Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

14-01-2011 om 14:29

Confrontatie handicap kind

van de week hebben we een gesprek gehad op school i.v.m. de schoolkeuze voortgezet onderwijs. Het gaat waarschijnlijk praktijkonderwijs worden, want hij zou heel misschien vmbo met veel hulp kunnen doen, maar dat wagen we liever niet i.v.m. faalangst en onzekerheid.

Hij functioneert eigenlijk terwijl hij dus al op sbo zit aan de onderkant van de klas; vooral op sociaal emotioneel gebied. Ik merk dat ik hier toch van geschrokken ben; niet dat ik het niet wist, maar het is toch een confrontatie. En eigenlijk wil ik niet dat hij naar PRO gaat, eigenlijk wil ik zo veel andere dingen voor hem.
Ik zit hierdoor best wel in een flinke dip en heb ernstige toekomstzorgen. En die had ik al, maar die zijn naar boven gehaald. Alsof je wel wist dat je een kind hebt waar iets mee is, maar dan toch weer even geconfronteerd wordt... Het doet PIJN!

Hebben andere ouders ook dat soort momenten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nancy

Nancy

14-01-2011 om 14:50

Herkenbaar

Ik heb ook in je bovenstaande draadje gereageerd, Koentje. Het is dan wel zo dat mijn dochter nog 1 jaar SO te gaan heeft maar ze zit wel in de schoolverlatersklas. Samen met nog 2 of 3 andere kinderen blijft zij nog een jaar, de rest verlaat dit jaar het SO. Omdat ik reeds goed voorbereid wil zijn ben ik toch al wel naar de schoolverlatersbijeenkomsten geweest, ook omdat ik een tweeling heb en voor de ander dit volgend jaar ook speelt, dus dubbelop waardoor ik nu al reeds wat scholen kan bezoeken. We hebben op school ook al een gesprek gehad i.v.m. de a.s. schoolkeuze. Men is op school ook erg vasthoudend aan de IQ tests. De cijfers die men op school had waren van een verouderde test, en daarmee zou praktijkonderwijs ook in het zicht komen, echter zijn recentere uitslagen van een IQ test gunstiger dus ik hoop op vmbo met LWOO. Ik ben recent gaan kijken op de praktijkschool en ik snap jouw reactie. Ik voel echt met je mee en deel je toekomstzorgen voor mijn kind. Ik word dagelijks geconfronteerd met het feit dat mijn kind iets heeft door de school waarop ze zit, langdurig ziek, maar het blijkt een pijnlijk feit. Ik wens je dan ook veel sterkte

ishtar

ishtar

14-01-2011 om 18:11

Koentje

ben je al op praktijkonderwijs wezen kijken? Het is ook heel goed mogelijk om dat als opstapje naar wat hogers te gebruiken. Er wordt ook uitgestroomd naar MBO-1 en zelfs naar 2, afhankelijk van wat het kind wil (en kan)
En de pijn, ja, die ken ik. Het weer opnieuw geconfronteerd worden met de beperking, de onmogelijkheden. Het anders lopen van wat je eigenlijk verwachtte toen je een kind kreeg.
Wij zitten dus momenteel met de keuze tussen toch groep 8 op (regulier maar met rec3-rugzakje)basisschool, of nu al door naar het PRO. Ik had de keuze al gemaakt, maar twijfel nu weer. En zo zal er altijd twijfel blijven. Op verschillende punten, je weet van te voren niet of je het goed doet. En ook dat voelt naar.

Astrid

Astrid

14-01-2011 om 21:04

Herkenbaar ondanks hoog niveau

Ondanks dat mijn autistische zoon in 2 gymnasium zit maak ik me af en toe ook ernstige zorgen over zijn toekomst. Hij doet dan wel een hoog niveau, maar dat zegt ook niet alles. Ik vraag me af of hij ooit wel in een normale baan kan werken. Ook zie zie ik hem niet zelfstandig gaan wonen of later een sollicitatie gesprek gaan voeren. Ik hoop maar dat hij ooit via via een reguliere baan inrolt, maar of hij dat vol houd vraag ik me af. Of dat z'n collega's dat met hem gaan volhouden.

Sterkte met je zoon!

koentje

koentje

16-01-2011 om 12:19

Ik denk

toch wel dat het pro gaat worden: we gaan volgende week bellen om afspraken te gaan maken om te gaan kijken. Maar ik blijf het moeilijk vinden. Ik wil niet dat hij op zijn tenen moet lopen, maar als het er niet in zit........
Wat vraag je dan van zo'n kind.

