Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pien

Pien

12-04-2018 om 14:53

Doktersverklaring medicatie voor vakantie

Wij vliegen over twee weken naar een vakantiebestemming binnen Europa. Toevallig bedacht mijn man dat het wellicht nodig was om een doktersverklaring te hebben voor de methylfenidaat die onze oudste zoon gebruikt. Ik heb de huisarts gebeld, die dit bevestigde en ons een website doorgaf.

Ik ben verbaasd hoe omslachtig zo'n verklaring tot stand moet komen! Eerst een formulier printen, invullen, langs de huisarts voor een handtekening en stempel, dan het formulier digitaal inzenden (foto) en dan krijg je hem terug via de mail. En dan mag ik nog blij zijn dat het een Europese bestemming is, anders is het nog ingewikkelder.

Ik ben blij dat mijn man zo snugger was om dit zelf te bedenken.... ik heb er nooit van de kinderarts iets over gehoord en er verder nooit wat over gelezen.

Er zijn hier een heleboel mensen van wie de kinderen medicatie gebruiken. Hebben jullie allemaal op die omslachtige manier zo'n verklaring gekregen? En had je dat zelf bedacht of ben je er ooit door iemand op gewezen? En is er bij de douane weleens naar gevraagd?

bicyclette

bicyclette

12-04-2018 om 15:02

ja

Ja hoor, veel ervaring. Met de Schengenverklaring, de Apostillestempel maar ook nog wel wat ingewikkelder. Een keer moesten we zelfs naar een ambassade in Brussel voor stempels.

Nee, op Schiphol zullen ze je er niet naar vragen. Je hebt zo'n verklaring om in het buitenland niet aangesproken te kunnen worden op vermeend drugsbezit. Natuurlijk is de kans minimaal dat je in Europees land problemen krijgt. Ervaringen van anderen zeggen in dat opzicht dan ook niets. Het punt is: als je problemen krijgt, dan kunnen die (afhankelijk van het land) best groot zijn. In sommige landen kun je bijvoorbeeld in de gevangenis belanden als je drugs bij je hebt.

Loopt het zo'n vaart niet? Lees dit verhaal maar eens: http://www.knack.be/nieuws/ondertussen/francaises-vast-in-georgie-wegens-bezit-dafalgan/article-normal-269879.html

V@@s

V@@s

12-04-2018 om 15:03

schengen verklaring

Wees blij dat het tegenwoordig digitaal kan, toen ik dat voor het eerst deed moest het nog met de post. Mijn ervaring is dat je hem heel snel terug hebt.

Aan de andere kant neem ik ook wel eens het risico. De laatste keer dat ik ging vliegen had ik pas 's avonds de dag ervoor geboekt. Toen kon ik het niet meer regelen.

Pirata

Pirata

12-04-2018 om 15:04

Eén keer

Ik heb één keer zo'n verklaring laten maken, geloof dat het 3 weken duurde allemaal.
Niemand vroeg ernaar. Nadien heb ik het nooit meer meegenomen, aangezien ik toch naar Europese bestemmingen ging en het dan wel geloof. Ze gaan ons vast niet in de bak gooien binnen Europa als ik de medicatie in een officieel doosje heb zitten met een naamsticker. Ook nooit last mee gehad (nooit gecontroleerd).
En voor de rest namen we dat spul gewoon niet meer mee. Valeriaan helpt ook.

Inmiddels is mijn kind van de medicatie af, nog makkelijker.

Schengenverklaring en apostillestempel

Hier altijd Schengenverklaring mee, soms ook met apostillestempel.
Nog nooit om gevraagd bij douane boot/vliegtuig of grenscontrole elders. Met vliegen gaan we ook altijd door het poortje niets aan te geven. Weet eerlijk gezegd niet of dit klopt. We vliegen niet zo vaak.
Toch ga ik het risico niet lopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2018 om 10:09

Kan het niet laten, beetje o.t.

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat ik het verzekeringsbedrijf heb verlaten, maar ik geef toch nog even de ongevraagde tip, dat je voor sommige landen ook een formulier mee moet nemen voor onverhoopte medische kosten aldaar. Dat gaat om het formulier E111. Ook voor Rusland heb je een speciale Rusland verklaring nodig.

Hoewel het beslist wel mogelijk is om een beetje vaart te maken met het verwerken van zo'n aanvraag, is het beter om het ruim van te voren te doen.

De eerste de beste site die ik tegenkwam met duidelijke uitleg: https://www.unitedconsumers.com/zorgverzekering/ehic-formulier/index.jsp

Eronder ook links naar nuttige informatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2018 om 10:11

Ongevraagde tip 2:

Als je naar Amerika gaat... neem dan een extra medische ziektekosten verzekering binnen je reisverzekering. Zonder die verzekering kan een bezoek aan een arts of ziekenhuis een onaangename kostenpost opleveren.

Pien

Ik heb die verklaring vorige week ook weer geregeld. Formulier digitaal (deels) ingevuld, per mail naar kinderpraktijk, dezelfde dag verder ingevuld en met handtekening terug. Toen digitaal naar het CAK gestuurd en met een week weer terug. Heeft me per saldo nog geen tien minuten gekost. Zeker als je gaat vliegen wel zo handig. Loop liever geen risico’s daarmee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.