Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fianna

Fianna

15-02-2011 om 20:21

Concerta valt niet goed

laatste tijd aan het rommelen met de medicatie van zoon van 7. Begonnen met ritalin, ging goed, zeker thuis. Op school kwamen klachten van rebound en druk, ongeconcentreerd en clownesk gedrag. Thuis liep het lekker, zoon vrolijk, weinig driftbuien enz. Toch op concerta (27 mg) overgestapt. School vond dat het beter ging, zoon geconcentreerder, minder druk. Thuis ging het helemaal niet fijn, zoon was hyper en erg dwars en driftig. Dosering misschien te hoog, verlaagd naar 19 mg: 1 groot drama, bijna terug bij af. terug op Ritalin, na 1 dag al weer verschil: vrolijk, goed in zijn vel, weinig driftbuien. Echt een gelukkiger kind. School is er weer minder over te spreken: zoon klimt in de vensterbank, stoort klasgenoten, roept door de klas enz enz. dosis Ritalin verhoogd, iets beter, maar niet genoeg. Toch maar weer concerta 27 mg geprobeerd (ook omdat de eerste keer, na een operatie en tijdens ziek zijn van mij was en voor sinterklaas: vertekend beeld). Zit hij nu een week aan en ik wil er al weer mee stoppen. Er is iets, ik zie het aan zijn ogen dat het niet goed valt, Zijn ogen staan niet goed, hij is driftiger, lijkt ongelukkiger, niet goed in zijn vel, minder vrolijk.
Maar hoe lang geef je een medicijn de kans? Ik wil het liefst morgen weer op ritalin overstappen. Of moet ik concerta nog even de kans geven. Iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

15-02-2011 om 20:45

Hmmm

Wat vervelend dat de medicatie niet lekker loopt. Hier is dochter een maand geleden van de Medikinet naar de Concerta overgestapt en ik heb nu een dochter die heerlijk gemakkelijk in slaap valt 's avonds.
Waar ik wel aan zat te denken is of je zoon misschien gevoelig is voor de hulpstoffen die in Concerta zitten. Een poosje terug had ik een babbeltje met de apotheker en vroeg ik hem waarom kinderen anders kunnen reageren op merk Ritalin of de merkloze Ritalin. Volgens hem was de werkzame stof precies hetzelfde in beide 'Ritalin' pillen maar zijn de hulpstoffen de boosdoeners waarop en waardoor je minder goed op de werkzame stof kan reageren of in een extreem geval gevoelig/allergisch voor kan zijn. Misschien kun je dat eens nagaan?
Kan je zoon aangeven hoe die zich nu voelt? En hoe hij zich voelde bij de Ritalin?

Vera

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2011 om 20:46

Hoe lang

zijn die periodes geweest? Dus hoe lang de ritalin, hoe lang de concerta en toen weer de ritalin? Hou er rekening mee dat ritalin soms niet de voorgeschreven 4 uur werkt. Maar kan dus ook korter zijn (bij mijn zoon tussen de 2 en half a 3 uur). Ik vind sowieso dat Ritalin eerst goede kans moet krijgen (langer dan een paar weken) zodat je goed weet welke dosering de beste is.
En niet iedereen kan ook concerta verdragen...Niet getreurd er zijn nog andere opties voor langwerkende medicatie. Maar eerst goed instellen op Ritalin zou ik zeggen.

