Renee
09-11-2008 om 20:57
Baby (prematuur) toont geen interesse in voeding
Mijn zus is dit voorjaar ruim 8 weken te vroeg bevallen.
Met haar dochtertje is alles verder voorspoedig verlopen, alleen wat mij als zus (en moeder) zorgen baart is dat ze (de baby in kwestie) totaal NIETS om voeding geeft.
Ze zou nu met haar 6 kilo 6 x 150 ml. = 900 ml. voeding per dag binnen moeten krijgen (volgens C maar dit haalt ze bij lange na niet. Mijn ouders en ik passen regelmatig op ons nichtje en vaak heeft ze na een fles van 80 a 100 ml. genoeg. Ze huilt verder vrijwel nooit, komt niet om een fles en zelfs de ochtendfles (die mijn kinderen altijd met huid en haar verslonden) is niet interessant voor haar. Ze is nu 5,5 maand. Gecorrigeerd is ze 3,5 maand.
Vooralsnog groeit ze volgens het buro wel goed, maar mijn zus en haar man uiten nooit hun bezorgdheid over het slechte drinken omdat zij zelf niet echt vinden dat dat niet goed zit..
Mijn gevoel zegt gewoon iets anders! Ze blijft klein, kan nog steeds haar hoofd niet goed rechtop houden, doet maar niks met die handjes en ze vindt alles wel best op een verbaasde manier. Wel lacht ze veel, brabbelt ze terug en heeft oog voor wat er om haar heen gebeurt.
Maar dat van die voeding vind ik echt heel raar. Als ik internet erop nalees wordt dit toch vaak in verband gebracht met bepaalde aandoeningen.
Wie kent eenzelfde verhaal?
Alvast bedankt.
Groeten Renee

Angela67
09-11-2008 om 21:08
Renée
Renee,
zonder dat ik iets kan zeggen over ontwikkelingsfase, denk ik dat voeden op verzoek, een stabiele groeilijn (die dus omhoog gaat!)vertonen en 'blij' babygedrag (tevreden dus, meestal) drie ijkpunten zijn om te kijken of het goed gaat. In jouw berichtje lees ik iets over aantallen mililiters - als de baby borstvoeding uit de borst zou drinken, zou je het ook niet weten, dus hoeveelheden alleen zeggen niets.
Aangezien je niets zegt over hoe de groeilijn loopt, valt daar ook niets over te zeggen. Als het kind af en toe op het cb komt en men klaagt daar niet dan mag je ervan uit gaan dat het niet negatief afwijkt. En als kindlief overkomt als een blije baby, dan lijkt me daar geen ontevredenheid over lege maag bij te zitten.
Dus ja, voor een buitenstaander moeilijk.
En waarom zeg je het niet tegen je zus zelf op deze manier? Ik zou het niet met m'n ouders erbij doen, gewoon, als je je zus een keertje alleen treft, gooi nog een keer een balletje op. Zijn jouw eigen kinderen ook nog klein? Als het al een tijd geleden is dat jouw kinderen baby waren is het wellicht ook moeilijk om je te herinneren met hoeveel weken ze dingen konden. Tevens is het ene kind het andere niet.
Misschien moet je zelf eens een cb bellen en uitleggen dat je je zorgen maakt en niet weet of en hoe je het nogmaals aan je zus zou willen zeggen. Wellicht kunnen zij je wat algemene tips geven.
Welke aandoeningen bedoel je trouwens?
Groet,
Angela

*Twinkel*
09-11-2008 om 21:28
Hier een prematuur
6 kilo met 3,5 mnd gecorrigeerd is echt geweldig voor een prematuur! Mijn dochter is bijna 22 mnd en weegt 8 kilo.
Drinken en eten zijn hier ook altijd probleematisch geweest en nog steeds. Ze is pas goed gaan drinken toen ze 16 maanden was. Eten interesseerd haar helemaal niet. als ze 5 happen brood en avondeten op heeft vind ze het wel genoeg.
Onze kinderarts heeft een keer gezegd dat sommige kindjes nu eenmaal weinig drinken/eten. Wij waren ook lang bezorgd over uitdroging maar dit is nooit gebeurd.
Maar ik neem aan dat je nichtje nog onder controle is ook bij een kinderarts? Daar zou je zus haar vragen kunnen stellen. Ik ga altijd emt een lijstje vragen erheen, zodat ik niets vergeet. Nu hebben ze bij ons een speciaal prematurenspreekuur dus wij komen nooit op het CB. Er ziten dus kinderartsen, fysiotherapeut, logopedie, dietiste, orthopedagoog en kinderverpleegkundigen. Samen vormen ze een multidisciplinair team en worden alle prematuren besproken tijdens een overleg. Zo is iedereen op de hoogte van de ontwikkeling van de prematuur. Ik word regelmatig gebeld door de logopediste vanwege de eetproblemen en reflux van onze dochter.
Groetjes Martha

