Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
groene specht

groene specht

25-11-2008 om 11:47

Begeleiding van add-paardenmeisje?

Een van onze spechtekinderen heeft misschien ADD, volgens school en huisarts. Omdat het niet heel ernstig lijkt, hoeven we niet met medicatie gaan werken.
Wel vraag ik me af hoe we spechtekind kunnen begeleiden om zich in de klas beter te handhaven. Misschien kunnen de ervaringsdeskundigen onde jullie me helpen?
Het concentratiegebrek bij zelfstandig werken is het grootste probleem, zolang de opdrachten klassikaal zijn is er niets aan de hand. Als het inhoudelijk echt heel interessant is, ook niet - maar veel lesstof is nog niet zo betekenisvol in groep 3.
Ook van die dingen als zelf aankleden of eten zijn gewoon niet boeiend genoeg, terwijl denken aan en praten over Paarden (paardrijden, paarden verzorgen, soorten paarden, paarden tekenen en spelen met de speelgoedpaardjes) wel Heel Interessant is: iets waar ze het liefst 18 uur per dag mee bezig is. Daar kan ze dan wel urenlang de concentratie voor opbrengen en plannen voor maken en die precies uitvoeren (waardoor ik denk dat ze niet per se ADD heeft).
Heeft een van jullie ervaring met het verbeteren van dit soort concentratieproblemen van ADD-kinderen? Hoort zo'n monomane interesse wel bij ADD of hebben we hier gewoon een spechtekind met een nogal uitgesproken hobby? Is er iets wat zou kunnen helpen haar focus te verleggen van die alles bepalende innerlijke interesse naar 'ook doen wat anderen van je willen'? Hoe trekken we haar wat meer uit haar omvangrijke fantasiewereld?
We kunnen haar niet aan het verstand brengen dat ze vaak gewoon moet doen wat er gezegd wordt, want dat dringt niet door (ze kijkt je glazig aan en begint gewoon een nieuw verhaal over paarden). Zeggen dat het handig is om te leren lezen omdat ze dan ook moeilijke boeken over paarden kan lezen helpt ook niet - want dat doet ze al. Alleen, zou zo'n boek over bv. vissen gaan, of cavia's, dan neemt ze niet de moeite om de woorden te ontcijferen. Ze kan bij wijze van spreken niet het woord cavia lezen maar wel het woord paardenbeenbeschermer.
Ze is ook niet zo makkelijk om te kopen (met paardenstickers bv.) als ze eens snel haar bord leeg eet want haar innerlijke paardenwereld bevredigt haar toch het meest. Ook vindt ze het echte paardrijden heel moeilijk omdat ze dan moet luisteren en doen wat de juf van de manege zegt en niet wat ze zelf bedacht heeft (da's wel heel ADD).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 13:23

Zorgenkinderen

Misschien kun je deze vraag beter in de rubriek Zorgenkinderen stellen?
Ik ben het ook wel eens met Martine, laat dit liever goed uitzoeken. Je kunt ook bij een goede psycholoog terecht, als die gespecialiseerd is in ADD/ADHD zal deze zeker goede tips en begeleiding kunnen geven.
Dat een zg. ongeconcentreerd kind zich bij bepaalde activiteiten juist wel goed kan concentreren, is een normaal beeld bij AD(H)D. Ze kunnen de concentratie namelijk wél goed opbrengen voor zaken waar ze uit zichzelf in geïnteresseerd zijn. Ik heb bijvoorbeeld heel lang gedacht dat zoon géén ADHD kon hebben, want hij kon toch zo lang naar een filmpje kijken en computeren?
Over de beperkte interesses van je dochter kan ik niet oordelen, dat komt wel bij meer kinderen voor lijkt mij.
Check de site www.balansdigitaal.nl voor informatie over ADD en aanverwante zaken.
Voor in de klas: check even het archief van zorgenkinderen, ik heb daar onlangs een vraag gesteld over hoe een leerkracht het beste kan omgaan met een AD(H)D-er in de klas.

groene specht

groene specht

25-11-2008 om 13:42

Maakte me nog niet echt zorgen...

