Yura
27-09-2011 om 19:34
De zus van einstein
Vandaag kwam dochter thuis met de mededeling dat ze in de mentorles bovenstaande film hadden bekeken in de klas (1 vwo), dit omdat een klasgenootje asperger heeft. Ze vond het erg interessant en ze had haar klasgenootje er ook zeker in herkend. Ze merkte wel dat klasgenootje toch af en toe wat gepest werd, nou ja niet echt gepest, maar wel eens een geintje uithalen, wat bij een ander geen probleem is maar bij hem dus wel. Dochter vond dat wel zielig, maar kan ook enorm om het jochie lachen (in positieve zin) want hij heeft vaak hele verhalen in de klas die werkelijk iedereen (inclusief de docent) boven de pet gaan, die vertelt ze dan ook thuis weer na. Maar de film was in ieder geval voor velen een eyeopener. Even gegoogeld en een stukje op youtube gekeken. Het is een voorlichtingsfilm over ass voor in de klas voor kinderen van 10-14 jaar. Denk dat de meesten van de ouders die hier komen de film wel kenden, maar wilde toch de tip meegeven. Het voorbeeld dat het jongetje in de film gaf over dat hij als enige de verf niet had gemengd met water was ook heel aansprekend, hoewel mijn nadh-zoon (voorzover ik weet dan) het ook zou kunnen doen, weet nog dat hij klein was en dat ik hem zei dat hij alvast zijn zwembroek moest aantrekken voor de zwemles. Komen we in het zwembad aan, heeft hij zijn onderbroek er nog onder, tja dat had ik niet gezegd dat die uit moest.

T&T
28-09-2011 om 09:12
Ja, die is goed!
Ik heb hem jaren geleden eens gezien, heb zelf 2 kinderen met autisme.
Wat mij de laatste tijd opvanlt is dat je steeds meer autisten op tv ziet, en dan in het goede voorbeeld (dus niet rainman )Zo ben ik erg gecharmeerd van dr Temperance Brennan van bones... er wordt nergens gezegd dat ze autisme heeft dus het blijft onduidelijk, maar ik herken zooooveel! en toch wordt ze volledig geaccepteerd en vaak min of meer subtiel op haar "sociale missers" gewezen door collega's. Ik ben ineens de toekomst van mijn dochter heel wat zonniger gaan zien. Ze is 10, heeft pdd-nos, en een bovengemiddelde intelligentie, ik doe er alles aan om die intelligentie ook te ontwikkelen! dat het sociale daarbij nogal eens extra zorg vraagt... tja, dat is zo; ze zit op een reguliere school en het sociale stuk kost haar veel energie.
Zoon (klassiek autisme) zit op dezelfde school, werd eerst nog als niet zo bijster intelligent gezien (door de hulpverlening! niet door school gelukkig) maar hij ontwikkeld zich boven verwachting. De klas weet wat ze van hem kunnen verwachten, en vooral wat niet hij is niet sociaal, en als hij alleen wil zijn draait hij zich gewoon om, loopt weg, en gaat alleen rondjes over de speelplaats rennen... tikkie vreemd? ja! maar er is zoveel vreemd.
Zo heb je ook die jongen in the big bang theorie, en House als voorbeeld van het totaal geen inlevingsvermogen hebben Wordt het niet tijd voor een tv serie met een autistisch kind dat in het normale leven meedraait?! ik heb een keer een docu gezien laatst, maar dat gaat dan weer allemaal over van die zware probleemgevallen, en meestal zijn ze ook qua intelligentie zwaar achter... heel moeilijk want dat is dus een dubbele handicap! en totaal niet te vergelijken met mijn kinderen.
Wie ziet er meer voorbeelden op tv?
groetjes, Tess

rixt
28-09-2011 om 09:54
Ja, de zus van Einstein heb ik jaren geleden ook al eens bekeken met de kinderen. Ik vond 'm heel goed.
Hier kijken we ook altijd met veel plezier naar Bones. Leuk omdat het niet heel erg benadrukt wordt wat ze heeft, en omdat Temperance Brennan zo overduidelijk gewaardeerd wordt door haar omgeving. (Dat zou ik ook zo graag willen voor mijn zoon, ergens een plekje waar hij past en gewaardeerd wordt.)
The Big Bang Theory is grappig, op een heel andere manier.
Ook leuk is 'Monk', vroeger op de Nederlandse TV en de BBC, nu alleen nog op 13th Street, niet iedereen kan die ontvangen. Over een detective met dwangmatigheden en eigenaardigheden die veel lijken op Asperger. Maar juist daardoor is hij erg goed in zijn werk. Ik vind het geestig, en soms ook tenenkrommend als je de sociale missers ziet. Het is uitvergroot, maar nog steeds herkenbaar.

koentje
28-09-2011 om 09:56
En ik dacht
een autistisch (en verstandelijk gehandicapt ) jongetje naar bed te brengen. In zijn slaapkamer, na het poetsen en alles zei ik tegen hem:'Ga maar liggen'
Prompt ging hij ter plekke op de grond liggen. Ik had toch ook niet gezegd dat hij op zijn bed moest gaan liggen???☺ (echt gebeurd!)

