Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

autorijles en theorie voor zoon; laag begaafd

hallo
Ik heb een zoon van 17; hij volgt onderwijs aan de Praktijkschool; hij gaat uitstromen naar arbeid en mogelijk met lichte ondersteuning; volgend jaar proberen om MBO niveau 1 er nog uit te slepen.

Hij is gestart met autorijden; dit willen we een echt een kans geven (uiteraard omdat hij dat wil). Hij zit op de praktijkschool omdat hij een disharmonisch intelligentieprofiel heeft en moeilijk leert (verbaal IQ 70, performaal IQ 91). Zijn verbale, talige vaardigheden zijn dus van een lager niveau. Hij leert van de praktijk en is een harde werker. Hij heeft nu ongeveer 10 lessen gehad en zijn tempo om vaardigheden te automatiseren ligt laag maar hij maakt vorderingen.
Nu moeten we dus gaan starten met de theorie en dat lijkt me een hele kluif.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe dit aan te pakken; hoe aan te leren en straks examen te doen? Het tempo van de vragen lijkt me hoog liggen (als ik terugdenk aan hoe ik dat heb ervaren lang geleden) dus ik denk dat een gewoon theorieexamen te pittig zal zijn.

Ik hoor graag jullie ideeën en ervaringen......

bedankt!
Nic

CBR

Ome Google geeft mij deze mogelijkheden: https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/theorie-examen-auto/welk-theorie-examen-past-bij-jou.htm

Overleg met CBR en de rijschool over wat kan en of het begeleide examen en/of extra tijd een optie is.

Als dat gaat dan rustig beginnen te leren op een manier zoals hij ook op school wat leert. Tijd, geduld, structuur etc. Wellicht heeft of weet de rijschool een plaatjesboek/app/site met de cbr-plaatjes en kan hij daarmee de borden en situaties oefenen.

Eenka

Eenka

16-06-2019 om 22:21

1 op 1

Mijn zoon heeft bij het CBR voor de versie 1 op 1 en dan voorgelezen gekozen. Was hij zelf super over tevreden. Kost wel iets extra.
En daarnaast toch voor de 2 daags cursus gekozen toen we zagen dat het zelf leren uit het boek moeizaam ging. Wel tegelijk de dvd examens gemaakt, dat deed hij wel.

Triva

Triva

16-06-2019 om 22:23

Waarom

ben je niet eerst met theorie begonnen?

Mijn zoon deed basis en aangezien ik hem al vanaf groep 5 help met leren zijn wij dit mst 16 ook samen gaan doen. ANWB theoroecursus op de computer. Theorie echt per hoofdstuk doornemen en daarna proefexamenvragen maken. Bij dat laatste ben ik er bij gaan zitten en elke fout die hij maakte schreef ik uit als vraag en antwoord: hoe breed mag een auto zijn, hoelang mag er iets uitsteken, waaraan herken je een weg waar je 100 mag.

Die vragen en antwoorden herhaalden we dan elke keer en ook elke dag kwamen er nieuwe vragen bij. Uiteindelijk iets van 20 kantjes vol maar in 1x geslaagd voor theorie.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 13:53

Vragen oefenen

In mijn (belegen) ervaring is het aantal vragen beperkt en kwam je een heel eind door gewoon steeds weer vragen te oefenen. (voor mij kwam dat destijds neer op 1 keer doorlezen, maar voor je zoon zal het wat meer werk vergen).

De taalcomponent is volgens mij vrij beperkt.

@triva

In mijn tijd was theorie nog 3 jaar geldig, nu nog maar een jaar en dan moet je opnieuw theorie doen als je nog geen praktijkexamen hebt gehaald. Dat zal ook nog wel een dingetje zijn. Misschien is direct staatsexamen met extra tijd daarvoor ook een optie.

Eenka

Eenka

17-06-2019 om 15:57

Annaniem

Het theoriexamen is 1.5 jaar geldig maar dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Om die reden is zoon ook pas begonnen toen hij ging autolessen

Het staatsexamen, tegenwoordig BNOR examem kun je pas aanvragen als je 4 x gezakt bent voor het reguliere examen.

