Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Cluster 3

Graag kom ik contact met ouders die ervaring hebben cluster 3 scholen. Mijn zoon van 8 zit nu op een cluster 4 school. De school wilt hem graag naat een andere school begeleiden, omdat ze van mening zijn dat ze hem niet begeleiding kunnen geven die benodigd is. Een sbo is ook komen observeren, de conclusie is dat mijn zoon geen contact tot weinig contact maakt met andere kinderen. Hij zou te kwetsbaar zijn voor een sbo school. 

Iq test is laag, leren gaat moeizaam. Ik zie wel dat hij dingen kan leren en als hij wilt de opdrachten goed maakt. Heeft iemand ervaring met cluster 3 scholen en zo ja, hoe is de begeleiding? Ik zie thuis andere dingen dan op school, mer zelfstandigheid. Alvast heel erg bedankt voor lezen en eventuele tips.

Koffiebeker

Koffiebeker

19-02-2021 om 11:33 Topicstarter

Koffiebeker schreef op 19-02-2021 om 11:30:

Graag kom ik contact met ouders die ervaring hebben cluster 3 scholen. Mijn zoon van 8 zit nu op een cluster 4 school. De school wilt hem graag naat een andere school begeleiden, omdat ze van mening zijn dat ze hem niet begeleiding kunnen geven die benodigd is. Een sbo is ook komen observeren, de conclusie is dat mijn zoon geen contact tot weinig contact maakt met andere kinderen. Hij zou te kwetsbaar zijn voor een sbo school.

Iq test is laag, leren gaat moeizaam. Ik zie wel dat hij dingen kan leren en als hij wilt de opdrachten goed maakt. Heeft iemand ervaring met cluster 3 scholen en zo ja, hoe is de begeleiding? Ik zie thuis andere dingen dan op school, met betrekking tor zelfstandigheid en communicatie. Alvast heel erg bedankt voor het lezen en eventuele tips.

Je hebt natuurlijk heel veel cluster 3 scholen, maar gezien je omschrijving denk ik dat het gaat om een school voor zeer moeilijk lerende kinderen? Of heeft je kind ook een lichamelijke handicap en gaat het om een mytyl of tytyl school? Of een school voor langdurig zieke kinderen?

Ik kan me in het eerste geval je aarzeling voorstellen als je denkt dat er wel meer in zit.

Ik denk dat ze een ZMLK school bedoelt. Hoe 'laag' is die IQ test? Hou in gedachten dat als de test echt 'laag' is (bijv. rond de 60) je kind er beter op zijn plek zit. Het is voor een kind echt niet goed als het continu wordt overvraagd, dat kan leiden tot frustratie, boosheid en driftbuien. Ook leert een kind beter als het op het eigen niveau wordt aangesproken. Binnen ZMLK zijn vaak meerdere leerlijnen en kleinere klassen (dus meer aandacht) dan op SBO.

Maar als je kind net onder het niveau van een SBO school zit (70) dan snap ik je zorgen. Waarom zit je kind eigenlijk op cluster 4, is er sprake van autisme o.i.d?

Koffiebeker

Koffiebeker

19-02-2021 om 14:20 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! Klopt, ze sturen idd aan op moeilijk lerende kinderen. Hij heeft motorisch wel achterstand, ook sociaal emorioneel. Geen handicap of langdurige ziekte, wel heeft zijn hart stilgestaan bij de bevalling. Wat ik hoor van cluster 3 scholen is dat kinderen uitstromen niveau eind groep 4. Ik denk zelf dat er meer inzit, zodra zijn knop omgaat en leert om te leren. Hij hoeft van mij echt geen dokter etc te wordem maar nogmaals ik denk dat er meer inzit. Zijn iq is wel onder de  70, maar dat komt door de verwerkingssnelheid. Hij weet het wel, maar het duurt wat langer, dus de tijd waarin hij dingen moet doen, duurt wat langer. Hij zit op een cluster 4 omdat er in groep 2 door ppo alleen is gekeken naar het stukje autisme. Mijn verzoek om ook naar een sbo te kijken was niet goed, dat kon echt niet. Hij heeft enkele aspecten van het autisme spectrum, maar volgens so cluster 4 te weinig om hem daar goed te begeleiden. Wat vinden jullie? 

Vooraf is het lastig want ook zo'n groep, misschien nog wel meer dan bij regulier, hangt vooral af van de leerkrachten en de medewerkers. Gelukkig hebben die op het speciaal onderwijs vaak wel meer affiniteit met een diversiteit aan leerlingen en meer kennis, dus dat is een flink voordeel.

Dan is het ook niet gek als je zoon wat trager is maar blijkbaar wel behoorlijk kan meekomen volgens jouzelf. Dat betekent dat hij in de clusterklas niet het laagste niveau heeft en dat kan voor hem stimulerend werken.

Je kunt zelf beoordelen wat je vind dat je zoon via school nog tekort zou komen en dat thuis aanbieden. Bijvoorbeeld in de vorm van sport of museum- of bibliotheekbezoek, of workshops die aansluiten bij zijn interesse want dan is het leuker en leert hij er meer van.

Het voordeel daarvan is dat hij daardoor mogelijk beter uitstroomt.

Mijn ervaring met cluster 4 is dat daar kinderen zitten met psychische- of gedragsproblemen en een 'normale' intelligentie. Het uitstroomniveau ligt tussen het vmbo en het vwo en er wordt gebruik gemaakt van reguliere methodes.

Voor kinderen met een laag iq is dit niet passend. Zij worden over vraagt en moeten op hun tenen lopen. De focus bij een cluster 4 school ligt op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Ik kan me voorstellen dat zij inderdaad niet voldoende in staat zijn om een kind met een laag iq de juiste/passende begeleiding te bieden.

