Sharon*
13-08-2010 om 16:13
Definitieve diagnose
Vandaag bij het Curium geweest ivm zoon, definitieve diagnose (voorzover zoiets definitief is): ADHD en ASS. Het valt me niet rauw op mijn dak, maar moet het toch even verwerken. Ook vinden ze dat hij sociaal-emotioneel achterloopt en moeite heeft te onthouden op visueel en verbaal gebied en moeite heeft met korte termijn geheugen. Zijn intelligentie is wel goed.
Omdat hij ook erg faalangstig en onzeker is willen ze beginnen met individuele therapie, waar mijn man en ik volledig achter staan. Verder ouderbegeleiding en een oudergroep.
Was een heel pretiig gesprek, werd ook goed naar ons geluisterd. Ze zien bijv ook een taalachterstand bij hem, terwijl wij thuis bijna het tegendeel zien. Daar werd goed naar geluisterd en wordt verder bekeken hoe het komt dat hij bij hen zo overkwam (korte zinnen, niet op woorden kunnen komen, betekenissen niet weten). Maar het kan ook zo zijn dat het lijkt of hij een grote woordenschat heeft, terwijl dat niet zo is.
Nou een hoop om over na te denken!

Pippin
13-08-2010 om 18:12
Sharon
Wat fijn dat je je zoon herkent in de diagnose en dat je tevreden bent over het vervolgtraject!
Het is toch slikken he?
Succes.

Choco La
13-08-2010 om 19:00
Prettig
Prettig dat je nu weet wat er met je zoon aan de hand is, prettig dat je een goed gesprek hebt en goede begeleiding gaat krijgen. Niet prettig is dat er toch wat aan d ehand is en je dat dus een plekje moet zien te geven. Tenslotte heb je dit natuurlijk niet voro ogen als je net een piepklein babietje op je buik krijgt. Je ziet de toekomst toch anders he?
Maar je kunt nu wel verder. Ok...slikken en weer verder kijken. Curium is ook de plek waar wij komen. Ik heb de oudercursus autisme gedaan....ga je die ook doen. Elk probleem of waar we dan ook tegenaan lopen wordt goed aangepakt en ik kan daar volledig mijn ei kwijt. Ik heb met diverse mensen te maken en ik vind ze allemaal even goed en prettig in de omgang. Onze zoon heeft ook adhd en pdd-nos en het is zwaar, dat zonder meer. Maar je gaat ook anders naar je kind kijkenen dat is ook heel waardevol. Sterkte!!!!

Sharon*
13-08-2010 om 19:44
Pippin en chocola
Ja het is toch slikken inderdaad! Het ASS aspect verbaast mij niet, maar vind ik toch heftig. Overigens kan ik me niet overal in vinden. Ik stond echt met mijn oren te klapperen toen ik hoorde dat ze vinden dat hij een taalachterstand heeft. Dat hebben 3 mensen die hem hebben onderzocht alledrie onafhankelijk van elkaar geconstateerd en bepaalde tests wezen dat ook uit. Toch zie ik dat thuis niet. Ik vermoed (en degene die ik vandaaag sprak wil dat verder bekijken) dat hij doordat hij faalangstig is in bepaalde situaties moeilijkjer uit zijn woorden komt. Thuis hangt hij hele verhalen op, lange zinnen met allerlei woorden die bij zijn niveau horen. Zij zagen een jongen die slecht uit zijn woorden komt, korte zinnen maakt en bepaalde betekenissen niet kent. Het kan er ook mee te maken hebben dat het er aan ligt waarover hij praat. Als hij over een van zijn stokpaardjes praat, kan hij de woorden natuurlijk makkelijker vinden. Ik ga er op letten.
Chocola, ik ben heel erg te spreken over het Curium. Zij nemen ons als ouders serieus, luisteren goed naar ons, ziojn niet arrogant omdat zij de deskundigen zijn oid en ik ben zeer te spreken over het vervolgtraject en de hulp die zij bieden. Ik mag altijd bellen voor vragen of afspraak voor nog een gesprek, wat ik zeker ga doen.
Vandaag hadden we een gesprek met mevr Tacken. Erg aardig!
Ja, wordt de ASS oudergroep