Fianna

Fianna

15-02-2011 om 21:13

Reactie

Hulpstoffen, wie weet. Hij gebruikte de merkloze ritalin, die het prima deed bij hem.
Ik heb wel van de ka begrepen dat sommige kinderen gewoon niet goed reageren op de formule langwerkend.
Hij zelf geeft niet aan dat hij zich minder lekker voelt, maar het is duidelijk met alles. hij is minder vrolijk, huilt sneller,zoekt ruzie, driftig, komt benepener over, vrij mat eigenlijk. met ritalin is hij gewoon levendig, vrolijk, maakt grapjes, kan beter relativeren enz.
Anna, ik weet niet of ik je goed begrijp. Nu gebruikt hij geen ritalin, maar concerta. Je zegt dus dat we eerst de ritalin goed afgesteld moeten hebben voordat we aan een langwerkend medicijn moeten beginnen? leg uit. wat voor andere opties voor langwerkende medicatie is er nog?
Wat de ka nog als laatste optie gaf, was de ritalin nog wat verder verhogen. ik weet niet of ik dat zo prettig vind. Misschien moet school een manier vinden om met hem om te gaan? Thuis hadden we nl niet echt problemen met hem en ritalin. ja je merkt wanneer het gaat uitwerken, dan was hij even wat stuiteriger, maar wel vrolijk.
Ik heb hem ook liever vrolijk en druk, dan mat, ongelukkiger en rustiger. maar goed, hij is met de concerta niet eens rustiger, maar juist nerveuzer lijkt wel.

Fianna

Fianna

15-02-2011 om 21:26

Beemer

ja dat is het inderdaad, zijn ogen sprankelen niet meer. gebruiken jullie nu helemaal geen medicatie?
want bij ritalin is hij wel gewoon heerlijk en stralend en vrolijk, alleen niet meer zo driftig, gewoon prima dus.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2011 om 21:26

Fianna

uit je bericht haal ik niet hoe lang je zoon ritalin heeft gebruikt voor hij concerta kreeg. Was dat een paar weken, of een paar maanden.
Toen kreeg hij concerta en hoe lang heeft hij dat gekregen.
Toen waren jullie niet tevreden en ging hij weer op ritalin. Hoe lang was die periode?
En nu weer concerta, en dat vind school niks, hoe lang heeft hij nu de concerta?

Ritalin hoeft niet perse 4 uur te werken. Misschien moet je die periode inkorten. Dus na 3 uur al de volgende in laten nemen. De rebound is er dan niet of minder heftig.

Equasim en medikinet hebben ook langwerkende medicatie. Dus als concerta niet werkt, kan wellicht één van deze werken.
Maar eerst goed de Ritalin instellen, zodat je weet welke dosering het beste werkt. Van daaruit kun je dan een langwerkend medicijn uitzoeken

Fianna

Fianna

15-02-2011 om 21:32

Aha

Hij heeft ruim 6 maanden ritalin gebruikt voordat we overstapten op concerta. als school niet was begonnen over de rebound, waren we niet gewisseld. concerta 27 mg heeft hij toen ongeveer een maand gekregen, toen 19 mg bijna anderhalve maand en toen even weer op ritalin (3 weken) en nu weer op concerta 27 mg, bijna een week.
Dat is ook een optie, 4 keer per dag ritalin. dat zei de ka ook al, nadeel vind ik wel dat er dan zo veel slik momenten zijn. ik vermoed inderdaad dat ritalin niet 4 uur werkt bij hem, maar korter. Maar buiten dat is hij met ritalin drukker in de klas dan met concerta, maar misschien moet school dat oplossen, want hij is in elk geval wel vrolijk en druft zich zelf te zijn.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-02-2011 om 21:47

Precies!

School kan wel zoveel vinden. Als jij vindt dat de Ritalin prima werkt, dan geef jij je kind Ritalin. Ja, je krijgt wel meer slikmomenten, dat klopt. Kijk anders nog eens naar die 2 andere langwerkende medicatie, wellicht zijn die voor je zoon beter (hulpstoffen dus...)

Equasim en Medikinet dus...

