Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Dochter blokkeert welke therapie? (pdd-nos)

Hallo,

Onze dochter van 15 met pdd-nos kampt met het probleem dat ze blokkeert als haar iets gevraagd wordt, ze blijft stilstaan en zegt niets. Ook als zij een opdracht in de praktijk moet uitvoeren. Daarnaast heeft ze een gebrek op communicatief vlak, waardoor het contact met andere wordt bemoeilijkt. Ze heeft een aantal keren speltherapie gehad van het GGZ. De laatste keer was zo'n 4 jaar geleden. Welke therapieën zouden geschikt kunnen zijn voor haar, welke therapieën hebben jullie gehad? Een assertiviteitstraining zou iets voor communicatief vlak kunnen zijn.

Mvg Elara

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-04-2019 om 22:10

Vaardigheden

Wat zit er achter het blokkeren? Als het angst is zou (cognitieve) therapie kunnen helpen, maar het klinkt ook wel alsof ze behoefte heeft aan vaardigheden. Dan lijkt het me handig om een instantie te zoeken die dat aanbiedt aan kinderen met autisme, dan zit je allemaal in hetzelfde schuitje. Ik zou het insteken via de huisarts.

Bloem

Bloem

16-04-2019 om 16:59

Communicatie

Logopedie zou ook goed kunnen. Het gaat tenslotte om een communicatieprobleem. Dit valt onder taalgebruiksproblematiek bij de logopedie en is goed behandelbaar. Misschien wel iemand zoeken die ervaring heeft met autisme. Succes.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 21:19

Autismetherapie

Blokkeren en niet uit je woorden kunnen komen komt bij autisme vaak voor. Ik zou hiermee naar de huisarts gaan en in overleg een goed autisme-expertisecentrum zoeken. Het is erg belangrijk dat je dochter met iemand kan werken die goed kennis van en ervaring met autisme heeft en die met haar klikt. Zomaar een logopodist zorgt alleen maar voor nog meer blokkeren.
Je zou ook kunnen proberen om een pgb hiervoor te krijgen, zodat jullie zelf iemand kunnen zoeken die met haar klikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.