Sharon*
13-08-2010 om 20:08
Oja chocola
Hoe oud is jouw zoon? Het ass aspect van onze zoon is ook pdd-nos.
Ik ben ook erg blij dat de wachtlijst voor zijn therapie niet lang is. Hooguit 3 maanden
Behalve dat het moeilijk is toch zo'n diagnose ben ik ook blij met de erkenning. Niet in de zin van zie je wel ik heb gelijk er is wat met mijn zoon. Maar inde zin van: we worden serieus genomen, we zien geen spoken. Als ik nog denk aan Jeugdzorg waar ik anderhalf jaar geleden bij aanklopte. Zij zeiden dat het een opvoedprobleem was en dat we moesten leren onze zoon beter te begrenzen. Ik vertelde dat vandaag op het Curium en de wenkbrauwen van de psycholoog gingen een meter de lucht in.
Ik overweeg een brief te schrijven naar BJZ om mijn ongenoegen te uiten en om te vertellen dat degene die we daar gezien hebben alles behalve professioneel heeft gehandeld.

Jade
13-08-2010 om 22:09
Sharon*,
inderdaad is het even slikken. Heel herkenbaar. Ondanks dat ik wist dat er iets aan de hand is met mijn zoon was het toch even slikken toen de diagnose werd gesteld. De erkenning is wel fijn ja.....
De hulpverlening (GGZ, psycholoog op school) bij ons kwam erg snel op gang. Het aanvragen van een rugzak ook, alle partijen hadden de nodige informatie vrij vlot bij elkaar.......alleen is het nu wachten op de beslissing (en wachten duurt lang
Bureau Jeugdzorg heeft het flink laten liggen zeg.....ikzelf twijfelde of het nou aan ons lag of niet.....het zal je maar gezegd worden(

Jade
14-08-2010 om 13:22
Duidelijk....
"Bureau Jeugdzorg heeft het flink laten liggen zeg.....ikzelf twijfelde of het nou aan ons lag of niet.....het zal je maar gezegd worden("
Beetje door-mekaar-heen opmerking geloof ik......het slaat op jouw verhaal over BJZ, Sharon*

Sharon*
15-08-2010 om 19:34
Jade
Het was me toch duidelijk hoor
Ik merk dat ik het niet kan loslaten dat hele BJZ gebeuren. Ben er echt nog boos om.
Hoe lang ben je ongeveer bezig met aanvragen rugzak?
Ik wacht daar nog mee, omdat ik eerst wil kijken hoe gaat gaat op school met bepaalde aanpassingen in de klas voor zoon. Ik geloof dat je dat sowieso eerst geprobeerd moet hebben voordat je een rugzak aan kan vragen.

Jade
15-08-2010 om 20:41
Klopt,
"Ik geloof dat je dat sowieso eerst geprobeerd moet hebben voordat je een rugzak aan kan vragen."
Er moet een handelingsplan van een half jaar liggen voordat je een rugzak aan kunt vragen. Die waren bij ons ruim om eer we het begin juli hebben aangevraagd. Geen idee wanneer we de beslissing kunnen verwachten, maar we hebben in ieder geval al bericht gekregen dat ze alles in goede staat hebben ontvangen
"Hoe lang ben je ongeveer bezig met aanvragen rugzak?"
Het is een heel papierwerk die wij hebben aangevraagd bij Renn4. De papieren hadden we vlot in huis, de verslagen van de schoolpsycholoog en de GGZ had ik al (dus dat was uitdraaien en toevoegen). School moest ook formulieren invullen en daar was het wachten op (1 tot 2 weken). In ieder geval ging het vrij vlotjes.....het wachten op een beslissing duurt in ons geval langer dan het opvragen, invullen, kopieren en opsturen

Maartje
15-08-2010 om 21:06
Ik wacht nog op diagnose
Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt, nu kan je verder gaan kijken wat het beste werk bij jou zoon...lijkt me idd even slikken..
Ik heb in September mijn eerste afspraak op de ADHD poli..hopelijk dat het dan niet al te lang duurt voordat we uitsluitsel krijgen.