Alvast bedankt,
omdat ik me bij de term Zorgenkinderen iets veel ergers voorstel, had ik daar nog niet gekeken. Maar dat ga ik nu ook doen!
Tja, die school, daar zijn ze altijd wel snel met amateur-diagnosticeren, vooral de kleuters worden allemaal wel een keer langs de IB-er en de orthopedagoge gestuurd.

Guinevere

Guinevere

25-11-2008 om 13:51

Groene specht

Ah joh, de AD(H)D-ers in alle gradaties vliegen je daar om de oren! Dat "zorgenkinderen" betekent vooral dat het om zaken gaat die langduriger zijn dan de problemen die je in de andere rubrieken tegen komt.
Op zich is het natuurlijk reuze goed dat de school de kinderen goed in de gaten houdt, maar als ze iets vermoeden moeten ze natuurlijk doorverwijzen en niet zelf gaan dokteren. De diagnose AD(H)D mag trouwens door een HA ook gesteld worden, maar het is de vraag of je HA genoeg gespecialiseerd is om dat ook echt te kunnen. Daarbij, áls het zo is, dan kun je wel wat specialistische ondersteuning gebruiken. En wat andere ouders om ervaringen uit te wisselen...

groene specht

groene specht

25-11-2008 om 14:01

Guinevere

Zoals ik in de inleiding schreef: De huisarts had het vermoeden ADD ook. Hij stelde wel voor om hiervoor een stevige test te laten doen over een paar maanden. Zeker omdat HA al vaker verwijsbriefjes voor onze spechtjes moest schrijven (fysiothearpie, logopedie) omdat de schoolarts en schoollogopedist en de IB-er vonden dat er therapie nodig was. Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij, aan de andere kant zou ik het niet leuk vinden dat door mijn sceptische houding mijn spechtemeidje een vervelende leerachterstand zou oplopen.
Ja, de rubriek Zorgenkinderen is weer een hele nieuwe wereld! Maar goed, ik heb er vast wel wat aan.

cqcq

cqcq

25-11-2008 om 14:30

Uitdaging...

Uit je verhaal haal ik twee dingen. Ten eerste dat je dochter behoorlijk voor loopt op het gemiddelde groep 3 kind, en mijn indruk is dat school hier helemaal niets mee doet (of heb ik dat mis? als school echt haar aandacht wil hebben, zullen ze toch echt stof op niveau moeten geven... is ze als eens doorgetoetst, als ik in plaats van het uitdagende werk wat ik nu doe wasknijpers zou moeten maken, dan zou ik ook zomaar een aandachtstekortstoornis opgeplakt kunnen worden denk ik).

Ten tweede is die eenzijdige interesse meer iets uit het autistisch spectrum, en niet uit de ADD of ADHD kant.
Al met al zou ik voor nader onderzoek gaan (maar dan wel ook haar schoolse voorsprong, terwijl ze geen interesse heeft in schoolse vaardigheden.