Iemand ervaring met eerst pro onderwijs en daarna alsnog naar het vmbo?

Kobalt

Kobalt

16-01-2011 om 19:24

Nee, maar

Ik ken wel iemand die na praktijkonderwijs, via allemaal losse vakdiploma's en een aantal jaren wajong, langzamerhand precies een plek heeft gevonden waar hij kan doen waar hij goed in is, en die daarmee financieel onafhankelijk is geworden. Mij viel op, dat bij deze jongen, zijn ontwikkeling nog lange tijd doorging, na zijn achttiende. Hij is inmiddels 25, woont samen met een lieve meid, heeft een baan, een huurhuis en heeft het erg naar zijn zin met zijn leven.
Nu ja, gewoon even om je een hart onder de riem te steken, zo kan het ook gaan!

ishtar

ishtar

16-01-2011 om 20:48

Koentje

Wij komen van de andere kant, PRO is voor ons 'veel meer' dan wat wijzelf gedacht hadden. Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor jullie als een stap terug voelt.
Wat ons is verteld bij de PRO's hier in de buurt (we zijn bij 4 gaan kijken) is dat de kinderen op hun eigen niveau werken. Dat kan ook niet anders als je kinderen hebt met een IQ tussen de 60 en de 80. Daar zit een groot verschil in mogelijkheden tussen. Er worden ook vakken op VMBO-niveau gegeven, als het kind het aankan. En praktijkvakken zijn natuurlijk altijd wat je er zelf van wil maken. Er worden hele mooie dingen gemaakt, ik heb echt met verbazing staan kijken.

elsje78

elsje78

17-01-2011 om 21:42

Ik werk op pro

Hoi

Ik werk op het pro, je moet echt gaan kijken! Natuurlijk is het op elke school verschillend maar wij werken echt op niveau van het kind. Als ik rekenen geef zitten er 16 leerlingen allemaal op hun eigen niveau te werken. Daarnaast werken wij samen met roc's en geven diverse mbo niv 1 opleidingen op school met doorstroom naar niv 2...

Overstap van pro naar vmbo komt niet zo vaak voor, maar het komt wel eens voor.

Wat is de reden dat lwo geen optie is?

welke regio is het?

groetjes

koentje

koentje

18-01-2011 om 12:05

Elsje 78

wij wonen in hoofddorp.
Lwo.... het is toch altijd lwo met vmbo? Hij haalt het nivo van vmbo net niet/ net wel... Het is ook niet zo dat het helemaal uit the picture is, maar gezien dat ik niet wil dat hij te veel op zijn tenen moet lopen.

maar stel dat hij van pro naar nivo 1 kan, hebben we op het vmbo ook niet veel te zoeken.
Elsje, het is meer de populatie en de beinvloeding waar ik bang voor ben. Mijn zoon is echt nog een klein jongetje voor zijn 12 jaar: sociaal emotioneel is hij zo klein. Als hij dan met zijn beinvloedbare karakter bij grote kinderen is, die rottigheid uithalen...
Misschien overdrijf ik, maar ik ben gewoon bang dat mijn zoon niet zo sterk is en zich laat leiden door anderen. Slechte anderen.

koentje

koentje

20-01-2011 om 14:37

Hoi bumes,

nee, de vmbo scholen hier in de omgeving bieden alleen lwoo in het eerste jaar. Ik denk dat inmiddels ook wel duidelijk is dat pro gewoon beter voor hem is. Hij steekt daar cognitief iets bovenuit voor een bepaald gedeelte maar zijn rekenkant en soc/emo is erg laag. Dus denk ik dat het toch beter is, ik ben al bezig met het zoeken van een goede proschool. Eentje waar ook veel aandacht is voor de soc/emo opvoeding van de kinderen.
Ja, ja, opvoeden doe ik zelf, maar ik vind het belangrijk dat er op school ook aandacht voor is.

elsje78

elsje78

20-01-2011 om 21:23

Koentje

Ik snap je bezorgdheid wel, maar bij ons zitten ook erg veel sociaal wat zwakkere leerlingen en dat gaat goed. Mentoren zitten er flink bovenop en ook zijn er veel mensen om de klassen heen (zorgteam) die alle leerlingen goed in de gaten te houden. Ik ben regio oost dus dat is een heel eind weg, anders had ik je graag een rondleiding gegeven...

groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.