T&T
15-12-2011 om 09:36
De vergeten auti...
Even een ei kwijt: Was ik even vergeten dat mijn dochter autisme heeft, ze doet het immers zo goed op de basisschool... nou ja, goed? voor haar doen gaat het super, maar dat is nog lang niet wat een "normaal" kind doet schijnbaar.
Wij zitten op een vrije school, en het is erg mooi dat daar vooral naar de mogelijkheden van je kind wordt gekeken, en niet naar de onmogelijkheden, en dus horen we al twee jaar dat ze goed kan leren, niet gepest wordt, en meedraait met bijna alle activiteiten in de klas. En daar is geen woord van gelogen! dat is ook zo. Wat we niet zo horen is dat ze moeite heeft met rekenen, dat ze bijna niet praat in de klas, en dat ze een ster is in zichzelf "onzichtbaar" maken.
En nu, nu zit ze in de 5e klas (groep 7) en zijn wij erop attent gemaakt dat we op zoek moeten naar vervolg onderwijs, ze wordt nl niet overal "zomaar" toegelaten; ze heeft een rugzakje, en iedere vo school ziet dat en vraagt om extra onderzoeken en rapporten. Dat is iets waar je tijd voor nodig hebt. En wil je dat nog engszins een keuze hebben naar welke school ze gaat, dan moet je dus op tijd zoeken en je verdiepen in wat er eigenlijk allemaal is.
De eerste stap was een info avond over de middelbare vrije school, en de reguliere scholengemeenschap in de buurt. Nou, daar werd ik niet vrolijk van; eigenlijk zie ik meiske naar geen van beiden gaan, ik was bepaald niet onder de indruk van het verkooppraatje van de gezellige grote campus waar ze zulke leuke skikampen doen en zoveel leuke extra's en schoolfeesten. Op de vraag "wat doen jullie voor rugzakkindjes?" werd letterlijk geantwoord dat ze die wel moesten aannemen en dat er dus ook een paar leraren waren die zich daarin verdiept hadden, maar als het niet lukt begeleiden wij natuurlijk naar een passende school (lees speciaal onderwijs).
De vrije school is prachtig maar helaas ver weg, ervaringsverhalen van kinderen die die reis elke dag maken halen mij nou niet echt over om dat onze zeer angstige en onzelfstandige dochter te laten doen.
Komen we dan toch weer in het speciaal onderwijs? dat is hier nogal een "alle problemen op een kluitje" en je toekomstperspectief gaat er bepaald niet op vooruit.
Nu vonden we een tussenweg, welja, het bestaat! een reguliere vmbo/havo/vwo school, met een zorgklas waar kinderen de eerste twee jaar extra begeleiding krijgen en in kleine klasjes "wegwijs" gemaakt worden in de "grote school" daarna stromen ze alsnog in in de reguliere vmbo of havo.... klinkt bijna te mooi om waar te zijn he? dat is het ook, er zijn veel te weinig plaatsen maar voor ons niet zo'n probleem, we zijn er heel vroeg bij, dochter maakt een goede kans op een plekje in die klas.
Pffff... gisteren zijn we gaan kijken, met meiske. Ze hing huilend aan mijn arm, maar moest met een vriendelijk brugpieper mee, die stonden te popelen om de nieuwe kinderen hun school te laten zien. Ouders kregen intussen een presentatie van de school. Met lichte dwang, en wat hulp van mama kreeg ik mijn meiske gekoppeld aan twee vriendelijk uitziende meisjes, en samen gingen ze toch zomaar op pad; tranen opgedroogd, maar hangende schoudertjes, wezenloze blik... een kwartier later zag ik ze weer eens voorbij komen; ja hoor, nog steeds samen, meiske zonder tranen, en rechtop! Terug kwam ze na een uur, met rechte schouders, in haar gebruikelijke ietwat huppelende pasje, met het andere nieuwe meisje, dat zelfs redelijk in de buurt bleek te wonen. Nieuw meiskes commentaar "praat ze altijd zo weinig?" ons eigen meiske kwam even niet verder dan een wezenloos voor zich uit starend "leuk..." en dat is al heel wat
En wat zie ik nu??? tja, eigenlijk was het van een kant een opluchting. Het presentatie praatje van de school was ook het eerste praatje dat mij enigszins wist te overtuigen dat ze ook mijn dochter een passende plek kunnen bieden.
Van de andere kant; ze past daar zo goed, te goed bijna, en de eisen liggen er nogal; en dan heb ik het niet over eisen als; ze moet een bepaalde cito score hebben, maar ze moet een "probleem" hebben zeg maar. Nou hebben wij een kind MET cluster4 indicatie, een diagnose in het autisme spectrum, en problemen die zich niet alleen op school voordoen etc. Ik denk dat ze direct wordt aangenomen, maar dan is ze dus weer echt speciaal. Sterker nog, in dat speciale klasje is ze nog speciaal, want ik stond er weer van te kijken hoe vrij de andere nieuwe kinderen zich daar gedroegen; echt, ik dacht, zijn dit nou de kinderen met problemen? ik zag niemand huilend aan zijn moeder hangen alleen die van mij (en nee, dit is geen uitzondering dat doet ze vaker ) ik zag kinderen direct meelopen met groepjes, ik zag ze praten met elkaar (PRATEN??)... En ik zag mijn bijzonder kind, dat zelfs hier nog een hele kluif aan krijgt, en alle hoop op een reguliere school lijkt weer even vervlogen. Toch gaan we nog kijken, het vergelijk wil ik wel hebben, en er is ook een aardige scholengemeenschap zonder zorgklas, maar met de nodige structuur. Die open dag is pas in februari dus we hebben weer even rust. Maar ik denk vooral ook even tijd, om aan het idee te wennen dat dit voor haar haalbaar is, maar dat we die extra hulp ook zullen moeten accepteren.
Tess