groene specht

groene specht

25-11-2008 om 16:44

Aandachtsstoornis

Op zich ben ik niet zo dol op etiketten, alleen kun je er soms je voordeel mee doen om de juiste benadering van een probleem te vinden. En tja, of het nu ADD is, vraag ik me inderdaad af. Ook al omdat zo'n eenzijdige interesse niet heel ADD is maar meer iets voor auti's (zoals moeder specht zelf ook een beetje is en daardoor juist ook overdreven goed in zelfcontrole en doen wat je opgedragen wordt). Ons spechtemeisje is een stuk sociaal-vaardiger dan haar moeder, dat kan ik je wel vertellen.
Maar ik ben niet zozeer op zoek naar diagnoses, dat mag de specialist gaan doen over een tijdje. Ik zou graag van jullie van die handige OOLtips horen -mochten die er zijn- om spechtekind een beetje meer uit haar fantasiewereld te halen op die momenten dat het op opletten aankomt. Ik denk namelijk dat dat vooral aan de hand is, dat ze teveel in haar eigen wereldje zit en haar eigen voorkeuren nogal doorvoert in het al dan niet leren van de aangeboden lesstof of meedoen met het dagprogramma van aankleden, eten, naar school fietsen, enzovoort. Haar innerlijke motivatie om iets wel of niet te doen is nogal uitgesproken, en - ik wilde schrijven: dat zit haar in de weg, maar dat is niet zo, het zit meer mij in de weg, of de school.
Of ze voor loopt weet ik eigenlijk niet, daar kun je heel verschillend over denken. Qua verbale woordenschat wel, die is erg goed (en echt niet alleen op paardengebied). Ze krijgt wel de laagste niveau werkboekjes en zelfs die maakt ze niet op tijd af als ze zelfstandig moet werken. Dus in die zin loopt ze weer achter.
Oja, op de website van Balans staat het een en ander over ADD waar ik deels echt iets van herken, maar sommige dingen ook echt niet. Dus ik weet het gewoon niet zo goed. Op die website staan verder niet echt behandelingstips waar ik naar op zoek ben (er wordt doorverwezen naar de ADHD-tips, maar daar herken ik helemaal niets van bij onze spechtemeid).

cqcq

cqcq

25-11-2008 om 16:54

Niveau..

citaat
=============
Of ze voor loopt weet ik eigenlijk niet, daar kun je heel verschillend over denken. Qua verbale woordenschat wel, die is erg goed (en echt niet alleen op paardengebied). Ze krijgt wel de laagste niveau werkboekjes en zelfs die maakt ze niet op tijd af als ze zelfstandig moet werken. Dus in die zin loopt ze weer achter.
==============

Als ze inderdaad al moeilijke paardenboekenleest (zie je eerste posting...) dan is ze het niveau van de gemakkelijke groep 3 boekjes al lang voorbij. Dat ze deze niet op tijd afmaakt duidt op ernstig onderpresteren vermoed ik, dat kan dan bijna niet te maken hebben met niet kunnen. Is er al eens geprobeerd om stof op niveau aan te bieden.

groene specht

groene specht

26-11-2008 om 11:56

Niet alleen op school dromerig

Ik heb de school wel aangegeven dat het volgens mij niet zoveel uitmaakt van welk niveau de leesstof is, dus dat men wat mij betreft net zo goed het hoogste niveau kan aanbieden als het laagste of iets daar tussenin. Ik weet niet of ze daarmee experimenteren.
Het lijkt inderdaad op het zgn. onderpresteren dat je ook bij heel makkelijk lerende kinderen aantreft.
Maar omdat onze spechtemeid ook zo vreselijk afwezig kan zijn tijdens de meer huishoudelijke zaken als eten en aankleden, denk ik niet speciaal aan onderprestatie.

Website

Los van het feit da thet onzin is dat een school zomaar eendiagnose stelt, www.levente.nl is een goeie site voor info over ADD ook bij kinderen.

nogevenniet

nogevenniet

27-11-2008 om 09:14

Visualisatie?

Heb je al eens geprobeerd om haar dagprogramma te visualiseren? Veel kinderen (ook niet auti's) hebben daar baat bij, zeker ook als concentratie een punt is. Wat bij preoccupaties wel wat kan helpen is dat je in zo'n gevisualiseerd dagprogramma de preoccupatie ook opneemt. Dus bijv, tussen 4 en 5 uur met paarden spelen. Tussen 5 en 5.15 met mama samen met de paarden spelen. Om 5.15 naar buiten en wat heel anders doen...Zo leert ze dat er ruimte en plek is voor haar interessen maar dat ze ook haar blik op wat anders moet richten. Je kan zelfs zo ver gaan dat je plaatjes maakt waarop zij niet aan paarden mag denken. Ook school zal veel voor haar moeten visualiseren. Het staat los van intelligentie of een kind picto's nodig heeft of niet, beelden komen bij een hoog poercentage van de bevolking soms beter door.
Natuurlijk is het altijd goed je af te vragen hoe het komt dat je dochter zo vlucht in haar paarden, is de wereld te onveilig voor haar, heeft zij iets naars meegemaakt, is het een angstig kind, heeft zij autie trekjes (vaak erflijk) etc. Ik wil je veel wijsheid toe wensen. Wees niet bang voor een diagnose want het is niet meer dan een behandelstrategie en ze geven soms hele prettige handvaten. je hoeft ze niet kenbaar te maken, maar het helpt soms, ook anderen, in het begrip t.o.v. je kind.
Groetjes Jes.

