Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Cogmed training

Verleden week hebben wij een gesprek gehad met de behandelaar van onze zoon en zij gaf aan dat onze zoon baat zou kunnen hebben met een cogmed training. Zoon is 10 jaar ADD, kenmerken van autisme en hoogstwaarschijnlijk dyslexie. Ik begreep dat het erg zwaar is 5 x 1 uur oefenen per week 5 weken lang. Wie heeft dat ooit gedaan en had het effect en was het inderdaad zo zwaar en hoe zit het met de vergoeding het kost rond de 1000 euro.

Lisetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Behandeling

Natuurlijk kan een advies duur zijn en vraag je je af wat de opbrengst zal zijn. Dat moet ook uit te leggen zijn door degene die dat advies geeft of de instelling waar naar doorverwezen wordt. Ik zou me toch eerder op de hoogte laten brengen van de details.
En inderdaad, hoe is het met het zicht van je kind. Slecht zien kan tot allerlei problemen leiden en hoewel ik Ariola wel kan begrijpen denk ik zelf wel dat goede oogzorg problemen met lezen en sociale omgang of motorische onhandigheid kan verhelpen of verminderen.

lisetje

lisetje

11-03-2012 om 19:12 Topicstarter

Reactie

De behandelaar geeft de training niet zelf dus ik heb niet het gevoel dat ze er financieel beter van wordt.
Die dyslexietest is al afgenomen maar de uitslag hebben we nog niet, bij de test zou wel naar de ogen worden gekeken maar ik heb niet het gevoel dat daar iets mis mee is.

Ik hoop nog dat er iemand is met een zoon of dochter die deze training heeft gevolgd want je leest zoveel verschillende verhalen.

Lisetje

ishtar

ishtar

11-03-2012 om 19:40

Wij

en wij is dus zoon, hebben die training ook gevolgd.
Ik vraag me wel af wat dat voor dyslexie zou kunnen doen.
Heb je de infosite van cogmed zelf al eens bezocht? Of vraag de verwijzer om een voorbeeld, dan krijg je een beetje een idee hoe het werkt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-03-2012 om 20:55

Cogmed

Ik heb wel serieus Cogmedtraining voor zoon (ADHD) overwogen vorig jaar maar na veel informatie ingewonnen te hebben (o.a. contact met iemand die Cogmed geeft) toch besloten om het niet te doen. Deels vanwege de kosten, deels omdat het resultaat niet blijvend is en de training dus na een tijd weer herhaald zou moeten worden en dan komen de kosten weer om de hoek kijken.
Cogmedtraining kan zeker helpen bij bepaalde problemen maar het is niet 100% gegarandeerd en niet blijvend.
Voor ons was het dus uiteindelijk de moeite, energie, tijd, kosten en resultaat niet waard.

lisetje

lisetje

12-03-2012 om 10:17 Topicstarter

Elisa, isthar

Het zou helpen bij het vergroten van het werkgeheugen, concentratie verbeteren en beter kunnen plannen. Klopt dat Isthar, waarom heb jij het gedaan en hielp het wel ook op lange termijn? Het lijkt mij dat het wel werkt, als je iets veel oefend helpt dat maar als je stopt hoelang blijf je de resultaten dan nog merken.
Wat het met dyslexie doet weet ik niet ik hoop eigenlijk dat dingen a,s spellingsregels beter blijven hangen. De met heel veel moeite ingestampte regels van Groep 5 (cito een waren in groep 6 weer compleet weggezakt ( cito een E)
Maar misschien is het gewoon beter om die tijd en geld dat de cogmed training kost te investeren in zijn spelling.
Waar we nu tegenaan lopen is dat hij een bovengemiddeld IQ heeft maar het heel slecht doet op school alleen begrijpend lezen voorgelezen is een hoge A de rest één c en verder D en E.

Lisetje

ishtar

ishtar

12-03-2012 om 11:21

Werkgeheugen

Bij zoon ((toen nog gemaskeerd) hb, trekjes van zowel ADD als autisme) was geconstateerd dat hij het stapje werkgeheugen 'oversloeg' en daardoor dingen moeilijker terug kon halen. Het had zeker in het begin heel duidelijk resultaat. Het heeft bij ons voor toelating tot een Leonardo geleid, dus dat was de moeite meer dan waard.
Die moeite bestond bij ons vooral uit het motiveren van zoon, want die heeft een gebrek aan doorzettingsvermogen. De training zelf is best leuk, en ook helemaal aan jouw resultaten aangepast, dus nooit te moeilijk of te makkelijk.
Of het bij hem ook op lange termijn werkt durf ik niet te zeggen. De gezinssituatie is dermate complex dat oorzaak en gevolg lastig te onderscheiden zijn.
Wij hadden na afsluiting van de training nog een jaar toegang tot de training. Niet meer om nieuwe opgaven te maken, maar wel om de oude overnieuw te maken. Dan is het programma niet meer op jouw vorderingen toegespitst, maar je kunt wel af en toe eens wat herhalen. Zeker als je de oefeningen van de laatste weken doet. Zo blijft er iig wel langer effect.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

12-03-2012 om 20:51

Iets anders doen

Wij hebben eerder dit jaar ook een Cogmed-training overwogen (zie ergens in het archief). Uiteindelijk niet gedaan omdat we aan iemand zijn afstudeertraject gingen meedoen (gametraining voor ADHD-ers). Dat laatste liep bij ons technisch niet goed, dus geen succes. Wel heb ik daardoor ideeën opgedaan voor spelletjes om het werkgeheugen te verbeteren. Die spelletjes kan je gratis op internet vinden. Zie http://www.neurocampus.com/geheugen. Het kost je geen fluit en je komt er m.i. een heel eind mee, zonder dat er een tijdsdruk op zit. Wat ook kan helpen is simpele spelletjes zoals memory. Nog gezellig ook, hoewel ik eindelijk! steeds vaker verlies. :-S

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.