Karin*
13-09-2011 om 15:02
Concerta
Zoon heeft vandaag concerta voorgeschreven gekregen.Hij begint dit weekend met 27 mg, hij is 56 kg en na een week gaat hij over op 36 mg. Welke doseringen hebben jullie kinderen, als ze concerta krijgen? en hoe snel merkte je verschil/verbetering in concentratie?

Karmijn
13-09-2011 om 15:20
Factoren
Ik denk dat het effect van de Concerta erg afhankelijk is, van wat het kind ervoor gebruikt.
Had je zoon al methylfenidaat voor de Concerta?
Onze zoon is van 2 x 10 mg methylfenidaat, overgegaan op 27 mg Concerta. Hij was toen 10 jaar. Nu gebruikt hij nog steeds dezelfde dosering, hij is 12 en weegt 46 kg.
De kinderarts vertelde, dat het gewicht eigenlijk niet zo heel veel zegt, het is ook niet zo, dat een kind dat zwaarder wordt, automatisch meer medicatie moet gebruiken. Je moet echt kijken naar het gedrag en de beleving van het kind.
De verbetering met de concerta was hier overigens heel groot. We merkten het eigenlijk gelijk al, maar zoon moest wel een week wennen aan de iets hogere dosering. Zijn eetlust was weg en hij had hoofdpijn. Na een week was dit minder en sindsdien bevalt het heel goed.
Ik hoor echter ook weleens andere verhalen, sommige kinderen worden juist somber of agressief van concerta. Je moet echt kijken hoe het gaat.

Elisa Gemani
13-09-2011 om 15:21
Concerta
Mijn zoon begon met Concerta 18mg en is vorig jaar overgestapt naar 27mg. Hij weegt 26kg.
Eerst gebruikte hij Ritalin maar daarvan verdween zijn eetlust volkomen en ook het meerdere keren per dag innemen was problematisch.
Met Concerta is zijn eetlust wel verminderd maar niet zoveel als met Ritalin. Als de Concerta is uitgewerkt heeft hij enorme honger en eet hij alles wat los en vast zit.
We merkten en merken meteen verschil na het innemen; hij is minder druk (vooral in zijn hoofd), "ratelt" minder, maakt geen rare geluiden meer en kan zich beter concentreren maar de problemen met de executieve vaardigheden en de vergeetachtigheid neemt de Concerta niet weg.
Daarnaast heeft hij meer moeite met inslapen maar daarvoor heeft hij Melatonine.

Karin*
13-09-2011 om 18:16
Nog niets
Hij gebruikte hiervoor nog niets.
De werkzame stof is toch hetzelfde als ritalin, alleen langzaamvrijkomend?

Elisa Gemani
13-09-2011 om 19:13
Methylfenidaat
De werkzame stof in Ritalin, Concerta, Medikinet etc. is methylfenidaat maar het blijkt dat elk van deze medicijnen toch op iedereen een andere uitwerking kan hebben. Waar het hem in zit, geen idee. Daarom is het voor langere tijd uitproberen en zoeken naar het juiste medicijn en de juiste dosering onder deskundige begeleiding zo belangrijk.
Veel bijwerkingen verdwijnen vanzelf (grotendeels) na een aantal weken dus je moet het even de tijd geven. De hersenen moeten zich instellen.

anna van noniemen
13-09-2011 om 19:32
Het advies is
ook eigenlijk om eerst met Ritalin in te stellen, omdat je dan goed kan zien hoe de werking is. Als je Ritalin namelijk na 3 uur al is uitgewerkt ipv de verwachte 4, dan kun je er vanuit gaan dat bijv Concerta ook niet de beloofde 12 uur werkt (zoals hier dus het geval is). Ik snap niet dat artsen meteen Concerta voorschrijven, ook omdat het niet altijd vergoed wordt door de verzekering.

Elisa Gemani
13-09-2011 om 20:00
Concerta
Meestal wordt idd eerst begonnen met Ritalin en niet meteen begonnen met Concerta.
Overigens werkte Ritalin hier wel 4 uur maar de Concerta is na 10 uur uitgewerkt. Komt goed uit want zo tegen 18.00 is de Concerta dus uitgewerkt en valt zoon hongerig aan op het avondeten

Alcedo atthis
13-09-2011 om 20:33
Hier
Zoon (9 jaar, 34 kilo) heeft de 36 mg. Dit is rond 16 uur wel uitgewerkt, dus dan rijgt hij er nog 10/15 mg Ritalin bij (10mg als hij lekker in zijn vel zit, 15 als hij erg stuiterig is). Een behoorlijke hoeveelheid dus, maar minder doet gewoonweg te weinig.
Hij had eerst 3 x 15 mg Ritalin, maar omdat Ritalin al na 3 uur bij hem is uitgewerkt (en hij dus eigenlijk 4 slikmomenten nodig had), is hij overgestapt op Concerta.

