Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Claudia

Claudia

06-04-2018 om 13:12

Bijstellen medicatie, hoe gaat dat?

Bij onze dochter (11, groep 8) is adhd vastgesteld. Ze gebruikt hiervoor medicijnen. Sinds vorige week klaagt ze over concentratiegebrek (op school). Thuis merken we er nog niet veel van. Ze is ook aan het groeien dus het is goed mogelijk dat de medicatie moet worden bijgesteld. In de 3de week van april vinden de toetsen (cito) plaats en het is wel fijn zijn als de concentratie goed is. De afspraak met de arts is ergens volgende week, gelukkig.

Hoe gaat vaststellen van een gebrek aan concentratie? Gaat dat aan de hand van een bericht van de leerkracht (waarvan ik mij ook afvraag of die er genoeg van weet en wat van kan zeggen) of kan je ervan uitgaan dat kinderen op deze leeftijd dat zelf wel kunnen aangeven? Heeft elke arts zijn eigen werkwijze of zijn hier zogenaamde protocollen voor?

QB test

Bij onze kinderpraktijk gebruiken ze een QB test om concentratieproblemen in kaart te brengen en later ook om het effect van medicatie te meten. Ik vind het goed werken. Misschien kun je uitzoeken/navragen of dat bij jullie ook een optie is?

Mijn dochter van 12 (zonder diagnose) klaagde over concentratieproblemen en heeft toen de QB test gedaan waar uit kwam dat ze gelijk had Ze krijgt nu vervolgonderzoeken (ook omdat zus ADD heeft).

Claudia

Claudia

06-04-2018 om 15:13

Geen QB test

De QB-test is helemaal nieuw voor mij (wel interessant overigens). Dochter is nog niet lang onder behandeling bij deze 'praktijk' maar QB ken ik niet.

De vorige arts (die net vertrokken is) heeft het gehad over een formulier door de leerkracht in te vullen. Dat is nog niet nodig geweest omdat de dosis toereikend was. Bloeddruk etc werden gemeten (de groei niet; er is geen meetlat aanwezig (waar ik best van opkeek) terwijl de groei wel een beetje achterblijft).
De huidige heeft het over een gesprek met dochter. Formulier had ze misschien ook wel maar dat zou hij wel zien (op het consult). Ik verwacht niet dat het formulier nog op tijd komt, aangezien het al vrijdagmiddag is, om goed ingevuld te worden door de leerkracht.

Ik krijg daar dus naast een ongemakkelijk gevoel, een beklemmend gevoel bij (natuurlijk omdat er een tijdsfactor meespeelt en ik mij afvraag of deze arts die tijdsdruk beseft).

Is het gangbaar dat er zo omgesprongen wordt met bijstellen? Zijn mijn verwachtingen anders verkeerd?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-04-2018 om 17:18

Hmmm hier gaat dat zonder toeters of bellen

kinderarts vraagt aan kind of in haar ervaring de dosis nog klopt. Als kind aangeeft dat de concentratie minder wordt, mag de dosering omhoog. Natuurlijk mag het niet oneindig omhoog maar kind zit nunog ruim binnen d norm dus indien nodig is er mogelijkheid voor ophoging van de dosering. We hebben met kind overigens ook wel eens aangegeven dat de dosering te hoog leek. Toen werd er terug gegaan.

Het uitgangspunt voor wijzigingen is dus de ervaring zoals kind die verwoordt. Komen geen testen en vragenlijsten aan te pas. En al helemaal niet de observatie/mening van anderen. Die hoefden alleen in het diagnosetraject en daarmee voor het starten met medicatie.

Aagje

Pien

Pien

06-04-2018 om 17:30

Hier

Ging het ook makkelijk. Zoon van van 10 heeft ADD en gebruikt sinds 2.5 jaar medicatie. Dit is tussendoor een keer opgehoogd, door onze ervaringen te vertellen. Hij gebruikt nu Medikinet 20 mg met vertraagde afgifte.

Laatst heb ik telefonisch gevraagd om een vervroegde controle omdat we merkten dat zoon soms in de problemen komt met huiswerk als de medicatie is uitgewerkt. Toen hebben we, zonder daar verder tests oid voor te doen, een extra recept voor 5mg Medikinet meegekregen om te kunnen geven als hij huiswerk heeft.

juf Ank

juf Ank

06-04-2018 om 22:46

als ze al

concerta of ritalin gebruikt dan zal ze gewogen en gemeten worden bij de voorschrijver toch? Aan de hand van gewicht en de kenmerken die weer meer naar voren komen zoals voor de medicatie is dan duidelijk te herleiden dat de hoeveelheid niet meer in verhouding is met de hoeveelheid medicijnen. vaak is het een kwestie van zachtjes aan verhogen en aan de hand van de effecten daarvan overleggen of dat goed genoeg is.

bicyclette

bicyclette

07-04-2018 om 00:27

niet op basis van gewicht

Bijstellen van medicatie gaat niet op basis van gewicht. Gewicht bepaalt hooguit een onder- en bovengrens qua medicatie. Maar je kunt niet stellen dat iemand die x kilo zwaarder is geworden een hogere dosering medicatie nodig heeft. De dosering kan per persoon sterk verschillen.

Van een QB test heb ik nog nooit gehoord. Ik kan mij er eerlijk gezegd ook niets bij voorstellen.

Onze ervaring is (en dat is ook altijd de insteek van onze arts geweest) dat bijstelling op basis van onze eigen inschatting is. Toon zoon klein was, waren wij daarin bepalend. Inmiddels kan zoon (16) al een paar jaar zelf uitstekend aangeven wat de medicijnen doen en wanneer hij extra nodig heeft.