Juliëtte
10-11-2008 om 11:49
2 prematuren
Hai Renee,
Net als de dames hierboven denk ik dat je niet teveel naar de mm moet kijken maar naar hoe het kindje is. Is ze vrolijk, tevreden en gaat haar groeilijn rustig maar gestaag omhoog ? Als dat zo is, zou ik me niet te druk maken.
Mijn tweeling is 8 wkn te vroeg geboren (zijn nu 3,5). De ene dame dronk het liefst meer dan ze 'mocht', de ander dronk hetgeen ze minimaal nodig had.
En dat was dus de kleinste en tengerste met weinig 'vlees aan het bot' dus we hadden zoiets, drink nou meer. Maar ze wilde gewoon niet meer, nam precies wat ze nodig had. Het CB zei ook: ze moet meer flessen, meer cc waarop ik zei: komen jullie het er dan maar ingieten !
Over het ontwikkelen, prematuurheid is in te lopen tot 4 jaar dus het kindje heeft nog wel even . En zeker bij prematuren gaat in het begin veel energie zitten in het groeien. Dat betekent dat bepaalde andere zaken wat later komen, is niet erg komt vanzelf wel goed.
Belangrijkste is denk ik dat je vertrouwen moet hebben in je zus, als zij zich geen zorgen maken laat het dan. Ze zijn hoogstws nog onder controle van een kinderarts, die signaleert ook wel als het niet goed gaat.
Mijn ervaring als prematuur-mama is dat veel mensen zich niet realiseren dat een prematuurkind niet te vergelijken is met op-tijd-geborenen. En dat de prematuurheid nog een heel eind doorwerkt. Ook wij merkten dat familie/vrienden zich zorgen maakte want ze waren al x-maanden en deden dit of dat niet. Allemaal goed bedoeld hoor maar wij waren de ouders, wij kenden onze kinderen het beste, wij wisten de groeicurves en wat onze kinderarts zei. Ook het CB 'vergat' nog al eens de prematuurheid.
Juliette

Minet
10-11-2008 om 14:20
Renee, hier vergelijkbaar
Ook hier 2 prematuurtje, 8,5 week te vroeg geboren.
Met 5,5 maand waren ze 6000 gram, kregen 5 x 170 ml, dronken daarvan ca. 140, en spuugden zeker 2 flessen per dag volledig weer uit. (reflux)
Pas met bijna 6 maanden pakten ze speeltjes aan, omrollen dezen ze rond 11 maanden, loszitten konden ze een paar dagen voor hun eerste verjaardag.
De orale fase hebben ze simpelweg overgeslagen, niets deden ze in hun mond, en aten/dronken ook zelf niets tot ze ca. 1,5 jaar waren.
Toen ze een jaar of 3 waren was er helemaal niets meer te merken van het feit dat ze veel te vroeg geboren waren.
Echt Renee, de ontwikkeling van een prematuurtje kun je niet vergelijken met een optijd geboren kindje, ook niet als de de leeftijd corrigeert. Een prematuurtje heeft een totaal andere start, waardoor de eerste jaren de ontwikkeling ook totaal anders kan verlopen.
Groetjes, Minet

mpronk
10-11-2008 om 15:03
Renee
Ik heb twee prematuren kids gekregen. Een meid geboren met 27,5 wk en woog 580 gram. Na 16 wk woog ze 2555 gr en kwam met een sonde thuis. Heb bij een logopediste dietste en kinderarts en fysio gelopen. Onze meid had veel voedingsproblemen. Ik wil je graag prive mailen. (zie onderaan)
Kom maar op met de vragen. Het slechte drinken is zeer herkenbaar. Zolang ze groeit en zich ontwikkeld je niet druk maken. Onze meid heeft NOOIT de hoeveelheid gedronken dat zou moeten!!! Flessen weigerde ze snel na 5 minuten drinken. Wij zijn snel papa gaan geven. Of eerst de fles en restje dikker maken. Dat ging iets beter. En de overstap van vloeibare naar vaste voeding was een ramp. Maar het slechte eten is herkenbaar bij prematuren. Dus mocht geen fruit en groente geven. Maar het een of het ander. De melk had ze lang nodig.
Hoeveel woog ze bij haar geboorte? En lopen jullie bij een kinderarts evt dietiste en logopediste. (is niet alleen maar voor de spraak!!!) Onze meid Amber bij haar geboorte 580 gr en na 5,5 maand 3485 gr en 52 cm. We kregen het advies van dietsite haar 6 keer 90 cc te geven en iets fruit.
Nu is het een meid van 9 jaar weegt 19 kilo en is zo 120 cm. (erg klein voor haar leeftijd)
Onze vent is geboren met 33,5 wk en woog 1700 gr.
marion [email protected]
marion

