Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Arjan

Arjan

02-09-2020 om 07:51

Concentratie en focus problemen na elke zomervaktie

Hoi,

Mijn zoon van 9 heeft gedurende 2 maanden (september/oktober) sterke concentratieproblemen. Ik kan de klok op gelijk stellen dat dit elk jaar gebeurd rond 1 september en mogelijk na de zomervakantie. Rond November zijn dan alle verschijnselen weg. Dit zijn de symtomen die ik zie:
- Als ik hem roep hoort hij mij vaak niet
- Meestal gaat dit gepaard met een glazige blik met oogleden die niet helemaal wakker open staan
- Zeer speelse houding met andere kinderen (vaak irriteren, zijn handen niet thuis kunnen houden bij belangrijke instructie uitleg van trainers/juf)
- Op school heeft hij problemen om gefocust naar de juf te luisteren
- Bij voetbal zie je hem bij uitleg van de trainer dat hij afgeleid is met andere dingen waardoor hij instructies mist en dus de oefening niet snapt en naar andere kinderen kijkt hoe hij de oefening moet doen.
- Niet kunnen onthouden van wat hij leert.

Tegen november of mid oktober zijn plotseling alle symptomen verdwenen en is hij springlevend en kan hij zich weer helemaal concentreren. Dit is al sinds zijn 4de (tenminste toen wij het ontdekten) zo en het begon met de opmerking van de juf dat hij mogelijk gehoorproblemen had. Verschillende tests bij de huisarts en centrum voor jeugd en gezin liet zien dat hij geen gehoorproblemen heeft.

Interne begeleider op school en een externe psycholoog kunnen ook geen oorzaak vinden. Ook een bloedtest heeft niks opgeleverd en daarom zijn wij eigenlijk einde raad. Ik vraag me af of anderen hetzelfde probleem ervaren en of hier bekend onderzoek naar is? Naarmate hij ouder wordt is dit natuurlijk een belemmerende factor en ben bang dat dit op het voorgezet onderwijs een aanzienlijk achterstand kan oplopen als hij voor proefwerken moet gaan leren in het begin van het seizoen.

ElenaH

ElenaH

02-09-2020 om 07:54

Oorzaak

Wat dacht je van 6 weken zomervakantie? Na weken vrij te zijn, moet hij weer in het keurslijf van binnen zitten, stil zitten, opletten, luisteren. Dat kost blijkbaar tijd.

Hangkous

Hangkous

02-09-2020 om 08:05

Focus vast proberen te houden

Dat moeten wennen aan weet naar school gaan herken ik wel. Die twee van mij moesten ook altijd even wennen maar geen 2 maanden.
Op die leeftijd ging ik altijd de laatste 2 weken van de vakantie alweer een normaal ritme draaien; op tijd uit bed, op normale tijden eten en naar bed.

Zou het helpen als je in de zomervakantie iedere dag wat werkjes gaat aanbieden, boek laten lezen, normaal ritme aanhouden? Werkjes kunnen ook een puzzelboekje zijn.

Adelaide

Adelaide

02-09-2020 om 09:09

Dacht ik ook aan

Aan het einde van de vakantie al met wat schoolse dingen beginnen. Maar dan zonder druk natuurlijk. Al is het maar een kleurplaat inkleuren of de knopendoos van oma opruimen. Iets waarbij hij zich moet concentreren.
En voorlezen. En dan niet in bed, maar overdag als hij op de bank zit en alleen naar jou moet luisteren, niet met andere dingen bezig zijn. Oefenen voor het kringgesprek.
Ook leuk als hij dat al kan: samen een onderwerp kiezen, hij mag op internet een half uur informatie verzamelen en daarna gaat hij jou vertellen wat hij heeft gelezen.
Ik ben al even uit de negenjarigen, maar dat kunnen ze toch wel?

Arjan

Arjan

02-09-2020 om 09:14

Dit is wel een ergere vorm

Ik heb nog een jongere zoon die eigenlijk dezelfde dagritme heeft en bij hem zien we dit verschijnsel helemaal niet (tenministe niet dat het hem belemmert). En natuurlijk zal zo een zomervakantie andere delen van de hersenen aanroepen waardoor focus niet echt veel aangesproken wordt en dat heel veel kinderen dit misschien (in mindere mate) ervaart. Alleen zou dit toch niet minstens 6 weken moeten aanhouden. En dan op zo een manier dat het hun ontwikkeling belemmert?

Dus ik denk dat ik hier een heel ander issue heb en vandaar dat ik ook vroeg of er andere ouders zijn met soortgelijke verschijnselen en of er in de literatuur iets over bekend is wat hopelijk ook een naam heeft. Want dan kan je er makkelijker over googelen.

Arjan

Arjan

02-09-2020 om 09:25

ADD

Als ik de symtomen bekijk kom ik erg in de buurt van ADD (attention deficit disorder). Maar vraag me af of je een vorm van september-oktober variant van ADD kan hebben. En de rest van het jaar niks

Opstartproblemen

Bij ons gaat het ongeveer zo; de eerste twee weken op school gaan top. Juf is leuk, blij om klasgenootjes weer te zien en dan gaat het mis. De lessen zijn saai, de juf te streng en sommige klasgenootjes vallen toch tegen. Ook lukt alles niet meer zo vlot, krijgt ze het niet af etc. Ik zie het nu ook wel weer gebeuren, maar niet zo erg als het geweest is.

Qua school kakt ze vervolgens langzaam in en na een week of twee/drie school kunnen we een driftbui verwachten. In november/december leek ze het ritme en de structuur van de klas te volgen en zich aan te passen aan de middenmoot. Ze weet wat er van haar verwacht wordt. Mijn dochter (ze is nu 10, groep 7) piekt vervolgens op de cito dus dat gaat in januari/juni prompt boven verwachting want ze is geen middenmoot qua leren. Een leerachterstand heeft ze niet, integendeel. Ze scoort bij de cito bovengemiddeld op rekenen en loopt qua lezen/spelling een klas voor. Schrijven, gymnastiek, handvaardigheid/tekenen loopt ze minstens een klas achter.

Mijn dochter is onderzocht (groep 5/6) door een kinderpsycholoog plus een kinderarts. Ze heeft DCD gediagnosticeerd gekregen ivm die ernstige motorische achterstand. Maar er waren ook duidelijk kenmerken van ADHD/ADD en uit het autistisch spectrum die een rol spelen in hoe ze functioneert. Haar IQ test mag niet gebruikt worden omdat de verschillen tussen Verbaal en Performaal te groot waren en de uitslag op de geschreven onderdelen beïnvloed is door haar motorische problemen. Maar meer/hoogbegaafd is niet uitgesloten.

Wat hier goed helpt, is ritme en structuur. Ik heb een planbord hangen waarop ze kan zien wanneer ze wat heeft en wat ze daarvoor nodig heeft. Ook heeft ze een training mindset gehad die haar goed geholpen heeft in het omgaan met tegenslag en faalangst. Ook zit ze in een peergroup met meer/hoogbegaafden wat haar goed doet. Verder heeft ze meer maatwerk gekregen op school en doet ze de taalvakken bij de hogere groep en heeft aangepast materiaal op school. Er is dus heel veel mogelijk als je weet waar het probleem zit en hoe je dat moet aanvliegen. Ik zeg niet dat je kind wat heeft, maar het is de moeite waard om het uit te zoeken bij een niet-pluis-gevoel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.