Evanlyn
28-09-2011 om 11:49
Spangas
Ik heb geprobeerd de redactie van Spangas zover te krijgen dat er een autistisch kind bij zou komen. Maar dat is niet gebeurd. Misschien is dat ook wat moeilijk te researchen en te spelen - je wil ook niet de domme stereotypes versterken. Maar als het ergens kan, dan is het daar, want ze gaan met allerlei moeilijke zaken eerlijk, maar voorzichtig om.

anna van noniemen
28-09-2011 om 13:28
Doen wat er gezegd wordt
ja hoor, zoon2, nog niet duidelijk wat de diagnose is, juf zegt, ga allemaal zitten, en zoon ploft neer waar hij staat....bedoeling was natuurlijk op eigen stoel, maar ja....
En vanmorgen was hij weer woest, vader was vergeten wekker te zetten, dan is hij meteen van slag...
Voordeel bij voetbal is, dat hij ook doet wat er gevraagd wordt Zorg dat er niemand met de bal bij het doel kan komen, en over het algemeen lukt dat bijzonder goed hahahaha

toja
28-09-2011 om 13:36
Gezien
De zus van Einstein hebben wij ook gezien. Zoon (zelf klassiek autisme, hoge intelligentie) heeft het klokhuis gemaild over een uitzending van autisme. Daar zouden ze toen over na gaan denken. Niets meer gehoord, zal er weer er eens een mailtje aan wagen.
Ik kan me die keer nog herinneren dat ik zei gooi je glas maar leeg in de keuken..... Ik kon het net op tijd voorkomen... (moet je maar zeggen in de keuken in de gootsteen )
Man en ik kijken met veel plezier naar The bigbang theorie.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mirreke
28-09-2011 om 14:37
Real life temple grandin en dexter natuurlijk!
http://www.templegrandin.com/
autist, expert op het gebied van vee, ontwerpt veevriendelijke slachthuizen bijvoorbeeld. Dit klinkt eng, maar ze heeft zich als kind/puber enorm met koeien vereenzelvigd, als een echte autist dus...
House zeker, en wat dacht je van Dexter

mirreke
28-09-2011 om 14:39
Monk ook!
Wij kunnen Monk wel ontvangen. Onze zoon met pdd-nos kijkt er graag naar. Dat ben ik, zegt hij dan

skik
28-09-2011 om 18:47
Lekker aan het diagnostiseren dames?
Zullen de moeders van House, Bones en Monk leuk vinden! ;0)
skik

Karmijn
28-09-2011 om 19:58
Onschuldig tijdverdrijf
Ik vind het diagnostiseren van fictieve personen een leuk tijdverdrijf. Bert (van Ernie) Octo (van Sponge bob) en meneer Konijn (van Winnie de Pooh) hebben van deze amateurpsychologe ook al een ASS stempel gekregen.
Sponge bob, Tijgertje en Donald Duck hebben Adhd volgens mij.

Triple
29-09-2011 om 00:01
Neef
Na de maaltijd zegt zus tegen neef: Breng je bord maar naar de keuken. Neef haalt zijn bestek van zijn bord, legt het ernaast en loopt met bord naar de keuken.
Hij is niet gediagnostiseerd maar dit is wel erg typerend gedrag.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

T&T
01-10-2011 om 11:56
Diagnose/ gedrag
Het is niet zozeer dat ik mensen een diagnose wil geven maar wel dat ik gedrag herken dat bij mijn kinderen als problematisch wordt gezien. (en bij hen wordt het ook nog autisme genoemd)
Als ik dan zie dat dat gedrag niet altijd een probleem hoeft te zijn en dat er heel veel "ietwat typische" mensen zijn die zich prima redden, geeft dat mij weer een stukje goede hoop voor de toekomst. Ook al is het dan fictief, Bones en House zijn verzonnen personages, maar in het echte leven zie ik ze ook.
groetjes, Tess