Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
prinses01

prinses01

04-03-2009 om 10:01

Broertje bijna jarig zusje (si problemen) overstuur

Even ter inleiding: onze dochter, bijna 7, vertoont al sinds haar geboorte symptonen van een prikkelverwerkingsstoornis. Desondanks zitten wij nog steeds in het proces van diagnostiek. Er wordt gekeken naar een autisme spectrum stoornis, maar op dit moment zijn er nog kenmerken die dit tegenspreken.

Twee punten zijn wel vastgesteld:
Ze heeft een bijzonder laag zelfbeeld en zal indiv. speltherapie krijgen.
Er is sprake van sensorische integratie problemen waarvoor ze ook therapie zal krijgen.

Haar gedrag uit zich vaak in zwaar overprikkeld zijn en daardoor continue geirriteerde reacties, slaan/duwen/schreeuwen etc.

Nu is een terugkomend probleem de verjaardag van haar broertje. Ja, ik weet het, dat zijn meer kinderen die dat hebben, maar bij haar is de reactie uitermate heftig. Nu al roept ze dat zij ook cadeautjes wil, dat zij zo graag jarig is, dat het niet eerlijk is dat hij over 2 weken jarig is en zij pas over 10 (......!!!!).

Tot zover is het nog allemaal te doen, maar wat we natuurlijk niet willen is dat ze op de dag zelf stennis gaat lopen maken. Ze kan dan gerust ook gaan lopen gillen of broertje gaan plagen.

Uiteraard tolereren we dat niet want het moet voor broertje wel zijn dag zijn, maar leuk is het natuurlijk niet. We halen haar dan wel uit de situatie, maar ik vraag me af of iemand van jullie dit bij zijn of haar zorgenkind herkent. En hebben jullie een positieve manier gevonden om kind hierin te begeleiden?? Tuurlijk, je kan zeggen, geen gezeur en zet haar op haar kamer, hetgeen uiteindelijk natuurlijk ook wel gebeurt. Maar je zou het eigenlijk willen voorkomen en alleen op haar kamer zetten heeft tot nu toe nog niet geholpen. Er is iets in haar manier van denken waardoor je er niet doorheen komt met de gewone benadering in zo'n situatie en dat maakt het gewoon wat lastiger.

Ik vind het wat lastig om te omschrijven, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Bedankt voor jullie reacties.

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maud

Maud

04-03-2009 om 10:35

Lastig

hier wil ons oudste kind nogal graag de aandacht naar zich toetrekken.
Wat ik bij jongste dochter heb gedaan in de moeilijke eindejaarsperiode is haar Valdispert kids geven. Je kon duidelijk merken dat de scherpe randjes eraf waren en ze met alles veel relaxter kon omgaan.
Dochter heeft o.a. ook si-problemen en pddnos.
Je kunt het kopen bij de drogist maar hier in de buurt heeft alleen de Etos, de apotheek heb ik niet geprobeerd maar die kunnen het anders waarschijnlijk wel bestellen.
Succes ermee.

Pippin

Pippin

04-03-2009 om 11:23

Ideetjes?

Hoi Prinses,
Ik heb misschien wel wat ideetjes.
Kun je goed met je dochter praten? Dan is het misschien een goed idee om nu al met haar te bespreken wat jouw zorgen zijn. (Je wilt dat zowel haar broertje als zij een fijne dag gaan hebben.) En hoe zij denkt dat dit verwezenlijkt kan worden.
Je zou duidelijke afspraken met haar kunnen maken. Hoe lang de verjaardag duurt. Wie er allemaal komen. Wat kan zij doen als het te veel is voor haar. (Misschien helpt het als je haar de gelegenheid geeft om zich op haar kamer terug te trekken met een nintendo, een laptop, of een leuke film die ze nog nooit heeft gezien. (waarbij ze bijvoorbeeld lekker chips mag eten, want voor haar is het ook feest!) Daar heeft broertje immers geen last van.) En ik zou van te voren met haar afspreken wat jullie gaan doen als ze zich niet goed gedraagt. En daarbij duidelijk benoemen wat jullie onder 'niet goed gedragen' verstaan.(bijv. dan ga je meteen de kamer uit, op een rustige plek weer tot jezelf komen (met papa of mama erbij) en dan pas weer terug in de kamer) Deze afspraken zou ik dan duidelijk op papier zetten voor haar, zodat ze weet dat ze erop kan rekenen.
Verder zou je voor haar ook een cadeautje kunnen kopen.(dat doen wij wel altijd) En dat ook van te voren met haar afspreken. Misschien is er wel iets wat ze allang nodig heeft. Of haar iets speciaals om te snoepen uit laten kiezen.
Misschien vindt ze het leuk om betrokken te worden bij het versieren van de kamer en de stoel. Zodat zij zich medeverantwoordelijk gaat voelen voor het feest van haar broer.
Misschien kun je haar een soort ceremoniemeester laten zijn. Waarbij zij een rol mag spelen in het ontvangen van de gasten, het aansteken van de kaarsjes, het versieren van een taart (of cake, met veel slagroom en snoep). En in het uitdelen van snoepjes, chips aan de kinderen die er zijn.
En misschien kun je haar alvast laten denken over haar eigen verjaardag. Wat wil ze anders dan broertje? Hoe moet het allemaal bij haar? Wil ze cadeautjes op bed uitpakken of in de kamer? Wat voor een snoepjes moeten er dan gekocht worden? Wat voor een taart wil ze dan? Dat zou je dan eventueel op kunnen schrijven met haar. Zodat het voor haar een zekerheid wordt, dat zij over tien weken ook een geweldig feest gaat krijgen.
Het valt niet mee,
Pippin

Uitstapje

Heb je niet een lieve vriendin die die dag iets leuks met haar wil gan doen? Heeft zij har eingen "feestje" en is broertje ook verzekerd van een feest waarvan hij het middelpunt is.
De iedeeën van Pippin klinken trouwens ook heel goed!

Pippin

Pippin

04-03-2009 om 19:21

Fijne verjaardag

Hoi Prinses, Ja hoor, daar heb ik wel ervaring mee. De sleutel is om het voor haar hanteerbaar te maken. Haar handvatten te geven en vastigheid. Dat negatieve komt vaak voort uit onzekerheid. Ik hoop dat het een leuk feest wordt!
Groetjes Pippin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.