Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Els

Els

02-11-2008 om 15:14

Bevindingen mytylonderwijs

Eerst maar even vertellen, mijn dochter is nu bijna 10, geboren met spina bifida (open rug) dubbelzijdige klomvoetjes en recent is de diagnose NLD(hier hoort een boel bij maar vooral het "sociaal onhandig" zijn) gesteld. Loopt thuis en in klas met aangepast schoeisel/spalken, voor daar buiten rolstoel/handbike. Is incontinent dus draagt materiaal, moet verschoont en darm gespoeld worden.
Zit nu in groep 6 regulier basisonderwijs. Heeft sinds vorig jaar een rugzakje voor xtra begeleiding.Lichamelijk gaat het op zich redelijk op het regulier onderwijs, en de cijfers/rapporten zijn goed.Maar emotioneel gaat het minder,ze voelt zich altijd de mindere, vind het erg moeilijk aan alle eissen en verwachtingen te voldoen.
Worstelt (met name door de NLD) met de regels en afspraken, met haar beperkingen en frustraties. Meer en meer groeide bij ons het idee dat het regulier dan misschien nu wel het beste zou zijn, voor later maar hoe moet dat straks op de middelbare school.
Dan maar wat minder oog voor het leren en er wat langer over doen, maar dan in een veilige omgeving met continu de bevestiging, IK ben als de rest.........
Ik hoop met heel mijn hart dat dit het juiste is voor mijn kind. En dat ik ook ooit die bevestiging krijg.........wat ik wel al weet is dat wij als ouders en de basisschool alles hebben gedaan om haar te begeleiden in haar mogelijk en onmogelijkheden........
Het doet zeer dat nu af te moeten sluiten maar tegelijk voelt het bevrijdend.
Niet meer alleen mijn kind met incontinentie, rolstoel, enz enz.........
We hebben een gesprek en rondleiding op de mythylschool gehad en het voelt echt goed, ik heb er vrede mee en hoop ontzettend dat dat voor haar ook zo voelt. Alles aangepast en ingesteld om beperkingen en mogelijkheden, een van de velen kunnen zijn voelde voor mij als moeder al warm.........
Mijn vraag hier is naar ervaringen van ouders/kinderen die zijn overgestapt. Wat viel mee wat tegen, waarom en in welke groep maakte men deze keuze?Onze plus punten zijn de klasse assistenten dus nooit meer de geheimzinnige gedoe rond het verschonen cq ongelukjes. Alles aangepast sportdag, toernooien, materiaal enz enz. Het ook eens de betere kunnen zijn. Zwemles en alle therapieen tijdens school tijd dus vrij is vrij!
Een min punt is de lange reistijd (bijna een uur met de taxi). vriendjes die dan verder weg wonen.....

Zij weet nu nog van niets, bewust, het kan geen beslissing van een kind van 9 zijn.We wachten tot een week of 2 voor de kerstvakantie met haar het te vertellen en er mee naar toe te nemen en te vertellen dat ze over gaat stappen. Om die periode van onzekerheid en afscheid nemen zo kort mogelijk te houden...........

Ik vind het heel spannend allemaal en omdat ze het zelf nog niet weet kan ik er nog niet over praten, ik hoop hier reacties te krijgen om te kunnen delen......

Groetjes Els

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ken maar èèn nadeel

Mijn vriendin is klassenassistent op een thylthyl school. Het enige nadeel dat ik uit haar mond ooit gehoord heb is het volgende: Kinderen uit de klas spelen weinig bij elkaar thuis. De afstanden zijn vaak erg groot en er zijn ouders die dat te veel rompslomp vinden.
Maar er zijn ook ouders die een vriendinnetje te logeren vragen en ook verjaardagspartijtjes geven.Maar het is minder simpel als op het dorpsschooltje om de hoek. Een schoolreisje is voor veel kinderen dus een extra groot feest. Een dag uit met je klasgenoten is een enorme belevenis. Laat staan op kamp...
Voor gezonde kinderen allemaal normale zaken, maar voor deze kinderen heel bijzonder.

Toch overstag....

Dag Els,

Mijn zoon zit al sinds zijn 3,5 jaar op een ESM-school. Met een aantal kindjes/moeders in zijn klas hebben wij een soort clubje. Nu ze wat ouder zijn (6/7 jaar) hebben ze wat minder begeleiding nodig en kunnen de moeders de laatste nieuwtjes uitwisselen en lekker bijkletsen meestal in een Ballorig-omgeving (kinderspeelparadijs).

Dit doen we nu al zo'n twee jaar alhoewel de kinderen al lang niet meer bij elkaar op school zitten.

Eén van de meisjes zit sinds ruim een jaar op het mytyl-onderwijs in Amsterdam Zuidoost (met zwembad). In eerste instantie heeft mijn vriendin zich enorm hiertegen afgezet, want ze vond haar dochtertje daar niet thuishoren. Echter een ander onderwijs was niet voorhanden en het ESM was niet toereikend. Nou, ze is dus toch overstag gegaan en het is allemaal goed gekomen. Het meisje zit daar helemaal op haar plaats en het samenspelen met andere kinderen, moet inderdaad georganiseerd worden (dat is het enige).....

Succes, Annelies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.