anna van noniemen
02-10-2008 om 22:02
De alarmbellen rinkelen zachtjes.....
nog niet hard, maar wel zachtjes.....zoon en dochter (5)zijn gescreend door de logopediste. Voor beiden moest ik bellen....over dochter was ik nog verbaasd, zoon had ik wel voorspeld, als fervent duimer.....Het was allemaal niet zorgwekkend, dochters zinsopbouw is nog niet helemaal goed....ach, ze is verstaanbaar. Zoon is wat hees, en duimt inderdaad, zinsopbouw wel goed en ook goed woorden bij plaatjes kunnen geven.....maar, en hier gingen de alarmbellen rinkelen, hij moest wat opdrachtjes uitvoeren, iets voor of achter iets plaatsen bijv, het daarbij viel het op dat hij niet zo goed luisterde, niet goed uitvoerde, niet goed niet goed niet goed......en meteen, pling....oudste heeft een slecht auditief geheugen.....het zal toch niet.....wel genoemd dat oudste ADHD heeft en daardoor qua concentratie soms tekort schiet. Het is een aandachtspunt voor haar, over een half jaar neemt ze kontakt met juf op.....maar bij mij rinkelt er zachtjes wat....want ja, hij luistert thuis ook weleens slecht....of hij hoort hij het ook gewoon niet, net als oudste? Is ook zijn auditieve geheugen niet zo goed? Zit er ook een spoortje.....? Ik weet het niet....ik twijfel al langer, maar hij is zo anders in gedrag....ja hij is wiebelig, ja hij is soms gevaarlijk bezig (zit in no time boven in een lantaarnpaal) denkt ook niet altijd eerst na, maar doet.....heb ik dan toch nog een ADHD-er in huis?
Ik ga volgende week maar eens met juf praten.....

Pippin
02-10-2008 om 22:35
Joh anna
He Anna, wat moet dit lastig voor jullie zijn. Wij hebben nog twee peutertjes en ik merk dat ik de hele tijd aan mensen vertel dat hij HEEEEEL anders is dan zijn grote broer, waar hij uiterlijk zo op lijkt.
Maar, mijn man zegt, ook al heeft een ander kind ook adhd, dat wil niet zeggen dat die dan hetzelfde moeilijke traject als mijn oudste zoon voor zijn kiezen zal krijgen. Nu ben je alert, je weet waar je op moet letten, je weet wat je moet doen en wat je niet moet doen....
Maar die alarmbellen, die willen we natuurlijk veel liever niet horen.
Pippin

Petra-
02-10-2008 om 22:50
Och anna
hier twee ADHD-ers, een meisje en een jongen en oooh zo verschillend. De één heel stuiterend en bijdehand, de andere verstrooid en heel sociaal. Als je twijfelt, volg je gevoel. Voor jou een grote fakkel met kracht!

*Twinkel*
02-10-2008 om 23:47
Tja...
Waarschijnlijk hetzelfde hier aan de gang... Jeetje, zou het dan toch in de familie zitten Anna???
Deze week zijn we voor zoon bij de GGZ geweest en ook op school. Vooral op school maken ze zich grote zorgen, zien ze dingen die niet kloppen. Maar in vergelijking met zijn zus is hij gewoon een eitje...
Maar toch zijn er termen gevallen: ook ASS en AD(H)D misschein ook een leerbeperking.
Goed, ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen hoe het voelt he?....

heli
03-10-2008 om 09:14
En ook hier
grote twijfels...
De diagnose van onze oudste (zes) hebben we nog niet eens binnen (horen we vanmiddag!), maar we hebben geen twijfels; het kan gewoon bijna niet anders. ADHD en wss PDD/Asperger.
Onze jongste (drieëneenhalf) is zooo anders dan oudste. Maar zo langzamerhand beginnen hier ook twijfels te ontstaan. Dat zijn gedrag en achterstand wellicht toch niet te wijten zijn aan de altijd en eeuwige oorontstekingen. Dat er wellicht meer aan de hand is. In zijn geval denk ik dan meer aan ASS met een evt. verminderde intelligentie (tjee, wat voelt het hard om dat zo op te schrijven!). Hij moet over een half jaar naar school... Ik zie het helemaal niet voor me. Over twee weken moeten we met hem naar het Audiologisch Centrum en ik ben bang dat dan voor hem ook de balletjes gaat rollen. Pfff...
Twinkel; hoe was de zwangerschap van je oudste dochter; ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat onze beroerde zwangerschappen en alle medicatie die onze kids gekregen hebben hun uitwerking niet missen (tezamen met in ons geval ook de dysmaturiteit van oudste).
Anna; veel sterkte... Is het gehoor van je zoon wel goed?
Lin

