Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Beïnvloedbaar gedrag bij autisme

Onze zoon is erg bëïnvloedbaar door medekornuitjes. Nu leer ik hem dat hij altijd zelf verantwoordelijk is voor zijn gedrag en dat hij ongelooflijk onnozel is als hij doet wat een ander zegt of vraagt als het buiten de grenzen van het toelaatbare valt!

Op kamp is hij weer in een situatie belandt door gedrag wat hij zelf nooit bedacht had. Een klasgenootje daagde hem uit om over het douche hokje te kijken waar een emisje stond te douchen. Aan de ene kant ongelooflijk stom en not dne, aan de andere kant ook wel weer gezond pubergedrag. Hij kreeg straf en klaar ben je. (denk je dan) Nu bleek dus dat de hele klas hem verder had genegeerd de rest van het kamp en dat is natuurlijk niet fijn.

Maar goed, ik hanteer dan toch ook de sgtelling eigen schuld, dikke bult.

Toch baart het me wel zorgen. Hij voert opdrachten uit zonder na te denken! Hij is zo beinvloedbaar en ik vraag me af hoe andere ouders dit doen? Hoe peuter je een autistische jongen met een goed stel hersens nu aan het vertsand dat hij zelf moet denken? Immers dat is lastig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nickelo

Nickelo

30-06-2010 om 14:11

Oefenen

Dit zijn dus het soort situaties die onze zoon oefent met de dramatherapeut.
Ik schets de situatie en zij speelt hem met zoon na. Soms speelt zij zoon om hem te laten voelen wat zijn gedrag bij de ander doet. Soms speelt zij de ander om hem te trainen op de meest adequate manier te reageren.

Hij leert het herkennen en oefent de juiste reactie daarop.
De keren dat hij het vervolgens tegenkomt in het echt, herkent hij de situatie eerder. Wij zien dat hij steeds beter de geoefende situaties in het echt sneller doorgrondt en zijn gedrag erop aanpast.

Nikus

Nikus

01-07-2010 om 09:24 Topicstarter

Nickelo

Dat is wel een tip inderdaad. Ik heb contact gehad met het ATN en leg ook hen deze vraag voor. Zoon is een ontzettende charmante en innemende boef en daarnaast zeer beinvloedbaar. Het is een jongen, die als je het niet begrensd wel eens het verkeerde vriendje zou kunnen worden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.