Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Marion

Marion

17-07-2011 om 22:06

Diagnose gesteld [vragen over autisme]

Hallo,

Sinds vandaag nieuw op het forum. Vrijdag kregen wij dan eindelijk de diagnose van onze zoon. Iets wat we verwachten, maar niet hoopten. Inderdaad hij is autistisch.
Maar er komen nu zoveel vragen naar voren, en ik weet er is een stichting MEE. Maar ik wil zo graag antwoorden van ervaringsdeskundigen.
Zijn die hier aanwezig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Forum-archief

Je kunt ook in het forum-archief zoeken onder 'autisme'.
Maar inderdaad als je een specifieke vraag hebt kan dat ook. Hier 2 kinderen met een vorm van autisme.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-07-2011 om 23:22

Ervaring is er genoeg inderdaad

dus schrijf je vragen neer en ongetwijfeld is er iemand die je een eindje op weg kan helpen. Helaas hebben wij hier net als jij waarschijnlijk, ook geen toverformule waarmee je alle problemen kan wegtoveren, maar er zijn er denk ik heel wat met ervaring om je tips te geven

Dat is even slikken

hoe luidde de diagnose precies?

Begin gerust met wat vragen te spuien die het eerst in je opkomen. De rest komt dan vanzelf.

MaMadelief

Marion

Marion

19-07-2011 om 23:39

Tja, waar begin je

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties.
Bij ons speelt de onzekerheid al een hele tijd. De artsen zeggen dat hij niet autistisch is en school zag veel kenmerken(wij ook hoor). We hebben nog 2 andere kinderen en die zijn heel anders. Daarom toen maar een diagnostisch onderzoek laten doen en kwam er klassiek autisme uit.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: Hij heeft geen vriendjes is 7 jaar. Hij kent wel een ventje van zijn vorige school, maar die heeft adhd en dat mannetje is druk maar heel normaal verder. Maar als die 2 samen zijn wordt mijn zoon heel druk en dat ventje gaat allerlei rottigheid uithalen. Mijn zoon heeft veel copieergedrag.
Maar nu de pgb is afgeschaft is er natuurlijk voor hem geen mogelijkheid meer om nog een dag per week naar een zorgboerderij te gaan waar hij gelijkgestemden ontmoet.
Weten jullie hier het een en ander van.
En dan nog een belangrijke vraag: Hoe straf je een autistisch kind. Hij is zich van geen kwaad bewust als hij iets doet wat niet mag.

mari39

mari39

20-07-2011 om 08:00

Marion

Nu de diagnose er is, is het hoogstwaarschijnlijk even slikken. Neem de tijd om het te accepteren, ga boeken lezen (voor tips maar ook voor herkenning). Je zoon is nog steeds dezelfde als hij was, alleen nu heeft het een naam.
Je stelt een paar vragen, allereerst over het vriendje.
Het is heel belangrijk dat jij samen met hem dit soort contacten onderhoudt, zelf kan hij dat niet (overigens een heleboel 7 jarigen nog niet) en zeker als het een andere school is, is dit moeilijk. Als je bang bent voor ongewenst gedrag van dat jongetje, dan zorg je dat je er heel dicht bij blijft. Doe iets samen met de kinderen, ga naar een speeltuin, hou de tijd kort. Je kunt dit ongetwijfeld ook met de moeder bespreken als dat jongetje ADHD heeft, hoe je dit het beste in goede banen kan leiden.

Verder vraag je over straffen, ik weet niet in welke situaties je dit bedoelt, maar je zegt het zelf al: hij is zich van geen kwaad bewust. Straffen is dus zinloos, en niet effectief. Hij gaat er niet van leren hoe het dan wel moet doen. Beter is uitleggen wat er niet mag, waarom en wat dan wel. Korte, duidelijke info, neutraal, niet boos worden en bereid je voor op een lange adem.
Zie ook het draadje hieronder van annemir, wordt ook heel veel besproken wat zinvol voor je kan Zijn. Lees vooral een van de eerste postings van karmijn. TReffende beschrijving van hoe dit soort kinderen denkt.
Veel sterkte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.