Guinevere
03-10-2008 om 10:05
Niet zomaar "een adhd-er"
Anna, dat is niet leuk om mee te maken, als het inderdaad zo is dat je jongste zoon ook "iets" heeft. Maar vergeet niet: al zou ie ADHD hebben, hij blijft zijn eigen unieke leuke persoontje, en niet zomaar "een ADHD-er".
Jongste hier heeft van baby af aan al zo compleet ander gedrag dan de oudste, "normaal" gedrag zeg maar, dat ik bij hem gelukkig geen twijfels heb. Die heeft het niet, durf ik nu al te beweren met een leeftijd van 17 mnd. Had ik deze 2 kinderen andersom gekregen, dan was ik niet meer zo bleu in het ouderschap geweest en had ik het "afwijkende" gedrag van de oudste (in dit fictieve geval de jongste) waarschijnlijk eerder vreemd gevonden.

heli
03-10-2008 om 18:38
Diagnose
is inderdaad wat we gedacht hadden. Of nou ja, bijna. Wij dachten in ieder geval ADHD en PDD, maar het Riagg vindt PDD met AHDD-kenmerken. Evt. behandeling is ws. hetzelfde.
Lin

heli
03-10-2008 om 18:39
Eeehh
ik bedoel natuurlijk ADHD-kenmerken ipv AHDD-kenmerken... (goh, misschien heb ik voor ons mannetje wat nieuws bedacht ).

*Twinkel*
03-10-2008 om 19:33
Heli
Ik heb een stresszwangerschap gehad bij de oudste. Ze was ongepland nadat ik 1 maand verkering had was ik zwanger. Ze kwam met 36 weken in een probleemloze bevalling. Zij heeft dus niet veel medicatie gehad (gewoon geen). Zoon is natuurlijk een ander verhaal. Was geen dysmatuur met 34 weken maar (ik ben het woord kwijt... Macrodinges) woog bijna 8 pond. Hij heeft wel een shitload aan medicijnen gehad en toendertijd spraken ze over een hersenbeschadiging door zuurstofgebrek. Nou ja, jij kent het verhaal, Anna ook, is verder ook niet heel interessant.
De jongste heeft natuurlijk nóg meer medicatie gehad, pre en ook dysmatuur daar zitten we ook nog mee in de molen.
Nou ja, ik heb nog 1 kans op een "normaal" kind ))

anna van noniemen
03-10-2008 om 19:40
Thnx
voor het begrip....ja, aan de ene kant denk je, ach, we weten nu wat het is Dus als het zo is, so be it....aan de andere kant, net als voor de oudste, hoop je gewoon voor je kinderen dat ze zo "gewoon" mogelijk kunnen opgroeien, en met ADHD komt er toch weer iets extra's bij....Mocht het zo zijn, zal zoon 2 zielsgelukkig zijn als hij ook op de boerderij van oudste mag gaan logeren hihihihihi....
Guinevere, ik bedoelde het ook niet verkeerd hoor, dat nog een ADHD-er....meer een aanduiding dan een negatief iets, tuurlijk blijft hij gewoon ons heerlijke manneke, ook al zou de ADHD erbij komen, het voordeel is inderdaad dat ik er nu meer ervaring mee heb dan bij oudste
Twinkel.....tjee.....over zoon ben ik wel een beetje verbaasd eigenlijk.....je oudste was al langer klaar als een klontje, maar hij? Maar goed, zo zie je maar, dingen kunnen toch anders lopen dan je denkt....Hoe ben je nu bij GGZ gekomen? Via dezelfde lange weg als met oudste of ging dit nu sneller omdat je al een diagnose voor een kind hebt? Ben ik wel benieuwd naar nu natuurlijk.....
Tja, je gaat je alleen zo langzamerhand afvragen of de ADHD-ers niet de normale mensen zijn, en wij die denken dat we normaal zijn de mensen met een stoornis.....hihihihihih.....

*Twinkel*
03-10-2008 om 21:00
Anna
Dan begrijp je ook dat dit nogal rauw op mijn dak kwam vallen. Vorig jaar op school gaven ze aan dat hij niet helemaal meekwam, maar te goed was voor groep 2. Na lang twijfelen vonden de juffen dus toch dat hij door mocht naar groep 3. Hij vertoont jonger gedrag, sociaal emotionele achterstand.
We zijn nu bij de GGZ gekomen via de kinderarts. De route was vele malen korter dan bij de oudste. Ik heb het voor de vakantie gevraagd bij de behandelaar van dochter maar zij kon niet de procedure versnellen. De aanmelding is dus gewoon via de normale weg gedaan en na 5 maanden wachten mochten we dus komen. Wel dezelfde behandelaar, dus de familiegeschiedenis hoef ik verder niet meer uit te wijden.
Ik zat mij van de week hetzelfde af te vragen... Wie is er nu normaal???

anna van noniemen
04-10-2008 om 14:33
Tjee....
ongelooflijk he? Maar goed, 5 maanden is dan nog te overzien, in vergelijk inderdaad met oudste....ik ga van de week even met juf erover praten, kijken hoe zij het inschat, of zij reden tot zorg heeft zeg maar....