Quin van der Veer
13-09-2011 om 20:55
Hmm
Hmm, wie schrijft die Concerta eigenlijk voor? Ik vind het ook wat afwijkend om gelijk aan de dure Concerta te gaan terwijl je niet weet wat het effect van gewone (volledig vergoede) methylfenidaat is.
Als het alleen om de (school?) concentratie gaat, dan kun je wellicht prima met een ander (basic) middel toe ipv de dure Concerta. Ook moet je eerst het effect bekijken van die 27 mg voordat je die gaat verhogen. Een week is wel erg kort dag om dat goed te beschouwen.
Onze psychiater zegt dat de norm aangeeft: 1 tot 2 mg zuivere methylfenidaat per kg lichaamsgewicht per dag. Wat dat betreft zou die 27 mg dus aan de lage kant zijn, maar dat zegt niks.

Karin*
13-09-2011 om 22:25
Kinderarts
Een kinderarts heeft het voorgeschreven. Mede omdat het lastig is om op school elke 4 uur een tablet in te nemen, en volgens hem werkt concerta geleidelijker en hebben ze dan ook minder last van het reboundeffect.
Het laag beginnen was ook bedoeld om minder last van bijwerkingen te hebben, vandaar ook al verhogen na een week.
Ik vond de kinderarts wel kundig overkomen. ( en ik ben meestal erg kritisch..) Beter dan de psychiater waar partner toendertijd geweest is. Die wel ritalin voorschreef, maar meer doen dan een recept schrijven teveel werk vond.
Ik weet dat het niet vergoed wordt, maar dat wordt zijn melatonine ook al niet, dus dit kan er nog wel bij... Het is me heel wat waard als hij zich hierdoor beter zou kunnen concentreren op school en bij huiswerk, dan bezuinigen we wel op iets anders.

karmijn
13-09-2011 om 23:55
Rustig starten?
Ik ben het mijn voorgangers eens, het lijkt mij logischer om eerst met de kortwerkende variant te beginnen, vooral omdat echt uit het niets starten met dat spul, niet altijd een pretje is.
Onze zoon had bijvoorbeeld een onder drukte depressie. methylfenidaat zorgde ervoor dat het hem niet meer lukte de depressie weg te drukken. Het zijn een paar zeer zware weken geweest.
Het grote nadeel van concertant om mee te beginnen, is dat je niet geleidelijk kunt opstarten.
Volwassenen met ADHD starten meestal met kleine hoeveelheden te gelijk. eigenlijk vind ik het raar om dit bij kinderen niet te doen.
(de iPad waar ik dit mee typ, heeft een paar rare woorden gemaakt, ik hoop dat je mijn post nog kunt begrijpen).

Karin*
14-09-2011 om 13:23
Pieken
Ik begrijp dat Ritalin meer pieken en dalen in de bloedspiegel geeft dan concerta. Dat lijkt me voor een kind juist niet fijn. Ook het nauwkeurig op tijd moeten innemen is op een middelbare school niet altijd goed te doen. Dus ik vond het nog niet zo'n verkeerd idee, die concerta.
Is er iemand wel gelijk begonnen met concerta ipv Ritalin en wat voor ervaring had je ermee?

Alcedo atthis
14-09-2011 om 14:29
Pieken
Die pieken zijn voor veel mensen een reden om over te stappen. Niet iedereen heeft echter last van die pieken; het is ook een kwestie van ervaren hoeveel tijd het beste tussen de slik-momenten kan zitten. Dat is voor iedereen anders.
Wij wilden ook graag starten met Concerta ipv Ritalin, maar de arts wilde daar niet aan. Na een jaar alsnog de overstap gemaakt, vooral dus vanwege de korte tussentijd (3 uur voor zoon).

Karin*
17-09-2011 om 10:22
Capsules open maken?
Mag je de concertacapsules openmaken? Zoon krijgt ze niet doorgeslikt...
Ik zie bij google bij medikinet wel staan dat ze open mogen, maar bij concerta niet

Alcedo atthis
17-09-2011 om 10:37
Nee, mag niet
Nee, dat mag niet.
Zoon heeft ook een tijdje moeten oefenen om ze naar binnen te krijgen. We hebben dat geoefend met M&M's, en die ingesmeerd met chocopasta. Eerst van die mini's, en toen dat eenmaal lukte de gewone. Al snel slaagde zoon erin om 6 (!) M&M's tegelijk in te slikken. En dan is zo'n Concerta-pil opeens heel klein en eenvoudig. Hij kan het trouwens nog steeds niet water, maar neemt ze altijd in met appelmoes, vla oid.

Karin*
20-09-2011 om 19:20
M&m's
ik heb de mini's gekocht en zoon is druk aan het oefenen. Bedankt voor de tip

Karin*
06-10-2011 om 08:18
Vervolg
Zoon is overgeschakeld op Equasym. Dat zijn capsules die je wel open kan maken. Er zitten kleine bolletjes in die hij heel makkelijk kan inslikken.
Het heeft gelijk al effect, het leren gaat makkelijker. Gelukkig maar, want ze hebben weer veel toetsen elke week. Hopelijk worden zijn cijfers ook wat hoger, na zoveel geblok.

Patje41
06-10-2011 om 10:19
Verschil
Hoi
Je merkt best snel verbetering maar ook in het begin veel bijwerkingen...griepachtig van aard!
Maar deze gaan na een paar weken wel over ,dus wel even doorzetten en evt paracetamol,want hij zal er echt wel baat bij hebben!
Succes

Karin*
06-10-2011 om 11:08
Weinig bijwerkingen
De enige bijwerking die hij heeft is dat hij erg slaperig wordt als het uitwerkt. Valt dus erg mee.