Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
an mien

an mien

24-03-2009 om 11:15

Concerta in de vakantie....

Zoon 12 jaar krijgt concerta 36 mg 's morgens en dat werkt dan tot een uur of 5, de 3 uur daarna komen we meestal wel rustig door dus niets aan de hand. In de vakantie is het moeilijker we staan wel later op en krijgt zijn concertya dus 2 uur later maar is dan rond 7 uur uitgewerkt dat is dan net onder het eten en omdat dat al anders is merken we dan heel veel van de rebound druk doen brutaal en elke dag ruzie met zussen. we eindigen dus iedere vakantiedag met 3 uur elende.
wie heeft er ervaring met ritalin na de concerta, verder heb ik gehoord dat medikanet korter werkt dan concerta zou dat 2 keer op een dag kunnen wie heeft daar ervaring mee?
Natuurlijk bespreek ik het ook met de arts maar ik wil eerst hier wat informatie vragen.

An mien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zon

zon

24-03-2009 om 13:18

An mien

Mijn man gebruikt regelmatig 's avonds ritalin. Hij slikt voor overdag concerta. Als hij 's avonds niks meer hoeft te doen dan accepteert hij dat de concerta 's avonds is uitgewerkt maar als hij nog iets moet doen waarbij enige concentratie is vereist dan neemt hij tegen een uur of 5 een ritalin. Dit gaat prima en is ook geadviseerd door de psychiater.
Ik weet uiteraard niet of het voor kinderen anders is maar ik denk het niet.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-03-2009 om 16:13

Kan prima

wel overleggen met de arts inderdaad, maar in geval van nood kan ik hier einde van de middag ook nog Ritalin bijgeven.....Tot nu toe, sinds de Concerta (oktober 2008) hebben we dat pas 2 maal gedaan, met wisselend succes....de rebound na de Ritalin was weer behoorlijk, terwijl die met Concerta veel minder is...

koentje

koentje

24-03-2009 om 17:25

Tja

Je kunt wel extra ritalin geven maar dan krijgt hioj misschien weer slaapproblemen.
Probeer eens of het heel bewust bieden van meer structuur wat kan oplossen?
Bijv. van te voren met hem doorspreken- in positieve termen- hoe zijn gedrag zal zijn. Heel rustig met hem doorpraten wat hij concreet moet doen om bijv. ruzie te voorkomen. En stel hem eventueel een beloning in het vooruitzicht. Bijv. geen ruzie gemaakt dan mag hij later naar bed. Of computertijd verdienen met goed gedrag. Zou het kunnen helpen hem een bepaalde klus die hij leuk vindt te laten doen, waar hij misschien ook iets mee verdient?
Je moet in ieder geval bedenken dat het probleem is dat de normale structuur weg is gevallen en dat hij daar met grensverleggend-zoekend gedrag op reageert. Geef hem dus op een of andere manier een aangepaste structuur. En beloon dit. Zeker als je in een negatieve spriraal/verwachtingspatroon zit met elkaar dan is een beloning (met iets leuks doen, of eten kiezen voor de volgende dag, computertijd verdienen) nodig.

Kan er nog op een andere manier iets geregeld worden; bijv. een reclameblaadjes wijkje, laten lopen na het eten direct?

an mien

an mien

24-03-2009 om 18:50

Koentje

Met vakantie bedoel ik ook echt op vakantie dus een krantewijk is misschien niet zo handig
positief gedrag belonen doen we al wel en dat helpt soms.......Het is zo vervelend dat het altijd onder het eten is tja en vroeger eten dan is het nog zo warm dan heeft niemand nog trek.
Ga het toch maar eens met de arts bespreken kijken wat zij zegt.

An mien

Omdraaien?

In de vakantie misschien de dag beginnen met 10 mg Ritalin en dan rond het middaguur concerta geven omdat dit over het algemeen een mindere rebound veroorzaakt. Dan zit je ook al ver in de avond voordat de concerta uitgewerkt is. Wij hebben dit vorig jaar zomer meerdere keren toegepast. Hoe we het dit jaar gaan doen moet ik nog even aanzien omdat zoon (12 jaar) ondertussen 54 mg gebruikt en om daarnaast dan ook nog ritalin te geven is een beetje erg veel denk ik.

koentje

koentje

25-03-2009 om 20:00

Bij ons

is het ook dat het echt op vakantie zijn echt hierdoor verpest wordt: mijn zoon's gedrag is dusdanig opstandig door de verandering dat we constant over alles in de clinch moeten. Wat bij ons een van de tekenen was om erachter te komen dat er behalve ADHD toch nog meer aan de hand is. Hij heeft toch ook wel duidelijke PDDtrekjes, maar kan toch ook soms heel inlevend zijn. Maar wij hebben hierdoor toch besloten om niet meer op deze manier op vakantei te gaan...

Petra-

Petra-

26-03-2009 om 18:15

Hier

in overleg met de psychiater 54mg concerta en dan om 14.00 en 17.00 uur 10mg ritalin.
Mijn advies, bespreek het met de arts!

Ardnax

Ardnax

01-04-2009 om 12:00

Beetje late reactie

Onze dochter van 12 heeft ook Concerta 36, krijgt dat om 7 uur en rond 6-en is dat uitegewerkt.
Normaal gesproken accepteren we dat, maar als ze 's avonds iets heeft (feestje, verjaardag, bijeenkomst of wat dan ook) geven om 6 uur nog 10 mg Ritalin.
Last van een rebound hebben we niet, want ze ligt al te slepen voordat de Ritalin is uitgewerkt (met of zonder malatonine) of ze gaat zo laat naar bed, dat we de rebound al achter de rug hebben.

Grtz.
Ardnax

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.