K. Dootje
15-12-2011 om 11:37
Wie weet
Zijn die kinderen daar zo vrij en hangen ze niet aan hun moeder omdat ze er al langer zitten en ze zichzelf hebben leren waarderen? Het klinkt super hoe de kinderen die er al les volgen zo de nieuwe op sleeptouw nemen want dat herken ik van de leefschool van dochter. Niet pushen van bovenaf maar ondersteunen van onderuit maakt een groot verschil.
Hier ging zoon op 5 jaar naar een andere school, wel nog regulier en het lukt maar de dag dat het niet lukt en hij zich beter zou voelen bij gepaster onderwijs zal ik niet twijfelen. De dag dat ze klaar zijn met school is het belangrijkste dat ze zelfvertrouwen hebben met moed voor de toekomst. En dan vindt ze haar weg, mede door een moeder die achter haar kind stond en het zo fijn aanvaardt zoals het is.
Sterkte met beslissen!

toja
15-12-2011 om 14:43
Wees blij
Wat een goede tussenoplossing! Ik zou wel willen dat ze dat hier hadden.. Zou de oplossing zijn voor zoon. Binnenkort maar eens afspraken maken bij verschillende scholen, dan hoor ik wel wat ze aan zorg kunnen bieden. Succes met de zoektocht.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

anna van noniemen
15-12-2011 om 15:19
Mijn zoon
zit ook in zo'n zorgklas. Hou er wel rekening mee dat er wel gewoon verwacht wordt dat ze zich aan het regulier aanpassen, aanpassing andersom is er niet of nauwelijks, een klein beetje via de amb. begeleider. In het archief vind je wel wat trubbels van ons met die zorgklas. Jouw dochter is natuurlijk heel anders dan onze zoon, maar ik heb de verwachtingen van de zorgklas al snel moeten bijstellen. Op papier klinkt het heel mooi, dat dachten wij ook, maar in de uitvoering schort er hier en daar nog wel het een en ander.
Op dit moment lopen wij op eieren. Twee schorsingen achter de rug en een volgende betekent verwijdering. Wel hebben we nu een goede amb. begeleidster die nu ook echt dingen aanpakt en oppakt en dat scheelt....

