou er gek van worden.

Zo heeft mijn man van zijn zus (die thuis woont) een auto geleend. Ding is nieuw aangekocht en daarna praktisch nooit meer in gereden. Hij staat pal voor de deur op een vaste plek. Wij hadden met spoed tijdelijk een auto nodig, dus man aan zus gevraagd of hij haar auto mocht lenen. OK. Auto opgehaald.

Maar nu:

Telkens als man zijn moeder aan de lijn heeft, komt ze steeds weer op die auto terug die niet voor de deur staat. Ze blijft herhalen dat het toch wel vreemd is en dat er nu een andere auto voor de deur staat op 'hun' plek nog wel (ze hebben geen eigen parkeerplaats; de plek is gewoon op de openbare weg). Iedere keer weer komt ze er weer op terug. Je zou je haast schuldig gaan voelen dat je die auto hebt geleend. Dat doet ze met werkelijk alles wat buiten het normale patroon valt. Zij kan dat dus niet afsluiten.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

03-11-2011 om 10:37

Schoondochter

"mijn schoonmoeder heeft zeer waarschijnlijk autisme (nooit gediagnotiseerd, maar overduidelijke kenmerken). Het is dat we steeds denken: "Oh, ja…even opletten misschien is het wel autisme waardoor ze steeds zo reageert", maar je zou er gek van worden."
Daar ben je weer! Misschien is je schoonmoeder wel (beginnend) dement. Ik zou zeker niet zo diagnosticeren!

Evanlyn

Evanlyn

03-11-2011 om 10:54

Prakje, reactie van een meelezer

Wat een goeie, dankjewel! Ik realiseer me nu pas dat ik dit onbewust al een beetje doe en dat het enorm helpt, maar het is natuurlijk nog beter als ik het bewust kan gaan doen. Want ik vroeg me altijd af hoe je dat dan doet, die mappen sluiten.

T&T

T&T

03-11-2011 om 11:11

Aanvulling op rixt...

Ga niet alles eindeloos doorpraten, maar doorbreek het non-verbaal. Muziek is een goede inderdaad, maar ook in de beweging komen helpt; ga een stuk fietsen, of lopen, in stilte wel! Of herhaal een aantal yoga oefeningen.
Als mijn hoofd "leeg" moet ga ik hardlopen, maar voor mijn dochter helpt fietsen.
groetjes, Tess

schoondochter

schoondochter

03-11-2011 om 15:23

Nee, nee isabella

niet beginnend dement…daarvoor herinnert ze zich te veel en vooral te veel details….waar weer voortdurend op teruggekomen wordt (ook kenmerk van autisme overigens)

Prakje

Prakje

03-11-2011 om 21:18

Aanvulling

Nog een aanvulling op hoe je mappen kunt sluiten:
- in de tijd zetten
- 'nut is belangrijker dan waarheid' als er bijv een map openstaat over iets waar je het antwoord niet op weet, dan geef je wel een antwoord. "Hoeveel auto's zijn er in de wereld?" geef gewoon een aantal, map kan dicht.
En laat je niet verleiden tot discussies waar je nooit meer uitkomt. "waarom moet ik helpen met de afwas" kan leiden tot een enorme discussie over wat iedereen wel/niet doet in huis. Een antwoord als "omdat de vaat vuil is" is een enorme dooddoener, en werkt dus heel goed.

En het mooie is, dat als er rust is in het hoofd er ruimte ontstaat om te ontwikkelen en leren

grt Prakje

Tijden afspreken

Om 10:00 mag jij vertellen hoe vol je hoofd is. Dan om 15:00 uur en als ze naar bed gaat.

Werkt goed. Gewoon in de dagstructuur vlechten. Autisten gedijen bij korte opdrachten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.