Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-10-2008 om 18:04
Vandaag had ik het met een vriendin over haar dochter die net op het roc zit en daar niet helemaal goed functioneert. Zij heeft autische trekken, maar heeft niet die diagnose. Toch liggen haar problemen op school in die hoek (samenwerken, groepsopdrachten, competentiegericht werken). Nu wil ze graag extra begeleiding laten geven, maar het blijkt moeilijk te zijn om erachter te komen wat voor begeleiding dat meisje nodig heeft. Ook de school weet dat niet.
We vroegen ons af waar autistische kinderen heen gaan na een middelbare school. Zijn daar speciale opleidingen voor? Of zijn er scholen die extra aandacht hebben voor deze kinderen? Of weten jullie waar je extra begeleiding kunt vinden?
24-10-2008 om 08:41
Universiteit
Aan verschillende universiteiten is wel aandacht voor kinderen die gaan studeren en ASS hebben. Daar gaat het voornamelijk om zelfstandig wonen en plannen en alles wat daarbij komt kijken.
Ben ook heel benieuwd of er in hbo en mbo ook iets geregeld is.
Rosa
24-10-2008 om 09:20
Rosa - universiteit
Inderdaad zag ik dat er een hele informatieve site is: onderwijsenhandicap.nl, maar die richt zich vooral op universiteiten. Die kinderen kunnen een heleboel compenseren met hun intelligentie. Maar als je op het laagste niveau van het mbo zit, is dat niet mogelijk.
Ik hoop dat er anderen zijn met ervaring op het mbo?