Janeway
05-10-2008 om 14:24
Anna
Ook hier 2 kids met een diagnose. De ene heeft adhd, en de andere adhd met odd gedragingen. Dat laatste vind ik vooral zwaar. Maar goed, voordat we het traject ingingen met de middelste voor een adhd screening was ik toch wel ontkennend bezig. Je wil gewoon niet dat er met je kind iets is. Je wil gewoon een gewoon kind. Een kind wat zorgeloos opgroeit zonder allerlei problemen. Maar ja dat wil iedere ouder natuurlijk. En daar had ik bij nr 2 nog meer last van dan bij nr 1 want we hadden er immers al eentje.
Ik moet zeggen het went wel, maar de zorg blijft toch wel. Hoe gaat het als ze groter worden enz enz.
Over of jij je kind wil laten onderzoeken vind dat ik als jij je zorgen maakt als ouder dat je ook dat uit kan spreken bij een huisarts en je niet een bestiging nodig hebt van school.

anna van noniemen
05-10-2008 om 14:32
Janeway
Daarin heb je gelijk, maar ik wil van juf horen of zij diezelfde indruk heeft als de logopediste...het kan namelijk ook gewoon eigenwijsheid van zoon geweest zijn

Janeway
06-10-2008 om 13:57
Anna
Dat zou zomaar kunnen en soms is het natuurlijk best wel fijn om jou gevoelens bevestigd te zien door anderen.
Succes met je zoon.

anna van noniemen
07-10-2008 om 22:18
Vandaag met juf gesproken
Dit is een nieuwe juf, tenminste, sinds dit schooljaar in de klas bij zoon2.....zij vond hem niet een typische ADHD-er (wat is dat dan?), en volgens haar kan hij die opdrachten die zij vroeg best, is het misschien toch wat eigenwijsheid geweest (mijn zoon???? ....maar goed, ze vond het wel fijn dat ik mijn zorg uitsprak, zou het ook met de andere juf bespreken en er op gaan letten.....

Guinevere
08-10-2008 om 10:56
Adhd-expertise leerkrachten
Hmmm Anna, mijn ervaring met leerkrachten in het BO op het gebied van ADHD-kennis is niet al te positief. Hier was een juf die bij hoog en laag volhield dat ons kind géén ADHD kon hebben. Ze had een paar aanvullende cursussen gevolgd dus wist er alles van, dacht ze zelf.
Desalniettemin goed bedoeld van de juf van je zoontje! En natuurlijk kan je zoon de opdrachten die ze geeft best, het probleem zit hem natuurlijk niet in zijn kunde.

anna van noniemen
08-10-2008 om 13:17
Guinevere...je hebt gelijk
daarom ook houd ik een vinger aan de pols, heb met oudste natuurlijk al de nodige ervaring op dat gebied. Ik zal regelmatig met de juffen babbelen hierover, op zich ben ik niet zo bang voor hun gebrek aan expertise, aangezien beiden ervaring hebben met ADHD Dat scheelt al wel natuurlijk
. Maar ik blijf alert!
Nee, aan zijn kunnen mankeert gelukkig niks, maar de logopediste vroeg zich wel af, snapt hij de bedoeling niet of hoort hij het niet goed. Voor juf is duidelijk dat hij de opdracht wel begrijpt, en over het wel of niet goed luisteren, dat deel gaan ze dus beter op letten.

heli
14-10-2008 om 22:04
Wij gaan de molen weer in...
Nog even een verlate reactie; ik reageerde eerder vanwege de alarmbellen die wat beginnen te rinkelen wat betreft onze jongste zoon.
Inmiddels is duidelijk; wij gaan de molen weer in. Vanmiddag op het Audiologisch Centrum bleek hij een (geleidings-)gehoorverlies te hebben; viel hij gedragsmatig op en omdat wij zoveel vragen hebben over zijn algehele ontwikkeling gaan ze nu alles in kaart brengen.
Manlief en ik hebben daarnet voor de tigste keer weer een CBCL-vragenlijst ingevuld; maar dan nu voor de eerste keer voor hem. Zucht. Ik vind het toch wel weer heftig allemaal...
Groet, heli

*Twinkel*
14-10-2008 om 22:38
Heli
Ach jeetje joh, wat vervelend. Hoewel je al nattigheid voelde maakt het niet minder heftig!
Dat gehoorverlies, gevolg van de vele oorontstekingen?
Sterkte meid!
Martha

anna van noniemen
15-10-2008 om 11:01
Hier
gesprekje met juf gehad.....ze was nog niet ongerust, heeft niet het idee dat hij misschien ADHD heeft, in haar ogen begrijpt hij de opdrachten ook prima en hoort hij het ook goed, dus misschien toch een beetje eigenwijs.....hoe dan ook, ze gaan het wel in de gaten houden natuurlijk.....