Mikaela

Mikaela

15-02-2011 om 22:14

School

Als je zoon zich goed voelt met ritalin maar niet met concerta zou ik teruggaan naar ritalin. De mening van de school zou ik niet zo belangrijk vinden. Mijn zoon krijgt helemaal geen medicatie; Dat wil hij zelf ook niet (hij is al 10 dus kan daar zelf over meepraten) en wij vinden het ook niet nodig. Hij is inderdaad druk en kan zich moeilijk concentreren maar hij zit wel goed in zijn vel en kan goed omgaan met zijn beperkingen. Ondanks dat de school ook hier graag zou willen dat we aan medicatie beginnen doen we dat dus niet. Het komt in elk gesprek met school weer naar voren maar ik geef dan elke keer aan dat ik dit soort dingen alleen met zijn arts bespreek. ik heb ze ooit wel eens onze redenen voor geen medicatie uitgelegd maar dan krijg je zo'n ja-nee gesprek met de school en om eerlijk te zijn heb ik daar geen behoefte aan.
Ik vind niet dat onze zoon medicatie zou moeten gebruiken om de school te ontlasten. Als hij zelf disproportioneel veel last zou hebben van de ADHD dan zou het een heel ander verhaal zijn en dan zouden we zeker aan medicatie beginnen. Alleen niet op advies van de school.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 06:52

Ja en nee

Ik vind als zijn gedrag storend is op school en druk het niet genoeg om hem bepaalde medicatie te geven waarbij hij zich niet lekker voelt. We zijn begonnen met medicatie omdat hij en wij wel erg veel last hadden van zijn adhd, in de zin van drama's, aggressie, verdriet.
maar als hij nou op school heel slecht meekomt en niks meer presteert vind ik het een lastig probleem. Dan wil ik daar natuurlijk wel wat mee (ook met zijn druk gedrag hoor, als hij andere kinderen stoort), maar hij mag zich er niet ongelukkig door voelen. Zijn juf moet maar proberen hem op andere manieren bij de les te krijgen. En gelukkig is het een leuke, enthousiaste juf. Zo is ze met het idee gekomen dat zoon knikkers kan sparen als hij goed gewerkt heeft en met 5 knikkers mag hij ipv lezen een spelletje spelen.
Dus, ik denk dat we weer overstappen op ritalin (ik verheug me weer op zijn vrolijke grapjes). alleen kan het zijn dat concerta nog goed gaat aanslaan, dat we te snel zijn. Hij is er nu een week mee bezig. Okee, vorige keer een maand, maar vertekend beeld door omstandigheden.

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 08:37

Fianna

Mijn zoon (13) is net begonnen met Medikinet, en zei na dag 1: Ik was bij Biologie minder vaak vervelend, maar de docent vindt dat vast nog niet minder vaak genoeg.
Ofwel: ze moeten geen wonderen verwachten, vind ik.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 10:07

Eens

alleen was hij op school juist altijd erg rustig, okee wel erg ongeconcentreerd en erg langzaam met werken, deed weinig, maar sinds dit schooljaar klimt hij in de vensterbanken, loopt om zijn tafel, roept door de klas, stoort andere kinderen, kan heel boos worden. dus dat is wel lastig. hij is het typische adhd gedrag ook op school aan het vertonen. op zich een goed teken: hij voelt zich kennelijk op zijn gemak en is zichzelf, maar wel lastig...
wat heb ik gemist? hoezo is jouw zoon aan medikinet?

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 12:15

Fianna

We weten sinds kort dat hij ADD heeft,vandaar,hij is een kleine week begonnen met medikinet.

Fianna

Fianna

16-02-2011 om 17:12

Aha

en bevalt de medikinet?

overigens is zoon vandaag erg lief en vrolijk. zul je altijd zien en je zal ook zien dat hij zo omslaat omdat ik net meld dat hij zich zo prettig voelt vandaag

Fiorucci

Fiorucci

16-02-2011 om 19:15

Fianna

Als enige nadeel de hoofdpijn, maar verder geeft hij zelf aan dat hij minder zaken vergeet, en ik merk dat ook wel. Hij denkt er aan om spullen in te leveren op school (dus ik kan eindelijk naar een mentoravond,briefje was op tijd!) helpt mij herinneren aan een formulier wat nog ondertekend moest worden en
is zelfs een half uur extra op school gebleven om een opdracht af te maken, en vroeg zich dus af of hij koorts had... Dus zijn humor heeft hij nog,gelukkig...
En hij heeft nu pas 10 mg.