Op een cluster 3 school zijn ze veel meer ervaren in het begeleiden van kinderen met een beneden gemiddeld iq. Het aanbod zal veel beter afgestemd zijn. Ik kan me voorstellen dat dit voor jouw kind veel prettiger is.

Koffiebeker schreef op 19-02-2021 om 14:20:

Wat ik hoor van cluster 3 scholen is dat kinderen uitstromen niveau eind groep 4. Ik denk zelf dat er meer inzit, zodra zijn knop omgaat en leert om te leren.

Ik snap dat je hiervan schrikt, maar zet het even in perspectief. VMBO basis is uitstroomniveau groep 6. Veel kinderen van ZMLK stromen uit naar praktijkonderwijs, heel soms VMBO basis.

Je zoon is al 8. Hoe gaat het leren lezen en rekenen? Hoe groot is de achterstand? SBO zou kunnen als je denkt dat je kind om een iets lager niveau tot leren komt, maar houd er rekening mee dat de groepen groter zijn dan bij cluster 4. 

Verder lijkt het me een goed idee om zowel bij SBO als bij ZMLK te gaan kijken. Het liefst meerdere scholen van beide typen omdat de doelgroep per school kan variëren.

Ik ken een soortgelijke situatie. Jongen is ook 8 jaar. Hij liep vast in regulier onderwijs, al in groep 1 en 2. Twee keer groep 2 gedaan. Is toen naar cluster 3 gegaan, vooral omdat hij nog lang niet klaar was voor groep 3 en daardoor SBO of cluster 4 ook te hoog gegrepen was. Inmiddels is hij redelijk op niveau van groep 3, maar wel na anderhalf jaar cluster 3 onderwijs. Hij overstijgt nu het niveau van de klas. Zijn moeder heeft hem inmiddels aangemeld voor een school gespecialiseerd in kinderen met autisme. Het is alleen spannend of ze hem daar opnemen, daar er een heel lange wachtlijst is en maar weinig kinderen worden toegelaten per leerjaar. 

Cluster 3 kan dus zeker een opstapje zijn, juist omdat je kind daar 1 van de beteren is. Maar het blijft van belang in de gaten te houden of hij niet gaat onderpresteren. Overstappen naar SBO kan dan altijd nog. Overigens vind ik het sneu dat dan voor jouw kind dan nog een extra overstap zal zijn. Is hij ook op regulier begonnen of meteen al cluster 4? Is altijd vervelend als je kind zo vaak van school moet wisselen. 

Overigens bestaan de clusters vziw niet meer. Ik wil wel even verduidelijken dat niet iedere cluster 3 school een ZMLK school is. Het kan ook zij een ander type bedoelen. De vroegere mytylscholen nemen ook tegenwoordig een breder palet aan kinderen aan. (Staat hier heel raar, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Ik ken ook kinderen die daar zijn aangenomen zonder lichamelijke handicap of ziekte, maar met een onverklaarbare achterstand. 

Koffiebeker

Koffiebeker

27-02-2021 om 00:14 Topicstarter

Dank voor de reacties wederom. Ik besef inderdaad dat ik zelf ook dingen met kan doen, zoals musea etc. Dat wil ik ook zeker weer gaan doen, zodra het kan. Daarnaast weet ik ook dat hij bij een cluster 3 school meer aandacht krijgt en misschien beter contact kan maken, omdat hij zich niet anders voelt.  Het was inderdaad schrikken, de laatste dagen heb ik ook wat dingen op een rijtje gezet, in perspectief idd. Het is niet fijn hoe het allemaal is gelopen. De school waar hij nu op zit kan hem gewoon noet goed begeleiden. 

Qua leerstof loopt hij inderdaad achter, de ene keer leest hij korte zinnen, de andere keer is het een woordje. Heel wisselend. Tango, dit wordt nu zn derde school. Wat jij beschrijft lijkt eigenlijk heel erg op ik /wij nu ervaren. Hij is op regulier begonnen. Ik ga je tip ook zeker meenemen mbt leerstof. We kunnen dan nog altijd kijken of we willen overstappen of niet. We gaan nu oriënteren op cluster 3 scholen in de buurt. Sbo school heeft het advies/conclusie gemaakt dat hij niet geschikt voor dit soort onderwijs. Ik wol hem dan niet uit alle macht op sbo school, terwijl hij zich daar helemaal niet gelukkig voelt/kan uiten. Nogmaals dank voor de reacties. Nog tips waar ik op moeten letten bij een cluster 3 school? 

Zoals al eerder gezegd: cluster scholen bestaan niet meer. Soms wordt de term nog wel gebruikt, maar er is geen wettelijke omschrijving meer van het type school of de criteria waaraan leerlingen moeten voldoen. 

Het is het samenwerkingsverband die de toelaatbaarheid bepaalt. De scholen zelf bepalen hun zorg- of begeleidingsprofiel. Dat vind je op de website of in de schoolgids van de school. Daar moet je naar kijken.

Vraag bovendien de huidige school aan welke school (met naam en toenaam) zij denken en waarom juist die school.

Hou er rekening mee dat het de school is die verplicht is om voor jouw kind een andere school te vinden. Als dat niet lukt (geen school wil hem toelaten) dan moet hij op deze school blijven.

Daar moet je vooral goed op letten. Zorg dat hij niet zonder onderwijs thuis komt te zitten.

Reageer op dit bericht

Als je wilt reageren moet je eerst inloggen of je aanmelden.

Aanmelden