Nic59

Nic59

17-06-2019 om 15:58 Topicstarter

bedankt voor het meedenken

@triva
hij heeft het afgelopen jaar op school theorielessen gehad op praktijkschool-niveau; omdat hij juist van de praktijk leert en de theorie te abstract is voor hem dachten wij er goed aan te doen hem eerst een paar keer te laten rijden zodat de theorie meer op zijn plaats. valt en toegepast kan worden in de praktijk......
dus bewuste keuze

klokkijken is hij pas gaan leren toen hij moest gaan reizen met voor zijn vorige stage; het ' droge' oefenen gaat moeizaam......

we denken idd om aangepast examen aan te gaan vragen bij het CBR

groeten Nic

Examentraining

Je kan overwegen hem aan te melden voor een theorietraining, in combi met een theorie-examen. De docent behandelt veel actuele materie mbv video-ondersteuning.

Triva

Triva

17-06-2019 om 16:12

Er helpt mi maar 1 ding

Beginnen en 1 op1 begeleiding. Klokkijken ging hier ook pas goed op de middelbare, was een dyslexiedingetje.

Theoriecursus in groep is weggegooid geld

Mijntje

Mijntje

17-06-2019 om 16:14

geinformeerd

Geen rijbewijs omdat je zoon het graag wil, maar ook omdat het haalbaar is en vooral: veilig genoeg.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01#Bijlage zou ik lezen, ook ivm eventuele medicatie.
Ik zou bij de rijschool informeren of het handig is eerst z'n theorie te halen als dat het grootste struikelblok is, misschien is er dan een uitzondering dat hij dan niet binnen x aantal tijd af moet rijden, maar krijgt hij meer tijd.

Triva

Triva

17-06-2019 om 17:23

praktijk

Klopt idd dat het 'staatsexamen' nu pas na 4x mag en ook iets heel anders is: https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/praktijkexamen-auto/4-keer-gezakt.htm

Je kunt wel meteen het faalangstexamen (extra zenuwachtig) aanvragen waarbij je ook een wat meer rustigere examinator krijgt en zelf even mag stoppen: https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/auto/praktijkexamen-auto/faalangst-rijexamen.htm

Voor Ad: het examen is nu toch echt wel heel anders, zeker het deel met 'gas los, remmen, niets doen': https://www.theorieexamenoefenen.nl/theorie-examen-oefenen-gratis/auto# (let op bij dit proefexamen heb je geen tijd...)

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 17:32

WTF Triva

Inderdaad heel anders. Wat een onzin. Ze proberen de praktijk nu blijkbaar ook al in de theorie te vangen. Ik heb het niet afgemaakt maar zelfs als (zeer) ervaren chauffeur weet je af en toe echt niet wat ze van je verwachten.

Dus dat wordt weer ouderwets leren hoe je de toets moet maken i.p.v. dat je echt leert rijden.

Triva

Triva

17-06-2019 om 18:55

Tja, ik heb mij hier een jaar geleden in verdiept, ik snap nu wel een beetje waarom die gas los, remmen, niets doen vragen er zijn en gelukkig mag je er daar ook wel een boel fout van hebben maar men het was wel even pittig om dit mijn zoon uit te leggen. Met terugwerkende kracht: petje af voor oudste die het ook in 1x haalde

Ik sprak iemand die helemaal verrast was dat mijn beide zonen theorie in 1x binnen hadden, zij dacht dat het gemiddelde op een keer of 8 moest liggen

De truc is overigens dat je er 1 van de 3 moet wegstrepen (dat is altijd OF remmen OF niets doen en dan let je nog op direct gevaar of niet en afstand en je eigen snelheid. Dan heb je nog ongeveer 25% kans dat je het verkeerde antwoord kiest en met het grote totaal aan fouten die je mag halen (iets minder dan de helft) kom je hier doorheen.

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/150535-gevaarherkenning-remmen-gas-loslaten-of-niets-doen.html

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 18:58

Triva

Tja, het moet haalbaar zijn, want anders zouden er niet zoveel mensen met rijbewijzen zijn. Maar bedankt, ik ben vast voorbereid voor als mijn zoon over een jaartje of 4 aan de beurt is.

Pennestreek

Pennestreek

17-06-2019 om 20:08

Dé truc

is volgens mij dat je als iets ver weg is kiest voor niets doen, iets dichterbij laat je gas los en dichtbij is remmen. Dan scoor je 90%. Werd zoon verteld op zijn cursus. En hij is op een dieptepunt in zijn leven (depressief en overspannen, met een verse diagnose ASS én stress omdat hij zijn ID was vergeten in 1 keer geslaagd.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2019 om 20:57

Pennestreek

Ja, dat had ik wel bedacht.

Dat soort gradatiekeuzes zijn in de praktijk voor een ASSer juist lastig meen ik. Lekkere opsteker voor hem!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.