groene specht

groene specht

27-11-2008 om 15:18

Pictogrammen

Met pictogrammen werken vind ik wel een goede tip.

De websites die jullie tipten, zou ik wel aan de school willen doorgeven, maar ik ben bang dat ze daar nog sneller alle kinderen een diagnose van gaan geven - want dan weten ze nog meer symptomen en die kun je altijd wel gedeeltelijk op een kindje plakken. Dus beter van niet.

Waarom ze maar steeds met 'die paarden' bezig is, daar hebben vader specht en ik vaker over zitten filosoferen. Ze is niet angstig, nooit eenkennig geweest, praat meteen met vreemden en heeft geen moeite met nieuwe situaties (ze is ook altijd voor iets nieuws in, zowel met eten als ergens heen gaan). Heel anders als ons andere spechtje dat veel minder nieuwsgierig naar de mensenwereld om zich heen is. Daar ziet moeder specht als 'beetje auti' (toch een etiketje) wel iets van zichzelf in terug.
Ze vindt paarden gewoon heel mooi en ze is behept met erg veel fantasie. Ze heeft ook veel vriendjes en vriendinnetjes die je als Paardenmeisje/Ridder kunt omschrijven, en ze kan ook best wel over andere dingen praten of nadenken. Ze houdt bijvoorbeeld erg van geschiedenis an sich - dat is ooit natuurlijk wel via de Paard&Wagens en Ridders tot haar gekomen, maar toch.

Ik ben niet bang voor een diagnose, inderdaad zoek ik gewoon handvaten. Ook omdat ze verbaal of met klassikale opdrachten duidelijk wel mee komt, maar haar zelfstandige werkjes helemaal niet gemotiveerd uitvoert en daarin misschien simpelweg onderpresteert.
Ik kreeg net weer een nieuwe aanwijzing: ze vertelde me tussen de middag hoe de structuur van een nieuw werkblad in elkaar zat. Op welke plek wat stond en wat je dan moest doen. Ze kon het feilloos voor me uittekenen in de juiste verhoudingen. Maar ze had het blad dan weer niet afgekregen (en ik denk dan: nee, maar ze heeft blijkbaar ook een tijdje niet aan paarden gedacht!).

Tip?

Ik zie veel overeenkomsten tussen jouw meisje en mijn ADD-meisje. Alleen is bij mijn dochter de focus op 1 vaste interesse iets minder sterk.( maar wel aanwezig).
Laat aub haar iq even testen, want met die werkjes onder haar niveau wordt het nooit wat!
Mijn dochter heeft gesprekjes bij een jeugdzorg-instelling. Ze krijgt o.a. tips hoe ze kan omgaan met de afleiding om haar heen. Ze vind het zelf verschrikkelijk dat ze zo langzaam is, dus is hiervoor redelijk gemotiveerd. ( ze is al 11).
Op school krijgt ze de werkbladen of blz uit haar werkboek gekopieëerd en dan in stroken geknipt. Dan heeft ze niet zo'n groot, druk, onoverzichtelijk blad voor zich. Dit helpt haar zich te richten op de taak waar ze mee bezig is. Als ik het zo lees neemt jouw dochter ook de hele blz in zich op, en komt verder tot niets.Dus misschien voor haar ook een tip. Saaie opdrachten blijven moeizaam. ( leve de creatieve leerkracht!!) Er wordt op school nu zelfs over gedacht om met een koptelefoon te werken, zodat ze al de geluiden in de klas niet zo hoort.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.