Renee
10-11-2008 om 17:35
Superbedankt
Dank jullie wel!
Ik ben zo ontzettend blij en gerustgesteld na het lezen van deze berichten! Kom zelfs tot de conclusie dat mijn nichtje een redelijk probleemloze prematuur is, als je dat zo mag zeggen
Maar het kan dus nog zorgwekkender lees ik hierboven. Het gestaag groeien (ze volgt haar eigen lijn goed, noemen ze dat..) en de tevreden indruk zeggen dus al een hoop. Op dit moment werken luchtwegproblemen ook nog eens tegen. Mijn nichtje hoest veel en krijgt ventolin. Ze wordt trouwens om de zoveel tijd ingeent tegen het RS virus (dit schijnt vrij nieuw te zijn)
Verder heb ik eigenlijk weinig vragen, ze heeft tot ong. 4 jaar de tijd om in te lopen. Wat fijn, al die ervaringsberichten.
Geniet van jullie kinderen zou ik zeggen, dat doe ik ook, en nu nog meer van mijn nichtje!
Liefs Renee

Nancy
10-11-2008 om 19:51
2 prematuren / rs / ventolin
Hallo Renee,
Ik ben de moeder van een meisjestweeling van 9 jaar, geboren na slechts 26 weken zwangerschap, ze wogen elk minder dan een kilo...Inmiddels is 1 van mijn dochter, met de beste eetlust, 1,38 m. en ongeveer 35 kilo zwaar. Mijn andere dochter, is kleiner en lichter,
1,32 m met 28.5 kilo. Maar....van dat premature is aan de buitenkant niets meer te zien. Mijn jongste dochter, de lichtste, heeft altijd al moeilijk gegeten, vanaf het begin en nu nog. Toch is ze altijd goed gegroeid en hebben we er geen punt van gemaakt. We werden altijd goed begeid en men had er bij ons altijd wel veel begrip voor het feit dat de ontwikkeling van premature kindjes toch wel anders verloopt dan bij op tijd geboren kinderen. Zowel door artsen, CB, als familie en werk etc. Onze dochters werden destijds al geent voor RS (vaccin was toen net op de markt, dus is al 9 jaar oud...) Het was alleen toen voorbehouden aan kinderen onder de 32 weken, dat is wat er nieuw aan is, het heet Synagis. Mijn "oudste" dochter had als gevolg van BPD ook een tijdlang Ventolin en Flixotide. Gelukkig is ze daar helemaal overheen gegroeid en sport nu dat het een lieve lust is. Het is echter niet altijd zo dat premature kinderen na een periode van 4 jaar hun ontwikkelingsachterstand hebben ingehaald. Bij onze ene dochter is dat wel zo, bij de andere niet.....het ligt aan wat voor complicaties er zijn geweest tijdens /na de geboorte en de zwangerschapsduur. Niet iedere prematuur, zelfs niet bij een tweeling is hetzelfde, maar dat het vechtertjes zijn is een feit. Geniet ook jij van je nichtje want ze is een wondertje.
Hartelijke groeten,
Nancy

Renee
12-11-2008 om 08:56
Marion en nancy
Nog bedankt voor jullie reacties.
Marion, lief dat je aanbiedt om prive je verhaal te doen, maar je hebt al zo'n uitgebreide reactie gestuurd waar ik heel blij mee ben! Het verhaal van mijn nichtje is eigenlijk niet vergelijkbaar met dat van jouw dochter.. Nog geen 600 gram mens.. Ik kan me er niets bij voorstellen, ongelooflijk wat een wondertje is jouw meisje!
Mijn nichtje woog bij de geboorte 1800 gram. Is nog afgevallen tot 1650. Daar is inmiddels dus ruim 5 kilo bijgekomen in 5 maanden tijd.
Nancy, ook nu nog geldt het vaccin alleen voor kinderen geboren onder de 32 zwangerschapsweken. Goed dat het er is! En al zo'n tijd begrijp ik..
Nogmaals, ik vind het wonderlijke verhalen. Zulke kleintjes die uiteindelijk opgroeien als blije peuters en kleuters.
Bedankt voor jullie persoonlijke verhalen!
Liefs Renee

mpronk
12-11-2008 om 17:15
Renee
580 gram is ook niet voor te stellen. Ze leek wel een aapje.
(voor amber hebben we onze zoon Arthur verloren) Hij is met 29 wk in mijn buik overleden. Dus we hebben heel wat mee gemaakt.
Amber nu 9 en aan een oog blind. Maar mevr geniet van het leven.
Ook Amber heeft synagis gekregen. Hier begonnen ze toen net mee.
Succes verder
marion