An
31-10-2010 om 16:23
Cito en adhd, tips gevraagd
Ik heb binnenkort een gesprek op school over mijn ADHDer, die goed presteert op school, echter de score van de Entreetoets in groep 7 was dramatisch laag. Zelf heb ik geen zicht op wat daar nu precies de reden van is, feit is wel dat zoon snel is afgeleid en zijn concentratie hem daarom vaak in de steek laat. Nu heb ik binnenkort een gesprek op school over dit probleem in combinatie met de Citotoets, die in februari staat geplant. Hebben jullie tips die ik mee kan nemen in dit gesprek?

Elisa Gemani
31-10-2010 om 19:48
Herkenning
Hier hetzelfde probleem. Ondanks medicatie blijft zoon (9) moeite hebben zich te kunnen concentreren bij toetsen en heeft hij vooral moeite met het overschakelen tussen de verschillende onderdelen en het niet te impulsief/te snel antwoorden waardoor hij steeds slordigheids- en aandachtsfouten maakt. Terwijl hij het cognitief met twee vingers in zijn neus zou kunnen doen (naast ADHD is hij ook zeer hoogbegaafd).
Hij krijgt binnenkort een aantal RT lessen gericht op deze problematieken.
Een ander aandachtspunt is faalangst en perfectionisme. De ADHD versterkt alles en zit hem zo in de weg. Zijn werkgeheugen is heel erg slecht, waardoor hij in praktische zin alles vergeet terwijl hij een fotografisch geheugen heeft voor de rest.
Ik lees ook mee want het zou toch erg jammer zijn als hij dit soort toetsen puur en alleen slecht maakt vanwege de ADHD... Op de middelbare school kunnen ze extra tijd krijgen en ik geloof dat school hem nu een aparte ruimte kan bieden om de CITO te maken maar er moet toch meer mogelijk zijn?

wil40
31-10-2010 om 21:23
Ik begrijp je postings niet meer zo goed. Hierboven schrijf je over je 13 jarige adhdèr en het verhogen van medicijnen.Hier lees ik over een goed presterend groep 8 kind die alleen moeite heeft met toetsen.
Is je zoon bijna 14 als hij van de basisschool komt, maar heeft toch altijd goed gepresteerd? Of zijn het 2 broertjes die beiden ADHD hebben? Dat kan natuurlijk ook.

Bikkel
31-10-2010 om 21:37
Lees ook mee
Hier ook een zoon wiens uitslagen van de entreetoets niet passen bij zijn "normale" resultaten. Na uitgebreide analyse van verschillende kanten ben ik tot de conclusie gekomen dat meerkeuze lastig voor zoon is: door zijn impulsiviteit denkt hij te snel dat er een antwoord goed is om de rest van de antwoorden niet meer door te lezen waar dan misschien een beter antwoord tussen staat. Verder wil hij het te snel doen en leest daardoor niet nauwkeurig genoeg. En de entreetoets was vrij groot en lang. De eindcito schijnt korter en overzichtelijker te zijn.
Hij krijgt nu op school oefening in het maken van meerkeuzevragen. Wij thuis proberen dat ook dmv leestrainer.nl. Verder wordt hij gedwongen, ook mbv oefeningen, om nauwkeuriger te lezen.
En hij gaat naast de citotoets ook de drempeltoets maken. Die schijnt wat realistischer het kennisniveau te meten.

Janeway
31-10-2010 om 23:39
Ik lees ook mee
Ook hier een verprutste entree toets.. Ze is best intelligent maar het komt er niet goed uit, en moet toetsten slaat ze helemaal dicht.. Ik verwacht geen havo uitslag maar basis/kader zat ook niet echt in de planning..
En Will ik denk dat An medere adhd-ers heeft. Net zoals hier

kobalt
01-11-2010 om 09:20
Hier
Wat wij doen, is oefenen met citotrain cd-roms uit de boekhandel. Verder zou je kunnen vragen of je kind de toets in een aparte ruimte mag maken. Voor onze zoon is dat niet nodig, maar ik weet dat het bij ons op school soms wel gebeurt.
En ik zou nu al contact opnemen met de middelbare school van je keuze, zodat je daar je kind kunt introduceren en kunt vragen wat hun voorwaarden zijn. Misschien kunnen zij aanvullende toetsen noemen die bij hen een beter beeld kunnen geven over het niveau van je kind. Bij ons werd dat contactleggen zeer gewaardeerd.
Dat laatste is natuurlijk lastig als je nog helemaal geen idee hebt op welk niveau je kind kan terecht komen.
Wij hebben heel bewust voor een scholengemeenschap gekozen, waarbij zoon eventueel kan afstomen, mocht hij vwo toch niet redden.
Maar als je kind lager scoort dan verwacht, zou ik voor een scholengemeenschap kiezen waarbij het kan opstromen. Als het dan helemaal verkeerd geplaatst is, komt dat er in het eerste jaar hopelijk wel uit?