Als een 11-jarige zelf aangeeft dat de concentratie achteruit gaat, dan lijkt mij dat een belangrijk signaal. De indruk van een leerkracht vind ik niet interessant. Aan een kind is echt niet zomaar te zien wat er in het hoofd omgaat. Het is wel belangrijk om te kijken of er ook ander dingen spelen. Stress, gedoe met klasgenoten, slaaptekort of wat dan ook maar. Ook dat zijn dingen die invloed kunnen hebben op de concentratie. De oplossing ligt dan op een ander vlak dan het aanpassen van de dosering.

juf Ank

juf Ank

07-04-2018 om 23:21

dat vind ik nou toch zo jammer he

dat bicyclette een beetje moeite heeft met begrijpend lezen. Ik zei niet dat hoeveelheid medicatie wordt bepaald aan de hand van het gewicht. Ik zei dat dat de toename van het gewicht bekeken wordt en de kenmerken van de ADHD die weer meer naar voren komt en dat dan door rustig aan te verhogen de nieuwe dosering helder wordt.

bicyclette

bicyclette

07-04-2018 om 23:29

bedankt

"dat vind ik nou toch zo jammer he, dat bicyclette een beetje moeite heeft met begrijpend lezen."

Goh, bedankt voor je sympathieke reactie. Waarom zo venijnig?

juf Ank

juf Ank

08-04-2018 om 14:35

omdat

ik nu eenmaal juf Ank ben

Guppie

Guppie

09-04-2018 om 23:54

Ben zelf geen voorstander van medicatie maar kan een keuze zijn. Toch kan het goed zijn om eens te kijken wat medicijnen met je doen. Zo zorgen dat soort medicijnen voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen, zoals magnesium en foliumzuur, terwijl dat soort stoffen juist ondersteunend kunnen werken.

Angela67

Angela67

09-04-2018 om 23:59

guppie

daar ga je weer: bewijzen?
gr Angela

bicyclette

bicyclette

10-04-2018 om 00:17

keuze?

"Ben zelf geen voorstander van medicatie maar kan een keuze zijn."

Niemand stopt voor zijn lol medicijnen in zijn kind.
En keuze?
Mwah. Zonder medicijnen had mijn kind zich waarschijnlijk al lang voor de trein geworpen.
Voor nogal wat mensen is medicatie geen keuze, maar een absolute noodzaak om überhaupt te kunnen functioneren.

Guppie

Ik neem aan dat je zelf ook een kind met adhd hebt? En heb je dan een goed alternatief voor medicatie gevonden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Claudia

Claudia

11-04-2018 om 12:00

Verschillend

Dank voor jullie reacties.

Er zit behoorlijk wat verschil in aanpak in wat ik zo lees. Hoe het nu gaat, zit mij niet lekker maar het is net niet groot genoeg om als onderwerp op tafel. Het gaat slordig, zonder daadkrachtige aanpak, zonder controle.

Guppie, toen ik zwanger was had ik het vakje 'talentvol pianospelen' aangevinkt maar het is adhd geworden. Liever geef je geen medicijnen als er een goed alternatief zou zijn. Voor wat betreft je opmerking over tekorten, waar kan ik die informatie vinden?

Kobaltblauw

Kobaltblauw

21-04-2018 om 17:26

Op geleide van ervaring

alHier gaat het bij alle adhd-ers op geleide van de ervaringen van het kind.
Dan uitproberen en op grond daarvan de dosis handhaven.
Je schrijft niet of ze kortwerkende of langwerkende medicatie gebruikt. die overstap kan ook veel verschil maken.

Claudia

Claudia

22-04-2018 om 00:19

Langwerkend

Hier langwerkend medicijn, altijd al. Bij het afstellen langwerkend met 5 mg (apothekers)ritalin gehad maar dat was toch niet nodig (er was even twijfel of het genoeg was en een volgende stap in die medicijnen, was net te veel). Ik snap alleen niet waarom dat uitmaakt, weet jij dat?

kobaltblauw

kobaltblauw

22-04-2018 om 14:17

afgifte

Ik heb begrepen dat bij concerta de afgifte in drie stappen gaat.
Er zitten drie afgifte momenten in de capsule, maar die komen geleidelijk vrij.
Ik heb ooit gelezen dat de stapjes niet allemaal gelijk zijn, maar dat kan ik nu niet meer vinden.

Als je van 18 naar 27 mg gram, krijg je drie keer drie gram meer, geleidelijk

Een tablet van vijf mg, krijg je gelijk, in het bloed. Mijn kinderen reageren daar niet zo goed op. Het geeft bij hen stemmingswisselingen.

Ik begrijp dus ook niet waarom vijf mg erbij in tablet vorm, een kleinere stap zou zijn, dan een stapje concerta erbij. dan heb je eigenlijk maar drie gram erbij. (alleen over de hele dag genomen 9 gram, maar dat is dan toch verdeeld)

Claudia

Claudia

22-04-2018 om 18:50

Kijk

Dat wist ik niet, heb ik nooit bij stil gestaan en moet je wel weten (vind ik dan).

Ze slikt Equasym, langwerkend. Mocht je dat artikel vinden, ik ben zeer geïnteresseerd. Overigens ook over mogelijke tekorten nav het gebruik van dit soort medicijnen. Ik hoop dat Guppie nog reageert.

Kobaltblauw

Kobaltblauw

22-04-2018 om 19:38

Hier

http://www.praktijkbrasa.com/medicatie.html
Op deze site staan geschatte afgifte hoeveelheden van equasym en concerta

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.