Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Marij

Marij

25-12-2018 om 11:33

Dromerig, afwezig.

Goedemorgen en fijne kerst iedereen,

Ik heb een korte vraag waar ik weinig over lees. Mijn dochter van bijna 7 duimt hardnekkig. We zijn zo'n kleine drie jaar bezig geweest, met duim handschoentjes, beloningen enz. Maar het helpt niet. De juf in groep 3 heeft eens aangeven dat ze wat dromerig is in de les en dat zij adviseert om het duimen en halt toe te roepen.
Mondelinge boodschappen thuis komen ook heel moeizaam aan (goed vergelijkingsmateriaal dochter van 4 en zoon 8 ADHD)
Maar het grootste probleem thuis is het continu voor de tv gaan staan zonder rekening te houden met anderen. Ze krijgt steeds boze reacties van gezinsleden, terecht , het is ook naar als iemand er voor gaat staan. En ze doet het niet express, maar wat is dit in hemelsnaam. Herkent iemand dit gedrag. Wat kunnen we doen om het te voorkomen en haar te helpen.

Alvast bedankt,
Mary

Krisje

Krisje

25-12-2018 om 12:31

Bril?

Ogen al na laten kijken? Dat lijkt me een eerste stap.

Ja.

En oren, soms blijkt die dromerigheid en afwezigheid te liggen aan een slecht gehoor en/of zicht.

Marij

Marij

25-12-2018 om 12:39

Ogen en oren

Goede opmerking. Ogen vorig jaar gecheckt, een oren...tjaaa..ook een idee. Gaan we mee aan de slag.
Dank

Miep

Miep

25-12-2018 om 12:59

ADHD

Het kan ook ADHD zijn. Bij meisjes ziet dat er vaak heel anders uit dan bij jongens. Er is een boek over:

https://www.swpbook.com/boeken/9/psychologie/2063/druk-en-dromerig

Pennestreek

Pennestreek

25-12-2018 om 14:28

Ik lees 3 of 4 vragen

- hoe komt ze van het duimzuigen af
- ze is dromerig op school, wat kunnen we daaraan doen
- ze stoort (bij het TV kijken) in huis, af kunnen we daaraan doen
- hangt dit gedrag misschien met elkaar samen.

De eerste: tenzij ze haar tanden ermee verpest zou ik het laten gaan. Ik heb zelf tot mijn 13e geduimd, ook in de klas, maar het is vanzelf gestopt toen ik me ervoor begon te schamen.
De tweede: inderdaad, het kan heel goed AD(H)D zijn. Lees er eens wat over, speciaal oved hoe het zich bij meisjes uit en kijk of je haar daarin herkent. Dan zou je kunnen overwegen om haar te laten testen. In de tussentijd kan de juf en kunnen jullie haar wel behandelen alsof ze inderdaad een concentratiestoornis heeft, en kijken of de trucs die bij dat soort kinderen werken bij haar ook effect hebben.
De derde: ik vermoed dat jullie tegen haar praten vanaf een afstandje. Kijk eens of het beter werkt als je naar haar toe gaat en oogcontact maakt, of haar even aanraakt. Ik denk dat je bericht dan wel aan komt. Zou ook heel goed kunnen komen door ADD.
En de vierde is daarmee ook al zo’n beetje beantwoord, als het een concentratiestoornis is kan het gedrag daar allemaal heel goed uit te verklaren zijn.

Marij

Marij

25-12-2018 om 20:50

Reactie

Bedankt voor je reactie pennenstreek. Dank voor tips, we gaan lezen.

Ook gehad

Wij hadden ook ooit een heel dromerig kind. Vreselijk slim maar in eenvoudige dingen niet ( mondeling) te sturen. Er waren geen mondelinge afspraken mee te maken, hij vergat alles. Maar...wonder boven wonder lukte het wel als dingen visueel werden gemaakt. Maak een plaatje met hoe jij het wilt bij de tv. Hang dit op. Probeer ook eens uit met andere afspraken. Hopelijk helpt het.
Bij zoon werd pas op 15 - jarige leeftijd duidelijk welke concentratieproblemen er eigenlijk waren. Pas toen ging ik aan Adhd denken. Er is nooit een diagnose gekomen, de reden is dat het op school goed genoeg ging, hij compenseerde zijn problemenin sterke mate met zijn intelligentie. In het dagelijks leven zie je het echter wel terug. Maar kind kan er zelf veel beter mee omgaan nu. Succes.

Marij

Marij

28-12-2018 om 19:19

Site?

Bedankt jutta ga mijn printer aan zetten. Hebben jullie een tip waar ik pictogrammen kan verkrijgen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.