Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Chronisch ziek kind groep 8


Ik zou t ook niet doen. Om alle redenen hierboven en omdat hij dan t chronisch ziek zijn als nog erger kan ervaren. Hij ziet er naar uit om door te gaan, ik zou dat doen. 

Los van deze vraag is er al iemand van cluster3 begeleiding ingeschakeld? dit kan namelijk heel handig zijn bij chronisch zieke kinderen. Die kunnen jullie en school begeleiden bij allemaal dingen en ook mogelijkheden. Zeker met oog op het voortgezet onderwijs handig om alvast in te schakelen. 

Er zijn mensen die de musical en het kamp Heel Belangrijk vinden, maar als je daar niks mee hebt gebeurt er eigenlijk gewoon niets in groep 8. 
En al vind je het 'mwah, wel leuk' dan mis je er alsnog niets aan als je het niet hebt meegemaakt. Op leergebied gebeurde er volgens mijn kinderen nauwelijks iets na de eerste twee maanden. 

Ik zou dan echt niet groep 8 twee keer gaan doen, als je het risico loopt dat je op de middelbare school ook nog eens een jaar over moet doen als je gezondheid tegenzit.

Kan hij bij de musical en het kamp niet af en toe aanwezig zijn via whatsapp video? Geldt ook voor school kan er niet meer digitaal? 

Poison

Poison

03-12-2022 om 13:35 Topicstarter

Zzonnetje schreef op 03-12-2022 om 13:11:

Los van deze vraag is er al iemand van cluster3 begeleiding ingeschakeld? dit kan namelijk heel handig zijn bij chronisch zieke kinderen. Die kunnen jullie en school begeleiden bij allemaal dingen en ook mogelijkheden. Zeker met oog op het voortgezet onderwijs handig om alvast in te schakelen.

We hebben ondersteuning van orthopedagoog, Ziezon, gezinscoach. Cluster 3 is nog niet naar gekeken of bekeken, dat is wel iets wat ik met de zorgcoördinator ga oppakken nog. Bedankt voor het meedenken.


Wat jullie allemaal eigenlijk zeggen is mijn gevoel ook wel. Ben met twee vo’s al in gesprek om te kijken wat zij kunnen bieden in deze situaties. Kind zelf wil erg graag naar vo, maar die weet nog niets van waar school gister mee aankwam. Hij kan dat nu ook echt niet overzien of over nadenken, hij heeft echt totaal geen energie momenteel.

Ik zou hem toch écht liever een halve groep 8 laten meedoen in een klas die hij kent dan een hele groep 8 in een klas waar hij waarschijnlijk buitengesloten wordt omdat die hele klas al jaren aan elkaar vasthangt.

Los nog van dat hij zijn vrienden allemaal naar het VO ziet gaan en dat ook wil.

Als hij chronisch ziek is is de vraag ook maar of hij volgend jaar wél ineens een heel jaar naar school kan en een hele groep 8 kan maken.

Niet doen, echt niet doen! En ook niet met je kind over praten en dat tegen de leerkracht zeggen. Dit is een heel slecht idee en ik sluit mij aan bij iedereen die dat ook vindt.

Ik zie de meerwaarde niet van doubleren als dat in onderwijskundig opzicht niks toevoegt. Als hij zoveel gemist heeft, dat een succesvolle aansluiting op het VO niet meer mogelijk is op het niveau dat bij hem past, zou je het kunnen overwegen. Niet voor mee te doen aan een musical of kamp. Dat is niet belangrijk en het echt niet waard om een heel jaar voor over te doen. Ook niet-chronisch zieke kinderen kunnen toevallig net op die momenten ziek zijn of een andere omstandigheid waardoor ze er niet bij kunnen zijn. Die ga je dan ook niet aanbieden om het hele jaar over te doen. 

Dat hij een jonge leerling is, vind ik ook niet zo relevant. Dat is hij al jaren en dat was eerder ook geen probleem. Juist vanwege het risico op doubleren/spreiding op het VO zou ik nu geen extra jaar doen als het niet nodig is. 

De keuze voor eventueel doubleren, kan ook later nog gemaakt worden. Voorlopig zou ik dus nog inzetten op naar het VO gaan. Als later blijkt dat hij toch te veel gemist heeft of nog zieker wordt dan nu het geval is, dan kan je die keuze nog altijd heroverwegen.

doe ik ook nog een duit in het zakje. Niet doen is ook mijn advies. Laat hem dat jaar gebruiken om op de middelbare school misschien een schooljaar in twee jaar te doen als zijn ziekte weer opvlamt. Zeker vanaf 4 vwo en waarschijnlijk ook 4 havo lopen de groepen door elkaar door de vakkenpakketten en valt het idee weg van een eigen klas zoals dat nu in groep 8 nog zo belangrijk is. Dan heeft hij zijn vrienden en of hij die nu de hele dag ziet of een paar keer per dag bij sommige lessen maakt dan niks uit. 
daarnaast, en dat noemde iemand denk ik ook al, 1. Wie zegt dat hij volgend jaar in groep 8 niet weer kamp en musical mist door ziekte, 2. Geen enkel kind doet groep 8 over omdat hij het kamp heeft gemist
Hopelijk gaat het beter met hem en gaat hij zonder te veel strubbelingen door de middelbare school heen

Zeker niet doen! Wellicht wil hij op de middelbare zijn eindexamen over twee jaar spreiden. Dat kan met chronische ziekte. Of moet hij daar doubleren. 

