Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
prinses01

prinses01

21-06-2009 om 20:35

Buitenspelen, alle kinderen willen steeds bij ons iets eten

Even een vraagje hoe jullie met het volgende omgaan:

Dochtertje 7 jaar, nog geen diagnose, maar wel kenmerken PDD NOS, sensorische integratieproblemen.

Zij heeft erg veel behoefte aan structuur en duidelijkheid. In dit geval gaat het om de momenten waarop ze iets lekkers krijgt. Dat gaat erg goed zolang ze thuis is. Snoepje na het middageten (mits bord leeg is), uit school chocolaatje en als ze daarna nog iets wil fruit (is ze gek op, geen probleem). Met mooi weer vervangen we het chocolaatje nog wel eens door een ijsje uit de vriezer. Ook helemaal goed.

Nu is ze dol op buitenspelen en heeft ze in de buurt ook vriendinnetjes waar ze als het maar even kan dagelijks mee speelt. Bij die vriendinnetjes zijn ze thuis niet zo bezig met een vaste structuur en kan het zijn dat ze de ene dag een lollie krijgen om half zes 's middags, de dag erna niets en de dag daarna krijgen ze te horen dat ze niet genoeg hebben. Die meisjes zijn er inmiddels wel achter dat dat bij ons anders gaat. Er is een snoepmoment, met dit weer ook wel regelmatig een ijsmoment en zelfs het fruitmoment is hun inmiddels duidelijk geworden.

Gevolg: meisjes zeggen tegen mijn dochtertje dat ze zin in iets hebben, maar dan wel bij ons thuis......... Mijn dochtertje neemt hun dan mee naar huis. Als ze dan iets vraagt wat niet kan en ik zeg dat, dan is het huis te klein. Niet omdat ze iets niet krijgt, maar omdat dat andere meisje heeft gezegd dat ze het wil hebben. En wat als ze nou boos wordt etc (geen idee of dat ook inderdaad zo is, dit zijn de gedachtes van mijn dochtertje)

Nu heb ik haar al uitgelegd dat als andere kinderen iets willen hebben ze het altijd eerst aan hun eigen ouders moeten vragen. Dat leek goed te gaan totdat betreffende ouders zeiden: nee, want (bv) ik heb geen appels. Mijn dochtertje weer naar mij toe, want dat vond ze zo zielig en wat nou als dat meisje dan zegt: dat is niet eerlijk.

Prima, maar ik voel er weinig voor om op deze manier dagelijks 3 a 4 kinderen in de catering te hebben. Want onder ons gezegd, de betreffende ouders zeggen wel vaker nee tegen iets. Of ze hebben geen boodschappen kunnen doen of het gaat om iets dat ze eigenlijk ook nooit hebben.

Begrijp me goed, het gaat mij om het principe. Ik wil zelf kunnen bepalen wanneer ik andere kinderen iets geef van wat onze kinderen dagelijks krijgen. En dat gebeurt ook echt wel. Alleen niet dagelijks natuurlijk.

Wij hebben nou eenmaal die structuur omdat dit bittere noodzaak is. Maar op deze manier komt het bij anderen over alsof bij ons alles te halen is!

Wie herkent dit en wie heeft voor mij een tip om mijn dochtertje duidelijk te maken dat zij niet voor alles hoeft te zorgen? En hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan me zo voorstellen dat er wel meer zijn die nu geconfronteerd worden met buitenspelen dat er vaker kinderen over de vloer komen, net op het moment dat je denkt: kom, vandaag eten we een keer een ijsje!

De ouders aanspreken zou kunnen, maar in dit geval heb ik wel eens vaker staan praten en merk ik dat zij heel makkelijk van zichzelf zijn. Ze hebben ook niet veel tijd en vinden het allang best dat hun kinderen (zijn pas 4 en 3) buitenspelen.

Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie ervaringen, verder blijf ik natuurlijk onze structuur aanhouden omdat die nou eenmaal goed werkt.

