Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Wendy2311

Wendy2311

14-12-2020 om 06:29

Beertjes methode

Ik heb een dochter van 8 jaar. Zij gaat met veel plezier naar school, heeft vriendinnen maar ze gaat vrijwel niets vooruit op school qua leerontwikkeling. Ze heeft een IQ van 81 hiermee zou ze moeten kunnen functioneren op een basisschool. Ze heeft moeite met talige uitleg en gaat binnenkort een eigen leerlijn krijgen. Nu is het grootste probleem dat ze zichzelf niet tot zelfstandig werken kan aanzetten als ze dit wel kan mag ze op haar school blijven iets wat ze erg graag wil maar als ze dit niet doet zal ze van school af moeten. Nu willen ze de beertjes methode gaan toepassen ook al kan ik merken dat ze weinig vertrouwen er in hebben dat ze zelfstandig gaat werken. Ik zou graag ervaringen lezen over deze methode of andere tips wie mij kan helpen om haar zelfstandig te laten werken.

Groeten wendy

Anneke

Anneke

15-12-2020 om 09:37

Meichenbaum

De beertjes methode is de Meichenbaum methode, met Google vind je veel informatie.
Je kunt er ook thuis mee aan de gang, zelfs bij tanden poetsen of aankleden.
Er zijn vier stappen:
- wat ga ik doen
- hoe ga ik het doen (ik maak een plan)
- ik doe het
- hoe heb ik het gedaan (reflectie)

Mijn kind had de stappen (plaatjes) op het tafeltje geplakt.

pabootje

pabootje

15-12-2020 om 12:36

net toegepast

Ik heb deze methode net toegepast bij een leerling van groep 8, omdat hij moeite heeft met de structuur te vinden als hij een taak moet uitvoeren. Wel heb ik er bij hem nog een stap aan toegevoegd: voordat bijvoorbeeld de rekenles begint, is bij hem de stap: boek, schrift, pen? toegevoegd. Als dit allemaal klaar ligt, is hij klaar om te leren. Wat heel belangrijk is, is dat je het kind meeneemt in het plan en goed uitlegt wat elk plaatje betekent. Als het kind het nut er niet van inziet, heeft het geen zin. Ook heb ik het kind de afbeeldingen laten kiezen. Op deze manier wordt het iets van het kind zelf en niet een opgelegd iets.
Helaas is het nog te kort dag om te zien of het effect heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.