Guinevere

Guinevere

16-02-2011 om 20:36

Medikinet en medikinet

Let op: er is gewone medikinet, dat is kortwerkende ritalin. En er is medikinet CR, dat is langwerkend. Niet zolang als Concerta, maar een uurtje of 6-7 kun je er wel mee halen. Misschien is dat inderdaad een optie, die CR.

Fiorucci

Fiorucci

17-02-2011 om 19:11

Hier

Zoon krijgt medikinet CR.

Ook

Hier ook een zoon op de medikinte CR. Eerst Ritalin, erge rebounds, toen Concerta, erg depressief, nu Medikinte Cr en al ruim 2 jaar prima.

Groetjes, Pinkelot

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 17:54

Hmm

sinds ik dit bericht heb geplaatst gaat het wat beter. Hij is een stuk vrolijker, ik geef het dus nog even een kans, maar heb ik ook maar het geringste vermoeden dat het hem ook maar een piep beetje depressiever maakt dat stop ik er mee.

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2011 om 18:17

En hier....

Zoon heeft met ingang van vandaag weer 10 mg erbij, en heeft geen hoofdpijn of andere klachten. Hij is opgewekt, loopt zonder mopperen zijn krantenwijk, en ik heb de indruk dat hij zich minder door de dag heen hoeft te slepen.

Fianna

Fianna

18-02-2011 om 20:07

Fio

fijn zeg!

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 19:01

Nou he!

En waar ik ook zo blij van werd, nu het bekend is op school, en ik hieronder ook schrijf:
Mijn zoon met ADD heeft dezelfde problemen, met schrijven,handvaardigheid en techniek. Is ook weer een term voor trouwens: DCD. Maar dat terzijde.Deze week kwam de immer mopperende techniekleraar naar hem toe: Ik begrijp het nu veel beter, kom naar me toe als er iets niet lukt alsjeblieft!

Fio!

Wat een geweldig bericht! Ik ben zo blij voor jullie!

Fianna

Fianna

04-03-2011 om 07:01

Helaas

Hij is weer terug op Ritalin. Ik vind dat we het lang genoeg hebben aangezien en het is ons duidelijk dat Concerta niet zijn medicatie is. je zag het al aan zijn ogen, die stonden wat doodser, leger. Concerta leek ook wel die autistische kenmerken die hij heeft te versterken.
Nu dus op Ritalin en het verschil is enorm. Man kwam uit zijn werk en wist niet dat ik hem Ritalin had gegeven en zag het meteen.
Eventueel kunnen we een andere langdurige med proberen, maar nu even zo laten.

Fiorucci

Fiorucci

04-03-2011 om 09:06

Fianna

Dat is jammer inderdaad, het blijft een kwestie van uitproberen.

Rianne

Rianne

11-03-2011 om 09:17

Alle medicijnen geprobeerd, ging niet ...

Beste Fianna,
Ja dat het moeilijk is, hebben wij ook ervaren. Onze zoon was inmiddels zeventien en kwam er zelf mee en de diagnose adhd is gesteld. Daarna zijn we in behandeling gegaan (ben met bijna alles meegeweest. Begon mt Ritalin, viel niet goed, concerta viel niet goed, ook de Strattera niet, en de dexafetamine, en nog een andere waarvan ik zo even de naam niet meer weet, ging ook helemaal niet. Omdat onze zoon de leeftijd hheft om nu goed uit te leggen hoe hij zich voelt en wat 't medicijn met hem doet, weet ik nu dat het absoluut niet meevalt om die medicijnen te gebruiken. Wat wel jammer is, dat ie met die medicijnen zich wel goed en veel beter kon concentreren en minder vaak viel en minder vaak z'n spullen kwijt was en vaker zelf dingen die geegeld moesten worden zelf ging doen. Dus wat dat betreft vind ik het wel jammer, maar ja als ze zich er zo ziek van voelen lijkt me ook niks. Inmiddels zijn we er wel achter dat ze minstens 14 dagen een medicijn moeten uitproberen pas na 14 dagen gaat de werking pas echt zoals het bedoeld is, maar als men zich dan nog zo rot voelt! En dan nog op de basisschool zijn het bijna allemaal juffen en bijna geen meesters (of vaak homofielen) jongen mogen gewoon geen jongen meer zijn, met alles wat erbij hoort. Laat hem gewoon nog de jongen zijn wat bij jongens hoot, zoals mijn broers vroeger waren 'kwajongens'mongen niet meer bestaan, maar in hun latere leeftijd hebben ze op hun werk etc. daar wel veel aan. Dan zo'n doetje die de jufffen ervan willen maken. Geniet van je kind hoor.