An
01-11-2010 om 10:35
Wil40
Het is één en dezelfde ADHDer, die bijna drie jaar heeft gekleuterd, doordat hij voor een bepaalde datum is geboren. Door omstandigheden in het gezin, is hij in groep 4 nog eens blijven zitten. Hij heeft dus niet altijd goed gepresteerd, maar dat had destijds een duidelijk aanwijsbare reden. Ik hoop dat je mijn postings nu beter begrijpt.

An
01-11-2010 om 10:56
Reactie
Op zijn school is het nog niet voorgekomen dat kinderen apart in een ruimte de cito hebben gemaakt, dus dat zou ik kunnen meenemen in het gesprek. Ik vraag me af of zo'n cd-rom voor hem zou werken, maar het is het proberen waard.
Ik zit te dubben of ik al contact op zal nemen met de betreffende school, waarvan hij nu aangeeft dat hij er graag naar toe wil. Daar zou hij kunnen op- of afstromen. Eerlijk gezegd vind ik het zelf om de een of andere reden een moeilijke stap om contact op te nemen. Daar moet ik me nog even overheen zetten.

Kobalt
01-11-2010 om 11:18
Hier vond de middelbare school dat juist heel erg fijn. Ze vertelden dat er elk jaar kinderen op school geplaatst worden, waarbij achteraf (als ze vastgelopen zijn) pas blijkt, dat ze speciale zorg nodig hebben. Dat vinden ze zo jammer.
Ik zag ook enorm tegen het gesprek op, omdat ik erg bang was mijn zoon te stigmatiseren. Maar het bleek dat de betreffende persoon veel meer verstand had van stoornissen dan iedereen op de basisschool. En toen wij vertelden wat onze zoon nodig had, zat ze alleen maar herkennend te knikken. Het was echt een grote opluchting voor mij, dat gesprek.
Deze vrouw vertelde onder andere, dat zij ook niet precies weten hoe het allemaal zal gaan (heel reeel vond ik dat). Dat er wel eens kinderen op de school komen met een heel dossier en allerlei diagnoses, waarmee het uitstekend gaat. En dat er ook weleens kinderen komen zonder diagnose, die al na twee maanden compleet vastlopen.
Wij hebben vervelende basisschool jaren met onze zoon meegemaakt, hierdoor is het heel moeilijk voor mij, om nog vertrouwen in het onderwijs an sich te hebben. Maar dit gesprek hielp wel.

an mien
01-11-2010 om 14:33
Antwoordenblad
Wat wij hebben gedaan is zoon geen Cito antwoordenformulier geven maar het goede antwoord omcirkelen in het vragenboekje.
De leerkracht nam de antwoorden van zoon over op antwoordenblad.
Het voordeel is het niet steeds hoeven schakelen van vraag naar antwoordenblad en maar 1 ding op tafel dus meer rust.
Hij heeft zelf een rustige plek mogen uitkiezen en als dat in een apart kamertje was geweest had dat gerust gemogen hij koos een plek met zijn Hoofd naar de muur.
Sommige kinderen hebben hier op school zo'n bouwkoptelefoon kan ook helpen of muziek, dit soort dingen kan je nu allemaal nog uitproberen.
Succes alvast!
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani
01-11-2010 om 17:32
Hier ook
Ik sluit me aan bij Kobalt. Ook ik heb onlangs een gesprek gehad bij een van de middelbare scholen van onze keuze en dat was erg prettig en verhelderend.
Binnenkort ga ik er nog een gesprek aan, dit keer met de zorgmanager en ik vraag ook gesprekken aan bij de andere twee middelbare scholen die een optie zouden kunnen zijn.
Deze middelbare school neemt zoon gewoon aan op basis van het schooladvies; ongeacht de uitslag van de CITO. Maar men waarschuwde wel om nu alvast zoveel mogelijk te zorgen voor een goede uitgangsbasis als het gaat om werkhouding, planmatig kunnen werken en het omgaan met toetsen. Verder raadde men mij aan om toch alvast te proberen een rugzakje aan te vragen.
En ook zij zeiden dat niks garanties geeft; het ene kind zonder problemen op de basisschool kan enorme problemen krijgen op de middelbare school en andersom; echte "zorgleerlingen" op de basisschool blijken weleens volkomen op te bloeien en er zonder noemenswaardige problemen doorheen te rollen.
Ik zou zeker alvast wat gesprekken aangaan. Zo heb je meteen een aardig beeld van wat de toekomstige middelbare school je kind kan bieden.