Sharon*
15-08-2010 om 21:39
Jade en maartje
Handelingsplan? Ik neem aan dat je dat met de leerkracht of IB-er opstelt? Ik zal morgen als school begint meteen de nieuwe leerkracht aanschieten en een gesprek aanvragen.
Jade, hopelijk hoef je niet al te lang te wachten. Ik heb wel eens gehoord dat het wel een jaar kan duren voor het er doorheen is! Of dat waar is! Gelukkig had jij je papierwerk snel op orde.
Maartje, spannend. Succes met het wachten. Ik ben echt wel blij dat dat hier voorbij is!

Jade
15-08-2010 om 22:03
Handelingsplan...
...die werd samen met de leerkracht (coach) en schoolpsycholoog opgesteld (alles in samenspraak met ons).
*ooohhh* ik mag toch hopen dat het niet ZO lang gaat duren:-/
Nouja, wij kunnen niet meer doen dan afwachten. Voor het nieuwe schooljaar is ook alvast het e.e.a. afgesproken (dingen die niet goed zijn gegaan scherper bijstellen).

Sharon*
15-08-2010 om 22:08
Okee
Hier geen schoolpsycholoog, dat ik weet, maar eens navragen hoe het werkt. Liever meteen een handelingsplan opstellen voor een evt rugzak (sowieso is zo'n plan een goed idee), dan alles op het laatste nippertje mocht hij toch een rugzak nodig hebben.
Hier is er nog niks doorgesproken. Ja vorig jaar een hoop met zijn oude leerkracht, maar zijn nieuwe leerkrachten weten van niks. Leuke binnenkomer morgen
Ik hoop het voor jullie hoor dat het niet zo lang gaat duren, maar wie weet duurt het een jaar als je bijv nog geen handelingsplan hebt gehad.

Jade
15-08-2010 om 22:27
Zou ik zeker doen....
De school moet aantonen dat ze minimaal een half jaar zich heeft ingespannen om het onderwijs aan te passen, zonder dat dit effect heeft gehad. De geleverde inspanning is dan ontoereikend en men kan de leerling niet begeleiden zonder een rugzak.
Dus is een handelingsplan nodig, die samen met de ouders wordt opgesteld.
Op het laatste nippertje een handelingsplan opstellen omdat hij een rugzak nodig heeft kan dus niet.

Sharon*
15-08-2010 om 22:40
Sowieso
Misschien is een handelingsplan en een goede uitvoering daarvan al voldoende. Veel ligt ook aan de leerkracht, denk ik. Vorig jaar had zoon pech met zijn leerkracht en vooral een LIO die hem niet begreep. Leerkracht had haar truckendoos te voor schijn gehaald (afzonderen, koptelefoon, kleurenklok enz) maar niks scheen te werken volgens haar. Uiteindelijk werkte zoon amper meer. Misschien lag het aan haar, misschien heeft zoon toch meer nodig. We zullen het binnenkort zien.
Hoe oud is jouw zoon?

Sharon*
15-08-2010 om 23:02
Dat is wel andere koek dan 7 jaar (de mijne dus)!
Heb je net de diagnose? Of al langer, maar nu pas aan een rugzak begonnen?

Jade
15-08-2010 om 23:32
Sja.....
De diagnose is in april gesteld, maar vanaf vorig jaar is er al begonnen met het e.e.a. Omdat er dus een handelingsplan moest liggen van minimaal een half jaar kon de rugzak niet eerder aangevraagd worden.
Hij heeft 2 jaar op een andere school gezeten, die niks hebben gedaan (ook niet toen wij om hulp hebben gevraagd). Dat was knap kl*te kan ik je zeggen.....
Op de basisschool vielen ook wel dingen op, maar ja, het is je eerste kind, je gaat op de leerkracht af.......wisten wij veel......achteraf denk ik: "Hoe onnozel kun je zijn en niet verder gaan kijken".
Ach, terugkijken helpt niet.....maar ik wil de mentor van zijn vorige school (VO) wel in zijn gezicht tetteren: "Zie je wel? Er is WEL wat aan de hand". Mijn zoon heeft bij het afscheid (laatste schooldag) hem de hand geweigerd. Hij kan heel rechtlijnig zijn: heb je het verpest is het over en uit.

Sharon*
17-08-2010 om 14:19
Jade
Nee terugkijken helpt zeker niet. Maar ach, nu ben je in ieder geval op de juiste weg. Heel frustrerend als je niet serieus genomen wordt!