Fianna

Fianna

12-03-2011 om 12:33

Rianne

We genieten zeker van hem hoor! ritalin valt overigens wel goed bij hem, dat was het probleem niet en hij krijgt niet medicijnen omdat hij typisch jongensgedrag heeft maar omdat hij anders echt enorme gedragsproblemen heeft thuis en op school niet kan werken, geloof me, echt vrij heftig. was het alleen wat druk jongensgedrag had had hij geen medicatie gekregen!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2011 om 12:39

Rianne

Ik snap je punt, maar de meeste kinderen met ADHD hebben toch wel echt wel (heel veel) meer problemen dan alleen maar 'jongensachtig' gedrag... Medicatie geef je (mag ik hopen) niet omdat dat voor de omgeving (zoals leerkracht) dan wat relaxter is, maar omdat je kind daardoor een stuk beter kan functioneren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-03-2011 om 19:02

Rianne

Nou ik denk dat het wat genuanceerder en ingewikkelder ligt dan alleen druk "jongensachtig" gedrag vertonen...
Zonder medicijnen zitten de drukte en de overprikkeldheid mijn zoon zodanig in de weg dat hij zichzelf niet kan zijn zoals hij wezenlijk is. Komen zijn fantastische kwaliteiten en capaciteiten totaal niet uit de verf. Is hij naast chaotisch, druk, ongeconcentreerd en impulsief enorm gefrustreerd.
Ik ben dolblij dat deze medicatie bestaat en dat zoon er niet alleen baat bij heeft maar er ook geen vervelende bijwerkingen van heeft. Zoon zelf ook. Het is weleens voorgekomen dat hij of iemand anders zijn medicatie vergat en dan kwam hij verzuchten dat het afschuwelijk is zonder zijn "pil" en dat hij bijna niet kon wachten totdat hij deze weer kon nemen. Laat staan ikzelf
Dat ik het bijna 8 jaar heb volgehouden met een verschrikkelijk hyperactieve, overmatig drukke, ratelende, extreem chaotische, zichzelf in gevaar brengende stuiterbal zonder gillend gek te worden vind ik achteraf toch een hele prestatie nu ik het kan vergelijken na 2 jaar met medicatie. Maar toen schreef ik zijn gedrag in alle naiviteit idd nog toe aan "druk jongensgedrag". Als al dan niet wildvreemde mensen opperden dat "hij zeker ADHD heeft" werd ik boos. Wist ik veel... En toen bleek mijn zus ADD te hebben en nu blijkt haar zoon ook ADHD te hebben. Gelukkig hebben zij ook enorm veel baat bij medicatie.
Het is geen wondermiddel maar de juiste medicatie kan ADHD'ers wel helpen meer zichzelf te zijn zonder dat de drukte hun in de weg zit en ze overmatig last hebben van prikkels.

Velsenaartje

Velsenaartje

13-03-2011 om 19:14

Ook geen concerta meer

Onze zoon werd daar ook agresief van.....

Ritalin werkt bij hem beter. 3 x daags 10 mg. (hij is 8 jaar).
Hij krijgt om half 8 om half 2 en om half 3.

Maar idd die rebounds tja die zijn erg vervelend

Fiorucci

Fiorucci

14-03-2011 om 07:18

Rianne

Je schrijft het en passant, maar ik heb wel moeite met deze uitspraak:
"En dan nog op de basisschool zijn het bijna allemaal juffen en bijna geen meesters (of vaak homofielen) jongen mogen gewoon geen jongen meer zijn, met alles wat erbij hoort." Wat is er mis met een homofiele meester?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.