Debra
15-12-2011 om 19:45
Hier moet ik even op reageren
want mijn zoon (add en pdd-nos)gaat ook naar het VO volgend schooljaar. Wij zijn vorig jaar al geweest bij de open dagen (kon hij vast zien hoe een "grote" school er uit zag).
We gaan dus voor een kleinschalige school VMBO g/t, nu zijn ze daar afgelopen jaar begonnen met een schakelklas, dwz, een klas van max. 18 leerlingen die "iets" hebben, dyslectie, pddnos, ad(h)d of nld.
Nu weten wij pas sinds augustus dat hij ADD heeft, en afgelopen week hebben we officieel te horen gekregen dat hij ook PDD heeft. (Voor mij was het al jaren duidelijk, maargoed) Deze diagnose "helpt" hem nu dus wel om hem in die klas te krijgen,(mits er geen 18 kinderen geplaatst worden die voorrang krijgen) zijn huidige leerkracht ziet het helemaal zitten dat hij daar naar toe gaat en instelling waar hij getest is ook, ze gaan er alles aan doen om hem daar te krijgen.
Ook dat is 2 jaar, de mentor gaf op de kennismakingsavond aan dat we het moesten zien als een kikkerbadje...voorzichtig wennen en leren zwemmen en na 2 jaar mogen ze het diepe in.
Deze school wordt het zoiezo, ook al wordt hij niet geplaatst in de schakelklas, want elke dag beginnen ze om 8.10 en zijn ze om 15.10 uit, geen lesuitval (nee echt waar, niet alleen mooie praatjes, weet ik van diverse ouders en kinderen die al jaren op deze school zitten) de leerkracht wisselt van lokaal zodat de leerlingen kunnen blijven zitten, dus duidelijkheid en geen rumoerige wisselingen van leslokalen.
Mijn zoon ziet het ook zitten, en het fijne is dat het leerlingaantal net zo groot is als de basisschool waar hij nu op zit, dus dat is ook geen grote verandering.
Ik ken een meisje wat in die schakelklas zit en ze heeft het er erg naar haar zin, al vindt ze het wel wat druk, maar dat komt natuurlijk doordat alle kinderen "iets" hebben.
Het alternatief is 56 kinderen in de klas met 2 leerkrachten, en dat is ongeveer wat hij nu ook ervaart, alleen dan de helft; 27 leerlingen en 1 leerkracht. Door de methylfenidaat kan hij zich nu gelukkig wel concentreren ook al is het druk in de klas, maar onze voorkeur gaat natuurlijk uit naar de schakelklas. Ik ben iig blij dat deze mogelijkheid bestaat, nu alleen nog hopen dat hij daar geplaatst wordt.
Ik heb echt goede hoop dat hij straks op de VO meer gelijkgestemden tegen komt en dat het dan wel goed komt met hem.
Gr Debra

T&T
16-12-2011 om 10:25
Gelijkgestemden
Ja, het is wel fijn als ze in een klas komt waar ze niet de enige is die anders is, en waar andere kinderen tegen dezelfe problemen aanlopen. Die herkenning is er nu minder. Ze heeft twee vriendinnetjes, maar die zeggen bijvoorbeeld bij een bepaald feestje al "we zullen meiske maar niet vragen want ze kan niet tegen die drukte" op zich heel lief dat ze zich kunnen inleven, maar ook wel pijnlijk... gelukkig kunnen ze later wel weer leuk samen spelen en erover praten.
Helaas was onze ervaring in het cluster 4 basisonderwijs niet dat het nou zo fijn was met klasgenootjes, er zat nogal veel problematiek door elkaar, en daar kon ze echt last van hebben, ze werd bang op school. Verder is het contact tussen autisten natuurlijk om te huilen meiske maakt geen contact, maar buuf doet ook geen poging, dat wordt dus niks.
Ik merk wel dat dat behoorlijk verandert nu ze wat groter worden. Op de open dag had ze dus wel vrij vlot contact (nou ja, min of meer) met een meisje.
Tot nu toe zien wij de voordelen van het opgroeien tussen "normale" kinderen. Wat meiske mist wordt door haar vriendinnetjes ook vaak gecompenseerd, ze is erbij maar laat het babbelen aan de ander over zeg maar
Anna, ik heb jou verhaal ook een beetje gevolgd... wat een gedoe allemaal, en hoe lang dat alles gerekt wordt...pffff. Helaas zie ik hier nogal de werkwijze van reguliere scholen/ ambulant begeleiders in terug. Er kan nooit eens iets vlot opgepakt worden, en dat is voor het kind natuurlijk funest. Ze zit nu op zo'n klein veilig schooltje dat dat wel gebeurd. Als er iets is heb ik direct contact met de juf, en wordt er ook direct aktie ondernomen, zonder te wachten op handelingsplannen en slome begeleiders ) Maar dat zie ik in het voortgezet onderwijs, op zo'n grote school wel anders gaan. dat zal flink wennen worden voor ons allemaal.
groetjes, Tess