rekenmoe
12-12-2011 om 20:57
Blokkeren op school tips
Wie herkent dit en heeft tips?
tijdens de rapportbespreking gaf juf aan dat dochter van 7 sinds de zomervakantie steeds slechter is gaan rekenen.
vandaag kreeg ze een rekenboekje mee naar huis dat "af" was en ze heeft bijna alles fout gemaakt! Echt bijna alles. Het is een boekje voor groep 3 terwijl ze in groep 4 zit.
Aan tafel heb ik haar wat sommetjes laten doen. Ik zie dat ze gewoon uit gaat. Ze staart en staart maar naar die bladzijde maar ze doet geen enkele actie om tot het antwoord te komen. En na een minuut of wat gooit ze er een willekeurig antwoord uit.
Het stomme is, haar zus deed op deze leeftijd precies hetzelfde. Dankzij een bijna bovenmenselijke inspanning van leerkrachten, mijzelf en dochter natuurlijk heeft die nu een hele goede werkhouding ontwikkeld. We hebben het dus al eens opgelost, alleen weet ik echt niet meer hoe! Ik word er tamelijk wanhopig van. Oudste was trouwens wel een heel ander verhaal want zat op een school waar ze helemaal kapot ging. We zijn toen van school veranderd.
Ik hoop dus op herkenning en tips. Beide meiden hebben adhd en zijn dyslectisch. Jongste gebruikt nog geen medicatie.

Quin van der Veer
12-12-2011 om 21:10
Weer leuk en overzichtelijk maken?
Ik denk dat ze helemaal de weg kwijt raakt op die rekenpagina, als ik het zo lees. Mogelijk weet ze niet waar ze moet beginnen en hoe. Je zou kunnen proberen om de rest van de pagina af te dekken, alleen het sommetje in kwestie komt dan in beeld. En begrijpt ze goed wat de opdracht is bij het rekenen? Zeker als die geschreven staat kan ik me voorstellen dat ze er moeite mee heeft.
Verder zou ik rekenen weer proberen "leuk" te maken. Met spelletjes bijvoorbeeld, Regenwormen bijvoorbeeld of gewoon ganzenbord met 2 dobbelstenen, het ladderspel, ga zo maar door. Er is ook een rekenspel van Ambrasoft, meer voor de tafels.

*bella*
12-12-2011 om 22:20
Helemaal eens
Ik zou het vooral ook samen gaan doen. Ik vind 7 nog heel jong. En door het samen te doen kun je goed ontdekken waar ze de fout in gaat, wat ze wel, en niet beheerst. Dochter van 8 hier rekent goed, maar vind het soms leuk samen te rekenen. Zij is daarbij volkomen leidend, heeft ze zin om een werkblad oid te maken is dat prima, wil ze meer spelletjes doen is dat ook goed, dan maken we er een feestje van. Ik denk dat als ze moeite zou hebben met rekenen ik het werken even helemaal zou laten, en me gaan richten op leuke spelletjes die het rekenen stimuleren bijv bordspelletjes. Gister hebben we hier toevallig een hele rekenles gehad rondom haar pannekoek, die was leuk te delen.

Knutselkei
13-12-2011 om 10:26
Heb je een ds?
daar heb je ook braintraining etc op met hele simpele sommetjes, die kun je ook laten doen.

Jolinar
13-12-2011 om 12:28
Belonen
Ik zou ten eerste de tip opvolgen van Quin om het overzichtelijk te maken. Sommen afdekken idd en dat ze kan concentreren op de die ene. Miss krijgt ze gewoon te veel informatie binnen met die hele pagina voor haar neus.
Kids met ADHD zijn erg ontvankelijk voor beloningen.
Dus ten tweede: beloningen in het vooruitzicht stellen. Hier is de situatie iets anders, maar miss kun je er wat mee. Zoon heeft ADHD maar dochter niet. Zij is bijna 7, kan het wel maar vind rekenen niet leuk. Deed altijd eerst alle taaltaakjes om dan geen tijd meer te hebben voor rekenen. Dus kwam ze achter. Nu hebben wij dus een beloonsysteem thuis (1 kraal = 5 punten. In het weekend kunnen die punten ingezet worden voor allerlei privileges) vanwege zoon. Dat werkt ook bij dochter. Dus als zij een rekentaak af heeft krijgt zij een kraal erbij.

rekenmoe
14-12-2011 om 20:19
Goeie tips
Dank jullie wel. Ze raakt.inderdaad de weg kwijt op de pagina. De ds hebben we bij oudste ook ingezet. Dank voor de reminder! Al die rekenprogrammas hebben we wel op de pc maar die doet ze niet graag....
Ze mist de vaardigheid om te bedenken welke oplossingsstrategie deze som vraagt.

elissa
15-12-2011 om 10:00
Rekentuin
Je zou een abonnement op rekentuin kunnen overwegen. Door sommen goed te maken laat ze dan de planten in haar tuin groeien en verdient ze muntjes waarmee ze virtuele prijzen kan kopen. De meeste kinderen zijn daar erg gevoelig voor. De sommen worden automatisch aangepast aan het niveau van het kind: bij veel fouten worden ze makkelijker en bij veel goed worden ze moeilijker. Je kunt op de site kijken voor een demoaccount.