Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

20-10-2017 om 20:15

Beide kinderen autisme

Gisteren te horen gekregen dat onze jongste zoon ook ASS heeft.
Betekent dit automAtisch dat wij dat ook zijn?

Ik ga ook ineens zo aan mezelf twijfelen en ik ben er van in de war.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-10-2017 om 20:22

die kans is aanwezig

Autisme heeft inderdaad een erfelijk kantje. Ik ken echter ook mensen zonder autisme die een autistisch kind hebben, die herkennen soms trekken bij broers, zussen en ouders terug. En soms herkennen ze helemaal niets in de familie. Alles is mogelijk.

Waarom twijfel je aan jezelf? Herken je autistische trekken van je kinderen in jezelf terug? Het zou kunnen, autisme is niet alleen iets van mannen en jongens.

Heidi*

Heidi*

20-10-2017 om 21:00

Nou

nu ze het beiden hebben, zet het me zo aan het denken of wij het dan ook hebben. Ik kan het ineens geen toeval meer noemen,maar maak me zorgen om de vragen van anderen. De link wordt snel gelegd en ik heb daar nog geen antwoord op. Ineens wijzen de vingers naar ons. Mijn broer vroeg het gisteren al. Gisteren kregen wij de diagnose nl. Van de jongste.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-10-2017 om 21:09

Oh, maar...

...laat je absoluut niets aanpraten door anderen!

Pas als je zélf overeenkomsten ziet, en ook zélf tegen problemen bij jezelf oploopt, zou je er eens aan kunnen denken.

De kans is aanwezig, maar het hoeft niet. Vertel je broer maar dat het ook via ooms en tantes kan worden doorgegeven.

Kan, hoeft niet

https://www.gezondheidsplein.nl/specials/autisme-bij-volwassenen/is-autisme-erfelijk/item57024

"Oké, autisme is grotendeels een genetische aandoening, maar hoe komt het dan toch dat niet ieder kind autisme heeft als de vader of moeder autistische kenmerken heeft? Hoe zit dat? Dit heeft waarschijnlijk te maken met hoe autisme wordt doorgegeven. Het lijkt erop dat dit op twee manieren gebeurt: monogeen en polygeen.

Als autisme een monogene oorzaak heeft, dan zit er foutje op slechts één gen. Als je dit gen erft van je ouders, dan heb je autisme.
Bij een polygene oorzaak – welke veel vaker voorkomt - zorgen meerdere afwijkende genen samen voor de stoornis. Als je dan één gen met een afwijking hebt, is er geen probleem. Pas als de gemuteerde genen tegelijk bij één persoon voorkomen, dan zal autisme ontstaan. Je hebt wel telkens dezelfde unieke combinatie aan genen nodig. En daardoor is er weinig kans op herhaling en zal niet elk kind autisme krijgen. "

Autisme heeft een spectrum en er komt pas een diagnose in zicht als je vastloopt. Autisme kan gewoon een bijzonder karakter zijn dat onder ideale omstandigheden niet tot problemen leidt maar waar je prima mee kunt leven en dat zelfs voordelen kan hebben.
Het is ook geen optelsom.

Het kan ook een generatie overslaan. Ik zie het niet bij mijn eigen ouders maar wel bij een van hun ouders. Bij ex zie ik het ook in de familie. Natte vingerwerk hoor, maar ik denk dat je toch een bepaald patroon gaat herkennen ook al zijn het mensen die verder zonder diagnose maar met een wat hoekig karakter door het leven zijn gegaan. Met bijbehorende eigenaardigheden.

En verder ken je deze uitdrukking, heb ik volgens mij ook hier opgedaan: autisme is erfelijk, je krijgt het van je kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.