Nog een tip bij de zoektocht naar een middelbare: kijk welke schoolarts erbij hoort en vraag naar de ervaringen. Wij hadden een hele fijne meedenkende maar ik heb echt horrorervaringen gehoord met andere artsen. 

Let ook op of online bij de les aansluiten mogelijk is, of ze hem ook begeleiden als hij niet fysiek naar school kan masr thuis wel iets kan doen, of al het huiswerk en leerwerk duidelijk in magister staat (of dat elke docent wat anders doet en je zoon veel tijd kwijt is met achterhalen wat hij moet doen), of online toetsen afnemen mogelijk is en of het mogelijk is dezelfde mentor de jaren erna te houden als iemand heel goed is (een goede mentor maakt een wereld van verschil) 

Mijn zoon zat ook heel veel thuis door ziekte en kon jaren max 2 uur naar school en vaak dat niet eens, maar heeft toch zonder zitten blijven zijn vwo gehaald. 

Poison

Poison

05-12-2022 om 06:51 Topicstarter

Echt enorm bedankt voor alle tips en meningen! Eigenlijk bevestigen jullie allemaal wel mijn gevoel. Het is fijn even meningen te horen van mensen die niet emotioneel verbonden zijn. 

Wij hebben ook even overwogen om een van onze kinderen groep 8 over te laten doen.

Een van onze kinderen had wat meer structuur nodig op de basisschool dan doorsnee kinderen. Hij kwam helemaal prima mee tot in groep 7 toen van de twee (deeltijd)juffen ziek werd en de ander fulltime "college" gaf. Gevolg was een dramatische val in cijfers en een juf pas op het rapportgesprek begreep dat hij zou uitvloeien naar een lager niveau middelbare school (met als gevolg kans dat een werkhouding en motivatie die verslechteren op vo). Dat wilden wij niet. 
Toen werd de vraag in welke klas kind dan bleef zitten: 2x groep 7 of 2x groep 8.

Er waren een paar motivaties die ook in jouw geval kunnen opgaan: groep 8 is feitelijk maar een half jaar maar kost wel een (school)jaar én 2x groep 8 doen is saai. De eerste keer is het met je klasgenoten alles samen voor het eerst en leuk, de tweede keer is met kinderen waar je nauwelijks een geschiedenis mee hebt en wordt een verplicht nummer. Voor ons was de keuze dus doubleren in groep 7 want daar wordt alle stof herhaald en duurt een jaar zodat kind zich genoeg verbonden voelt met de klas voor een fijne groep 8 ervaring. School zei ons dat doubleren in groep 8 juist pijnlijk kon zijn (iedereen is uitgevlogen behalve ..). 

Heel lief dat school jouw kind het volle uit een fijne groep 8 ervaring gunt maar ik vraag me dus af of een kind daar ook echt alles uit gaat halen. 

Het is niet helemaal van jou op toepassing maar misschien heb je er wat aan.

Mijn oudste heeft een hekel aan extra dingen op school. Groep 8 vond ze dan ook een crime. Niets meer leren en alleen maar “leuk doen”. Ze heeft er ook heus we wat plezier van gehad, maar als ze na groep 7 naar de middelbare had gemogen had ze het zo gedaan. Het idee dat je doubleert voor de musical/kamp vind ik dus vrij bespottelijk.

Poison

Poison

08-12-2022 om 20:41 Topicstarter

Philou schreef op 05-12-2022 om 11:31:

De eerste keer is het met je klasgenoten alles samen voor het eerst en leuk, de tweede keer is met kinderen waar je nauwelijks een geschiedenis mee hebt en wordt een verplicht nummer. Voor ons was de keuze dus doubleren in groep 7 want daar wordt alle stof herhaald en duurt een jaar zodat kind zich genoeg verbonden voelt met de klas voor een fijne groep 8 ervaring. School zei ons dat doubleren in groep 8 juist pijnlijk kon zijn (iedereen is uitgevlogen behalve ..).

Heel lief dat school jouw kind het volle uit een fijne groep 8 ervaring gunt maar ik vraag me dus af of een kind daar ook echt alles uit gaat halen.

Het is niet helemaal van jou op toepassing maar misschien heb je er wat aan.

Dit raakte me Philou en sterkt me in het gevoel van toch naar vo laten gaan. 

Over 3 weken spreek ik ook de kinderarts hierover nog, volgende week vraag ik nog advies aan de gezinscoach en maandag na de kerst heb ik een gesprek met de zorgcoordinator van vo-school. 

Bedankt allemaal voor jullie meedenken en visies. Is erg fijn! 

Voorlopig wordt zoon alleen maar zieker door de bijwerkingen van de nieuw gestartte medicatie

Poison

Poison

28-02-2023 om 21:18 Topicstarter

update: we hebben besloten hem naar het vo te laten gaan. Met extra begeleiding vanuit het zorgplein van die school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.