Bedankt. Groeten,
Prinses

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liedewij

liedewij

21-06-2009 om 21:18

Duidelijk zijn

Lastig.
Als je dochter op haar vaste 'snoepmomenten" een vriendinnetje bij zich heeft is het vanzelfsprekend dat ze mee delen. Maar buiten die momenten is er dus niets zou ik aan dochter uitleggen en dan hebben de vriendinnetjes pech. Moeten ze toch echt naar hun eigen moeder. Misschien voor je dochter moeilijk te begrijpen maar zo zijn de regels. Als je het idee hebt dat de vriendinnetjes enkel op de snoepmomenten mee naar jullie huis komen zou ik daar snel klaar mee zijn. Duidelijk aan vriendinnetjes en dochter uitleggen dat dat niet de bedoeling is.

Ik heb hier ook een meisje over de vloer gehad die al binnen kwam met de mededling dat ze honger had in iets uit "dat" kastje. Dat was dus eens maar nooit weer. Ik wil niet dat ze erom vragen (doen die van mij thuis doorgaans ook niet). Vervolgens speelde ze het ook via dochter en heb ik haar direct geconfronteerd met haar achterbaksheid.(want zo ze ik het) Als het weer gebeurt mag je hier voorlopig niet meer spelen. Ik heb het overigens wel met haar moeder besproken omdat ik het zelf vervelend zou vinden als mijn kind zich buitenshuis zo gedroeg terwijl ik het niet zou weten. Moeder vraagt nu geregeld hoe het gaat en houdt een vinger aan de pols.

Duidelijke regels stellen is dus in belang van de meisjes en van je dochter.

Liedewij

Guinevere

Guinevere

21-06-2009 om 21:41

Kostgangers

Ik neem alleen kinderen in de kost waar mijn zoon de hele middag een speelafspraak mee heeft. De rest gaat thuis maar lekkers halen. Hoewel zo'n situatie hier nauwelijks voorkomt, want onze zoon speelt voornamelijk "op afspraak" en zelden met kinderen die hij op straat ziet.

Maylise

Maylise

22-06-2009 om 21:08

Eigen structuur aanhouden

Ik zou in jouw geval gewoon mijn eigen snoep/fruit momenten aanhouden. Mochten er dan ook andere kinderen zijn krijgen ze uiteraard ook wat maar niet daarbuiten.
Voor jouw dochter is duidelijkheid heel belangrijk dus ik zou me gewoon aan de routine houden die ze gewend is.
Misschien moet je dochter er ook nog wat aan wennen hoe buurmeisjes en vriendinnen binnen die routine passen. Als je duidelijk bent naar je dochter dan komt dat vast vlug goed.
Mijn zoontje heeft ook wel behoefte aan een duidelijke routine merk ik dus ik probeer naar hem ook duidelijk te houden wanneer hij wat krijgt. Vriendjes die op dat moment met hem spelen (of het nou hier is of op straat) mogen dan ook wel een snoepje. Dat boeit me verder niet.
Als er hier vriendjes langskomen puur om snoep te halen dan krijgen ze dat niet.

Maylise

koentje

koentje

22-06-2009 om 21:30

Zeg tegen je dochter

heel rustig en consequent iedere keer weer dat je het niet goed vindt dat zij zich door een vriendinnetje naar jou laat sturen om om iets te zeuren.
En dat ze bovendien net zo goed als jij weet dat er vaste momenten voor snoepjes zijn en daarbuiten niets. En je kunt eventueel even heel vriendelijk tegen het vriendinnetje zeggen dat het niet aardig is om via vriendinnetje te komen vragen om iets.

*Twinkel*

*Twinkel*

23-06-2009 om 17:48

Precies

Wat de voorgaande schrijfsters schrijven: Je eigen structuur aanhouden.

Wij hebben ook de vaste eetmomenten. Als mijn dochter daarbuiten met andere kinderen komt aanzetten om om koek, snoep en dergelijke vraagt, weet ik dat ze door de andere kinderen gestuurd is om eten te komen vragen. Ik stuur ze dan ook in prncipe altijd weg. En ja, dan word mijn dochter behoorlijk boos, maar ik vind het niet nodig dat iki de halve straat kan voorzien van snoep en al helemaal omdat mijn dochter daarbuiten helemaal geen vrienden heeft, maar zodra er snoep gehaald moet worden staan ze hier wel aan de deur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.