Leen13
30-12-2010 om 00:20
Dossier naar nieuwe huisarts
http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artseninfolijn/veelgestelde-vragen/casus/Patient-verandert-van-huisarts.-Zijn-er-richtlijnen-voor-het-overdragen-van-een-huisartsendossier-1.htm
Volgens deze richtlijn kan een patient niet meer zelf zijn dossier naar de nieuwe huisarts overdragen.
Ik heb de huisarts van mijn kinderen gevraagd om het deel ggz en kinderbescherming uit het dossier te laten. Om een eenvoudige reden. Ik wil niet dat een nieuwe huisarts daar ogen als schoteltjes van krijgt en met een vooroordeel naar mijn kinderen kijkt. En ik wil die zooi zelf nou ook weleens achter mij laten. Per slot zijn we 'vrijgesproken' en dan wil je niet dat dit je kinderen blijft achtervolgen. De huisarts die bij de zaak betrokken was is inmiddels weg.
De huisarts heeft wat bedenktijd gevraagd en ik ben benieuwd wat er nu gebeurt.
Na mijn ervaringen van de afgelopen jaren vind ik het ook een ernstige schending van onze privacy dat ik als ouder daar zelf niet meer over ga. Ik denk namelijk niet dat de staat het zoveel beter doet.

Gonzo
30-12-2010 om 08:24
Recht op vernietiging of delen ervan
Dag AnneJ,
je hebt recht op vernietiging van het hele dossier of delen van het dossier. Behalve bij gedwongen opname of als er een aanmerkelijk belang van een ander is, bijvoorbeeld voor nakomelingen van de patiënt als er sprake is van een bepaalde erfelijke ziekte.
Lees verder onder het kopje Recht op vernietiging op de website van College Bescherming Persoonsgegevens http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_rechten_patient.aspx#4.
Groetjes,
Gonzo

Leen13
30-12-2010 om 12:03
Cbp
Dankjewel Gonzo,
Ik wacht de reactie van de huisarts even af. Is dit niet bevredigend dan zal ik het CBP een mailtje sturen.
Volgens de instellingen en dus ook de huisarts is er een aanmerkelijk belang namelijk de veiligheid van de kinderen. Daar moet alles voor wijken.
De eerste vraag van de huisarts was dan ook: wat als er weer een melding komt?
Ik probeer onder woorden te brengen wat het betekent dat mensen nog steeds straal langs je heen kijkend aan je kind vragen ' hoe gaat het nu' ?

Gonzo
30-12-2010 om 13:40
Formeel
Ik zou eerst de formele weg volgen als hij weigert. Dus een officiele brief sturen. Voorbeeldbrieven vind je op http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=248%3Avoorbeeldbrieven-tbv-medisch-dossier&catid=2%3Anieuws&Itemid=14
En de veiligheid van je kinderen... jij bent de wettelijk vertegenwoordiger en voordat ze 12 zijn mag jij dit besluit nemen. Tussen 12 en 16 hebben ze meebeslisrecht. Na de 16e heb jij er niks meer over te zeggen.
Zoals je merkt, ik ben er een beetje in thuis want wil ook delen uit een dossier. Na heel veel moeite ga ik nu kopieen krijgen van het gehele dossier. Had ik al gehad maar het was naar mijn idee niet compleet. En dat gevoel klopte dus
Met andere woorden, je hebt zelfs recht op een kopie van het gehele dossier en daar mogen ze geloof ik 4,50 euro voor vragen als onkosten.
Ben benieuwd hoe het afloopt, succes!
Groetjes,
Gonzo

Leen13
30-12-2010 om 13:54
Handig
Handig Gonzo,
Dat op dit forum mensen al ervaring hebben, dat schiet op.
Ik kan dus in elk geval het dossier opvragen - met handtekening van mijn kinderen.
En dan overwegen een deel door te geven aan de nieuwe huisarts. En dan maar hopen dat die niet gaat vragen naar de oude huisarts. O, de oude huisarts in elk geval van mijn kant verbieden informatie door te geven.
En als het niet anders kan krijgt de nieuwe huisarts geen dossier en meldt ik dat ik niet wil dat privacygevoelige informatie weer boven komt omdat dit doorgegeven wordt.

Leen13
30-12-2010 om 21:13
Stukken
Vandaag kon ik alweer terecht. Ik mocht in de dossiers aanwijzen wat ik eruit wil en overzichtslijsten met contacten mee naar huis nemen om die ook nog te screnen.
Veel stukken bleken er al niet in te zitten of hadden slechts een samenvatting van de huisarts van de kinderen die erbij betrokken was. Dat was al fijn om te zien.
Na alle wijzigingen krijg ik nog een keer een uitdraai en dan kan het over. Ziet er goed uit dus.

Gonzo18
30-12-2010 om 22:50
Fijn!
Fijn voor je! Wilde dat het hier ook zo simpel ging...
En fijn dat je voor een deel met een schone lei kunt beginnen!
Groetjes,
Gonzo