Ava
24-01-2012 om 13:13
Beloningssysteem
Wie heeft ervaring met het volgende:
kind, net 6, ADD en ASS, gemiddeld/hoog iq, met logo (logowerkjes voor thuis) is, als we niet heel scherp opletten, alleen maar achter een scherm te vinden. Dan is er niets meer dat genoeg kan motiveren om de oefeningen nog te doen. Schermtijd is teruggebracht maar het zeuren blijft.
Om de werkjes (logo en fysio) en taakjes (speelgoed opruimen) af te krijgen en schermtijd af te bakenen, dacht ik aan een beloningssysteem. Je taakjes doen betekent dat je schermtijd verdient. Liever zou ik als beloning samen een ijsje eten of samen iets doen. Misschien is dat mijn idealisme dat spreekt.
Is dat wel verstandig: maakt dit schermtijd belangrijker als je de focus op legt?
Iemand ervaring mee met hetzelfde en hoe hebben jullie het opgezet?

koentje
24-01-2012 om 14:03
Nee en wat dan nog...
Je moet wat betreft de beloning echt kijken naar wat het kind kan motiveren. Als ik mijn zoon een appeltje beloof omdat hij zo braaf zijn best doet dan zou het beloningssysteem niet werken. Dus dqat is niet geschikt.
Ik heb hier een systeem waardoor hij zijn computertijd in kwartiertjes bij elkaar kan sparen. Ik heb een exact overzicht van de dingen hij gedaan moet hebben -zonder mopperen en zonder eindeloos herinneren- met alle kleine en grote eissen waar het aan moet voldoen. Ik werk vooral met een ochtendschema, waarin per kwartier staat wat gedaan moet zijn, waarvoor hij uit school computertijd kan 'innen'.
Voor het avondritueel heb ik ook een dergelijk schema, alleen zijn dan de beloningen iets anders; namelijk iets lekkers mogen en bij ernstige overtredingen per keer een kwartier eerder naar bed.
Ik heb heel veel met beloningssystemen met hem gewerkt. Ook bijv. met het bijeen sparen van zijn zakgeld. Daar is door sommigen veel commentaar op omdat mensen vinden dat je zakgeld sowieso moet krijgen. Maar ik krijg ook niet sowieso geld van mijn baas, daar moet ik wel wat voor doen. Dus ik vind dat wel een goede methode.
Het belangrijkste van een beloningssysteem is echter dat je een motiverende beloning klaar hebt staan en dat je duidelijke eisen hebt!

Karmijn
24-01-2012 om 14:39
En..
Ik ben het met Koentje eens, maar ik wil er nog bij zeggen, dat het heel belangrijk is, dat je de beloning samen met hem afspreekt. En dat het eigenlijk heel erg makkelijk is, om die beloning te halen.
Als ik tegen jouw zeg, dat je een miljoen krijgt, als je op je blote voeten naar rome loopt, begin je er ook niet aan. Het moeten dus kleine, makkelijk uitvoerbare opdrachten zijn.
Als het dan werkt, kun je in overleg, de moeilijkheidsgraad ophogen.
Maar bij ons was dus het belangrijkste, dat hij ook in zag, waarom en hoe hij beloont zou worden. Dus ik zou er zeker ook een gesprek aan wagen, waarom die logo en fysio oefeningen zo belangrijk zijn. Wat zijn belang is, om dit te doen.

Quin van der Veer
24-01-2012 om 16:23
Karmijn
Karmijn, kom maar op met dat miljoen, ik vertrek vandaag nog!!
Ik vind belonen met computertijd een prima idee. Sowieso is het handig om eerst de verplichte kost af te ronden en daarna pas de "leut" aan te bieden. Dan heb je het maar gehad tenslotte.

Ava
24-01-2012 om 17:09
Ja, maar
Bedankt voor jullie reacties. Daar kunnen we wat mee.
Even snel: Quin van der Veer, belonen snap ik en eerst de verplichtingen en dan de leut. Maar moet je niet belonen met een lekker ijsje of iets samen met je moeder doen. Vanavond heb ik de tijd om uitgebreider te reageren.
Overigens had ik het kind aangekondigd en die was meteen aan de slag gegaan: zonder te vragen kamer opgeruimd, boekenkast opgeruimd. Vroeg welke klusjes er nog meer lagen. Even televisie gekeken. Toen die uit moest (met gezeur) toch evne logo oefeningen gedaan. Vroeg welke andere klusjes er waren. Kind mag nu even op de computer. LOL!

Quin van der Veer
24-01-2012 om 21:52
Soort beloningen
De soort beloning maakt volgens mij niet veel uit. Als het voor het kind maar iets is waar hij zich voor wil inspannen.
Ik heb hier zelfs een pot vol beloningsbriefjes gehad, met daarop diverse soorten beloningen. Van gratis dingen (eten kiezen) tot aan bioscoop en museumbezoek. Moest hij wel zijn kraskaart volhebben aan het einde van de week natuurlijk. Inmiddels doen we dit niet meer trouwens, maar ik heb hier gelukkig te maken met de coorperatiefste ADHD/PDD-NOSser van het land. Op dit moment dan. :-S

toja
25-01-2012 om 13:12
En daarbij
Doet een kind met ass vooral iets voor hemzelf en niet iets voor een ander (voor jou dus). Belonen met iets dat hij dus graag wil doen werkt goed. Hier ook wel eens gedaan; als je nu .... Doet mag je straks 5 minuten extra Wii-en. In het begin voelde ik me er nog een beetje schuldig over, maar na uitleg van de psychologe die dus zei dat hij vooral iets voor zichzelf zal doen heb ik er geen last meer.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ava
29-01-2012 om 09:39
Belonen
Toja, je hebt gelijk dat een kind met ASS alleen iets voor zichzelf doet. Maar zijn grote wens is ook (regelmatig) alleen iets met zijn moeder doen. Alleen is dat geen onmiddellijke beloning en past wat lastig in een systeem.

