Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Concerta en inslapen

sinds mijn zoon concerta krijgt , komt hij moeilijk in slaap.
Normaal had hij daar geen last van ( met melatonine).
komt dit vaker voor?
overigens had hij hier met ritalin ook nagenoeg geen problemen mee.
Wat nu, stoppen of door zetten?
gr. ponpon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MM.

MM.

10-01-2010 om 21:47

Dosering verhogen

Heb je dezelfde dosering aangehouden? Dan krijgt hij nu waarschijnlijk te weinig.
Mijn zoon heeft al jaren melatonine om in te slapen en heeft twee keer ook een periode Concerta/Ritalin gebruikt. In die tijd hebben we de melatonine moeten verhogen anders had het geen effect.
Het is erg verschillend wat de optimale dosis is. Toen zoon de laatste keer aan de Concerta was kreeg hij 5 mg (leeftijd was toen 12 jaar), psych merkte op dat we dat maar liever niet nog verder moesten verhogen.
Sinds hij met Concerta gestopt is heeft ie weer genoeg aan 2,5 mg.

MM

ponpon

ponpon

10-01-2010 om 22:04 Topicstarter

2 mg

hij gebruikte altijd 1 mg en nu moeten we gewoon 2 a 3 mg gebruiken en nog slaapt hij niet voor half 11 !. Ik ben bang dat de concerta gewoon averechts werkt en hij klaagt er over dat hij niet kan slapen omdat hij druk is in zijn hoofd.
hij is 11 jaar en klein en niet al te dik.
Hij krijgt nu 18mg concerta. of 2 keer 5 mg ritalin op een dag.
dank je alvast voor je reactie.

Guinevere

Guinevere

11-01-2010 om 09:37

Weinig

Ik vind het erg weinig melatonine hoor. Zoon van 7 (22 kg) krijgt al naar gelang de situatie 3, 4 of 5 mg.
En anders kun je wellicht eens aan Medikinet CR denken. Werkt ook langer dan reguliere methylfenidaat, maar korter dan Concerta (hier van half 9 tot 15.00).

ponpon

ponpon

11-01-2010 om 10:07 Topicstarter

Okee en hoeveel concerta?

vanavond gaan we de melatonine omhoog schroeven. En dan hoop ik dat hij snel in slaap valt. Gisteravond sliep hij dus pas om twaalf uur !
Normaal om kwart voor negen.
Zou bijna stoppen met concerta.
Maar hoeveel concerta krijgt jouw zoon ?
Hij krijgt hier 18 mg.

Guinevere

Guinevere

11-01-2010 om 10:23

Geen concerta

Onze ADHD-er krijgt geen Concerta, maar Medikinet CR. Dat is al lang uitgewerkt tegen de tijd dat hij naar zijn bed moet. En die hoeveelheid melatonine (max 5 mg) is niet gauw te hoog, de kinderarts schreef hem het dubbele voor!
Ik hoop dat ie vanavond beter slaapt, 12 uur is wel erg laat.

calien

calien

11-01-2010 om 11:39

Welke tijden

Op welke tijd krijgt hij 's morgens concerta en hoe laat gaat hij naar bed?
Hier krijgt zoon rond half 8 in de ochtend zijn pil. Hij gaat tegen 8 uur naar boven en slaapt dan tegen half 9. Dan is die pil dus al uitgewerkt. Toen hij nog ritalin kreeg was het wel slechter, toen had hij rebounds. Nu gaat het goed.
Misschien kun je de tijden wat verschuiven?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2010 om 13:58

Dochter

Mijn dochter krijgt binnenkort ook Concerta, de laagste dosering om mee te beginnen. Ze slaapt normaal al niet vlotjes in zegt ze, maar met Concerta wordt dat dus lastiger? Dat is dus iets om te bespreken met de psychiater begrijp ik?

Pippin

Pippin

11-01-2010 om 15:08

Kaaskopje

Het hóeft niet hoor. Ik lees ook wel van mensen die juist nadat ze medicatie gebruiken, beter zijn gaan slapen, omdat ze over het algemeen rustiger zijn.
Onze zoon slaapt ook beter met medicijnen, maar alleen als hij ergens mee zit niet. Dan kan hij dat minder makkelijk van zich afzetten en kan hij daardoor weer niet slapen. 't Is ook altijd wat he?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-01-2010 om 15:38

Concerta

Zoonlief (bijna 9) sliep juist met Ritalin heel slecht in; nu met Concerta (ook 18mg) slaapt hij perfect! We hebben zelfs geen melatonine meer nodig. We hanteren wel een heel strikt, uitgebreid naar-bed-gaan-ritueel zodat hij zo min mogelijk druk in zijn koppie is als hij naar bed gaat. Hij gaat nu ook wat later naar bed.

ponpon

ponpon

11-01-2010 om 18:20 Topicstarter

Ben benieuwd vanavond

vandaag maar weer even een ritalin dagje gedaan. Vanavond op tijd naar bed met voor het eerst dan maar 4 mg melatonine. en dan maar hopen dat hij weer eens lekker slaapt. Hij vertelde dat hij vandaag ook citotoetsen had gehad. zal je altijd zien

Guinevere

Guinevere

11-01-2010 om 19:46

Balen

Ja, dat is vervelend, een CITO-toets als je zo weinig hebt geslapen. Ik denk wel dat de toets gespreid is over meer dagen dus die melatonine vanavond heeft wel nut!
Hier ook CITO, maar aangekondigd. Ik had zoon dus gisteravond op tijd in zijn bed gedaan met 5 mg melatonine. Zat ie helaas om 21.05 nog naar beneden te bleren, dat schoot voor geen meter op....

ponpon

ponpon

12-01-2010 om 12:32 Topicstarter

Lekker op tijd

gisteravond is hij lekker om half negen in slaap gekomen.
gelukkig.
nu gaan we morgen weer eens kijken met concerta.
Op schooldagen krijgt hij die om half 8 .
in het weekend later, dat is dus al helemaal geen goed idee.
We tobben gewoon verder

Ponpon, wisselende dosering

Ik weet niet wat jou ervaringen zijn met Ritalin en Concerta verder maar hier kwam ik er al snel achter dat "gerommel" met wisselende doseringen het geheel alleen maar erger deed worden. Met Ritalin had zoon erg veel last van rebounds, met Concerta sliep hij juist veel beter in. Als hij zichzelf onrustig vindt in zijn hoofd (hij is net 13 ondertussen) neemt hij 0,5 mg melatonine en slaapt goed in.
Ik zou dus een keuze maken tussen Ritalin of Concerta en dan enige tijd op dezelfde dosering blijven en dan zien wat er gebeurt en waar nog problemen ervaren worden. Succes.

ponpon

ponpon

14-01-2010 om 22:51 Topicstarter

Gaan we doen

nu de slaap weer helemaal is ingehaald gaan we inderdaad weer terug op concerta.
Er was mij overigens wel geadviseerd om , als hij in het weekend bijvoorbeeld later uit bed is , dan ritalin te geven ipv concerta.
Er was mij niets vertelt over wisselende dosering.
gr. ponpon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.