Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Jessy69

Jessy69

26-01-2010 om 15:00

Begeleiding muziekles (pgb)

Even een vraag. Zoon zit op bugelles. De les volgt hij zelfstandig, maar mijn man begeleidt hem elke dag met het oefenen. Samen nemen ze dan alles door en motiveert mijn man hem om verder te oefenen. Zonder deze begeleiding zou er weinig geoefent worden en er snel de brui aan gegeven worden.

Is dit een vorm van begeleiding waar ik mijn man via het pgb zou kunnen uitbetalen?

Verder ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig voor wat voor dingen jullie ook jezelf uitbetalen. Ben een beetje zoekende nog.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jessy

Dit is wel iets wat veel mensen bij etiketloze kinderen ook doen.. misschien is het bij jouw kind meer of anders maar denk maar niet dat je etiketloze kinderen hopsa achter de lessenaar zet en dan lekker zelf op de bank kunt gaan zitten...

Jessy69

Jessy69

26-01-2010 om 15:57

Rodebeuk

Als ik het vergelijk met mijn dochter is de begeleiding wel een stuk groter. Dochter speelt piano en ja die gaat zitten en oefenen. Heel soms even wat uitleggen of voorspelen, maar meer niet. Bij zoon moet mijn man er echt een half uur bij zijn en meespelen want anders is hij weg. Maar ik begrijp van jou dat dit dus niet echt iets is voor pgb.

Kan zeker!

Hoi Jessy,

Als jullie zoon een PGB heeft, kun je zelf bepalen hoe je dat PGB inzet (binnen de zorgfuncties natuurlijk).
je kunt een professioneel iemand inhuren, een instelling, een buurmeisje, een student en ook jezelf, je partner, moeder, zoon, dochter enz.
Op je toekenningsformulier staan de zorgfuncties waar je een indicatie voor hebt gekregen, maar ook hierbij heb je de vrijheid om een andere (niet geindiceerde) functie te kiezen. Bijvoorbeeld: je hebt een indicatie voor persoonlijke verzorging en begeleiding, maar niet voor logeren. dan kun je alsnog je budget gebruiken voor logeren.
Als je dus een PGB hebt, en je wilt dat jouw man (een stuk) begeleiding gaat doen, dan mag dat gewoon. En dan kun je zelf bepalen wat er begeleid gaat worden. Of dat nu zwemlesbegeleiding, begeleiding bij boodschappen doen of begeleiding bij het uitoefenen van een hobby (bugel) is, maakt in dat geval niks uit. dat hoef je ook nergens te vermelden, alleen "begeleiding" volstaat.
Zorg wel dat er een arbeidsovereenkomst tussen je zoon en je man is, waarin staat hoeveel uur (vast of variabel) je man werkt, en wat zijn werkzaamheden zijn (begeleiding dus). Ook het uurloon vermelden of een vast maandloon.
Je kunt kiezen of je de salarisadministratie zelf doet, of het uitbesteed aan de SVB. Dan regelen zij ook de loonbelastingen, jaaropgaven enz.
Het prettige van een PGB is dat je het budget kunt inzetten voor de (extra) zorg waarvan jij vind dat die nodig is.

Jessy69

Jessy69

26-01-2010 om 20:11

Wenli

Dank voor je uitgebreidde antwoord! Ik ben bezig met professionele hulp i.vm. omgang met autisme (stukje educatie) en begeleiding in sport.

De contracten heb ik idd gezien op de site van het svb en eht feit dat ik niet hoef te vermelden wat hij aan begeleiding doet scheelt natuurlijk al een stuk in de overweging.

Annet

Annet

26-01-2010 om 21:30

Hoe oud is hij eigenlijk?

7-jarige zoon moet ook begeleid worden bij het piano oefenen. Hij is geen zorgenkind. Voor deze leeftijd lijkt me begeleiding vrij normaal.
Elke dag oefenen is best vaak. Als dit alleen is omdat jullie vinden dat oefenen vaak nodig is, dan is dat jullie keus. Ik snap alleen niet wat dat met zijn pgb te maken heeft. Het wordt weer anders als muziek een soort therapie is. Dan helpt de therapie hem in zijn welbevinden of ontwikkeling.
Blijkbaar mag je zelf weten wat je begeleiding noemt, ik heb daar geen ervaring mee. Ik reageer nu op mijn gevoel.

Gaia*

Gaia*

27-01-2010 om 09:12

Wel

Muziek als therapie mag niet via PGB, muziek als begeleiding wel.
Als je als ouder beoogt om je kind te leren plannen, te motiveren, zich te kunnen focussen etc. Alles binnen het plan van de begeleiding, dan kan dat wel via PGB.
Het doel, muziek oefenen voor een niet-zorgenkind' is in dat opzicht anders. Want dan wil je dat je kind de muziek leert en beter onder de knie krijgt. Nu zet je de muziek in om een kind iets te leren wat voor een ander kind meer vanzelf gaat. Dat wat het dan leert tijdens de begeleiding kan ook vertaald worden naar andere activiteiten in het dagelijkse leven. Het vraagt dan ook meer, en andere, inzet van de begeleider/ouder.

Je moet het wel goed verwoorden wat je er mee beoogt.

Gewoon doen!

Jessy69

Jessy69

27-01-2010 om 10:39

Annet

Zoon is 11,5 jaar en ik zie hele duidelijke verschillen met dochter (van bijna 10). Dochter gaat uit zichzelf spelen, oefent zelf en vraagt af en toe iets als ze het niet snapt. Zoon moet gestuurd worden, herinnert dat het tijd is om te spelen, oefent alleen goed als man erbij is en meespeelt (man speelt trompet) anders rommelt hij maar wat aan (geeft ook niet, ook al rommelent leren ze van alles). Er zit absoluut meer begeleiding aan vast dan bij mij niet-zorgenkind.

Overigens is bij bugel het eigenlijk wel noodzakelijk dagelijks te spelen anders blijf je kramp in je mond houden als je een tijdje speelt. Conditie opbouwen is dan echt noodzakelijk.

Jessy69

Jessy69

27-01-2010 om 10:41

Gaia*

Bedankt voor je heldere antwoord! Ik kan daar echt wat mee. De vertaling naar het dagelijks leven is duidelijk en logisch want wat je hem bij bugelspelen leert kan hij meenemen naar andere dingen. Had het zelf nog niet eens zo gezien.

Annet

Annet

27-01-2010 om 20:32

Bedankt voor de uitleg

zie titel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.