Ava
29-01-2012 om 11:17
Reactie1
Koentje: Hoe oud is jouw zoon? Kan je wat meer vertellen van jullie systeem want het klinkt goed. Dat zou hier ook werken. Dus je ochtendschema en avondschema. Hoe ziet het schema er uit. Werk je met een zichtbare 'pluim' zodat duidelijk is hoeveel je zoon verdiend heeft?
Karmijn, bedankt voor jouw reactie.
Het is nu duidelijk dat
-het systeem duidelijk uitgelegd wordt
-je een motiverende beloning klaar hebt staan
-de beloning afgesproken is
-dat de eisen duidelijk zijn en haalbaar zijn
-beloning makkelijk haalbaar is
-moeilijkheidsgraad langzaam omhoog kan
-hier en nu
Hoe houd is jouw zoon Karmijn? En hoe visualiseer jij dit voor jouw zoon? In praktische zin, bedoel ik. En wat kan hij zoal verdienen?

Karmijn
29-01-2012 om 11:49
Ava
Onze zoon is nu 13. We werken nu niet meer met beloningen, omdat hij dat zelf inmiddels onzin vindt. Het gaat echt heel erg goed met hem.
Maar in de tijd van de logo, de cesartherapie en de spellingsoefeningen, tussen zijn zesde en tiende jaar, werkten wij wel met beloningen.
Wij werkten altijd met een vel papier, met vakken. Waarop het doel stond en waarop wij dan smilies of krullen zetten. Die smilies waren vooral leuk, omdat je dan kunt belonen voor bijna goed (1 smilie), goed (2 smilies) en heel goed (3 smilies). Dat was voor onze zoon belangrijk, anders maakte hij er zich wel heel makkelijk vanaf. Je kunt oefenen en je kunt OEFENEN.
De beloningen waren in het eerst vooral computertijd (per oefening vijf minuutjes) of een keer per week kiezen wat we gingen eten (wel keuze uit 'gewone' maaltijden). Toen hij ouder werd, werden de beloningen 'aandelen'. Ze stonden toen voor geld voor iets wat hij wilde hebben. Hij wilde bijvoorbeeld heel graag een boekenserie (Deltora) hebben, die heeft hij toen met beloningen bij elkaar gespaard.

quin van der veer
29-01-2012 om 13:02
? alleen voor zichzelf doen?
Dat vind ik nogal algemeen gesteld, dat ass-ers dingen alleen voor zichzelf doen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat niet waar is!

rixt
29-01-2012 om 13:37
Hoezo alleen voor zichzelf?
dat klopt echt niet hoor! Ze kunnen de behoeften van anderen moeilijk 'aflezen', maar dat wil echt niet zegen dat mensen met ass alles alleen voor zichzelf doen!
(Sterker nog: zoon (14, Asperger) kondigde vanmorgen aan een nier te willen weggeven en bloed te gaan geven 'als ik 18 ben'. Ik heb hem gezegd dat ik dat van die nier wel wat al te sociaal-voelend vind, maar toch...)

Quin van der Veer
29-01-2012 om 13:49
Inderdaad rixt
Precies, er is nogal een verschil tussen autisme en egoisme. Hier een PDD-NOS-zoon die zijn laatste grammetje chocola nog in 2-en zou breken zodat zijn broertje ook iets heeft.

Karmijn
29-01-2012 om 13:59
Eigenbelang
Maar onze zoon (die dus geen ass heeft, dus waar bemoei ik me mee ), ging heel veel dingen die hij eerst niet wilde doen, ineens wel doen, toen duidelijk werd voor hem, wat zijn eigenbelang in het geheel was.
Vooral bij jonge schoolkinderen, gaan veel volwassenen ervan uit, dat die kinderen kritiekloos doen, wat er van hen gevraagd wordt: lees dit, schrijf dat, spring hier, zit daar. Een juf zei ooit tegen mij: 'Ik ben de juf, dus als ik tegen de klas zeg dat ze A moeten doen, verwacht ik dat ze geen vragen stellen, maar mij klakkeloos gehoorzamen.' Mijn zoon was er zo een, waarbij dat truukje niet werkte. Dan kan het uitleggen van het hoe en waarom van dingen, goed helpen. En nee, het is nooit meer goed gekomen tussen mijn zoon en die juf.
Veel dingen die van kinderen verwacht worden in het dagelijks leven, zijn volstrekt onbegrijpelijk of onlogisch.

Quin van der Veer
29-01-2012 om 14:43
Karmijn
Karmijn, dat is iets anders wat jij daar beschrijft. Dat is intelligentie. En iedereen loopt nu eenmaal harder als er iets mee te verdienen is. Maar da's iets anders dan dingen alleen maar voor jezelf willen doen.