Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-06-2010 om 10:10
Nu de vakantie nadert, het wk voetbal onderwerp van gesprek is en op school allemaal leuke dingen worden geplant, heeft mijn adhder complete chaos in zijn hoofd, want: de regelmaat is eruit. Om zich aan de chaos om zich heen (letterlijk en figuurlijk, want zijn kamer is ook chaos) te ontrekken gaat hij op zijn bed liggen tekenen en vergeet echt alles, douchen, haren kammen etc etc, huiswerk en taakjes die gedaan moeten worden. We lopen de hele dag achter hem aan om hem te vertellen wat hij nog moet doen. Voor hem niet leuk, maar voor ons ook niet. Iemand tips om nog even de laatste periode naar de vakantie toe door te komen?
25-06-2010 om 11:09
Zorg als eerste dat zijn kamer opgeruimd is, werkt hier ook beter met zoon en schrijf alle taakjes op die hij moet, vraag hem hoeveel tijd hij denkt er aan te zullen besteden en geeft het hem in porties met een tijdsduur.
En succes, ik merk ook aan mijn zoon dat het allemaal wat chaotischer wordt...
25-06-2010 om 11:48
En hier
Hier gaat het dit jaar nog prima, maar wij herkennen dit soort periodes wel. Wij gaan dan in de je-bent-overprikkeld-stand. Dat zeggen we niet in die woorden tegen zoon hoor, maar we kondigen het wel aan. 'We zien dat je het moeilijk hebt, hoe kunnen we het makkelijker voor je maken.'
Dat betekent dat we alle onnodige stress vermijden en veel ruimte inbouwen voor ontspanning. Als je de literatuur over adhd bij volwassenen leest, zie je dat zij dat ook doen in zulke periodes.
Dan gaan onze verwachtingen dus drastisch naar beneden. Hij mag zelf kiezen naar welke sociale activiteit hij gaat (behalve dan het huwelijksfeest van opa en oma, dat is dan wel weer verplicht, maar dat is zo'n beetje het enige). Hij mag wat langer zijn 'verdovende' activiteit doen. (hier is dat computeren, ik wilde dat het ook tekenen was, veel leuker) Af en toe preventief een middag thuis blijven van school (met name bij 'leuke' activiteiten). Dingen eten die hij lust (scheelt weer een hoop stress). Minder verwachtingen met taakjes en douchen. (ach joh, mijn opa wastte zich maar een keer per maand). En ik zou die kamer dus niet gaan opruimen, want als onze zoon ergens stress van krijgt, dan is het wel van een opgeruimde kamer, maar dat is persoonlijk.
Met andere woorden, we vermijden stress en zoeken ontspanning voor hem. Het is dan even een kwestie van overleven.
25-06-2010 om 12:02
Laten tekenen
Als tekenen zijn uitlaatklep is, zou ik hem dat lekker vaak laten doen. Verder idd misschien een activiteitje laten missen, en bij de andere dingen vooraf uitleggen wat er allemaal gaat gebeuren.
En laat die taakjes etc. maar even liggen. Dat komt wel weer. Alleen het meest noodzakelijke.
Geen ervaring trouwens, dus misschien snijden mijn opmerkingen geen hout. Mijn ADHD-er bloeit namelijk juist op in deze tijden van onverwachte, feestelijke zaken. Hoe meer en hoe gekker, hoe liever.