Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Een sport zoeken voor je kind

Morgen ga ik met zoon naar een sportinstelling waar een open dag is. Zoon heeft Asperger en een gebruiksaanwijzing. Zoon wil het reguliere leven, in hij gaat over zijn eigen gebruiksaanwijzing dus ja, we kiezen een sport en zien wel hoe het gaat.
Hoe doen jullie dat met je kind en maakt het uit hoe ze zijn of hoe oud ze zijn? En hoe zou jij je kind aanmelden? Zou je overleggen met de sportleiders?
Heb je daar ervaring mee?
En welke sport was het leukste voor je kind en waarom?
We hebben gelukkig nogal mazzel gehad. Judo bleek fantastisch voor zoon en dat heeft hij jaren met veel plezier gedaan. Bij het voetballen op school was hij keeper en dat was ook een groot succes.
Dochter zit op paardrijden en haar begeleiders weten wel dat ze wat bijzonder is, is dan ook gehandicaptenmanege en daar is het toch makkelijker te bespreken denk ik.
Dus hoe kun je van tevoren bedenken en of bespreken welke sport goed zou zijn voor je kind. En natuurlijk moet kind erin geinteresseerd zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
KGO

KGO

05-03-2011 om 22:41

Samen kijken

Beste Anne,

Wij hebben voor onze oudste (dochter, Asperger) goede ervaringen met korfbal.
Maar daar was ze al mee begonnen toen ze in groep 4 zat.
En toen was er nog geen sprake van een diagnose. Ze wilde dat zelf omdat ze het eerder had gezien van een nichtje.
Ik vind korfbal i.h.a. erg toegankelijk, gemoedelijke sfeer; gemengd.
Nu dochter een gebruiksaanwijzing heeft (maar ook wel een beetje ervoor) heb ik geprobeerd goed overleg te hebben met de trainsters. En we hebben ook wel geluk gehad hiermee. De trainster/coach weet er dus van en verder niet.
Haar huidige coach weet ook een beetje hoe haar aan te pakken. Ze houdt voor de wedstrijd een praatje met het hele team en dan ook nog even heeft ze een op een contact met dochter; zelfde geldt voor in de rust van de wedstrijd en na de wedstrijd.
Ik probeer bij de wedstrijden te zijn en als ik zie dat de concentratie erg slecht is, het niet loopt en er is iets wat ik zie maar ze niet aan kan geven (lukt haar niet) dan vraag ik het haar en heb ook wel overleg met de coach (bv. als ze erg moe is en ze eruit wil maar dat niet durft te vragen, dit moet ze uiteindelijk wel leren).
Afgelopen jaar was er sprake van dat ze naar een hoger team zou gaan (D i.p.v. E) omdat ze 10 was. In overleg mocht ze toen in de E blijven, daar is ze nu de een na oudsten. En dat was een goede zet. Ze heeft het nu nog meer naar haar zin; begint zelfs een beetje mee te doen met dollen en zo.
In de D had ze de jongste geweest (zie draadje hierboven, dat is ze in de klas ook al..). Al met al ben ik dus tot nu toe blij met de manier waarop ze geaccepteerd wordt en dat ze het naar haar zin heeft.

Je schrijft dat voetbal een succes is, waarom zoek je dan niet een voetbalclub waar de sfeer goed is en laat hem voetballen, bijv. als keeper? Keeper is waarschijnlijk minder ingewikkeld qua inlevingsvermogen, samenspelen; maar het is toch een teamsport met alles erop en d'r aan.

Karin

Leen13

Leen13

05-03-2011 om 22:58 Topicstarter

Teamsport

Bedankt voor je verhaal Karin. Vooral het korfbal. Toch een teamsport maar het past bij je dochter en het is een goede keuze geweest om een team lager te blijven. En natuurlijk hangt het ook af van de begeleiders.
Zoon wil snowboarden dus daar gaan we dan maar mee aan de gang. Maar ik ben benieuwd hoe het gaat of hij zich gaat redden en het leuk heeft. Ik ga in elk geval proberen mee te beoordelen of het leuke mensen en sporters zijn daar bij die sport.

Leen13

Leen13

06-03-2011 om 18:54 Topicstarter

Snowboarden

Is het geworden. Jammer dat het pas in september begint. Zoon is wel wat klunzig maar heeft er lol in ook als hij omrolt.

Annet

Annet

06-03-2011 om 21:53

Kijk eens naar een rollerbaan (voor snowboarden)

Een rollerbaan is individuele les, kan het hele jaar door (als de baan niet dicht is tenminste). Ik heb daar veel beginnende snowboarders gezien. Het werkt perfect.
Kijk bijvoorbeeld op deze site: http://www.s2x.nl/rolbaan.html

Maar er zijn veel meer van dit soort banen in NL.

Dan kan je kind in september goed voorbereid beginnen.

Moek

Moek

07-03-2011 om 11:56

Ook skateboarden?

Mijn zoon is dol op skateboarden. De jongens op de skatebaan zijn zwijgzaam, wat voor een autist neestal geen punt is, en buitengewoon behulpzaam bij het aanleren van nieuwe tricks en zo, of het oprapen van een gevallen skater. Mijn zoon wil er alleen niet heen als het te druk is, dus we moeten vroeg naar de baan gaan. Hij bouwt het heel rustig op en valt nauwelijks.

Leen13

Leen13

08-03-2011 om 11:27 Topicstarter

Bedankt dames

Nou, in elk geval een paar goede tips om voorlopig ook wat aan sport te kunnen doen.
Ik heb al gehoord van iemand van een mogelijkheid om indoor te sporten bij mij in de buurt en inderdaad Moek, dat was ik alweer vergeten maar skaten heeft zoon ook met veel plezier gedaan toen hij nog op de basisschool zat maar nooit bij een vereniging. Bij mij in de buurt is ook een halfpipe dus ik zal zoon voorstellen of dit hem leuk lijkt. Inderdaad ze doen het dan alleen, met weinig teks, maar wel elkaar helpen en tips geven.

Moek

Moek

08-03-2011 om 14:40

Halfpipe

Wij gaan zoals ik al zei vroeg naar de halfpipe en ik blijf er altijd bij. Ik weet niet hoe oud jouw zoon is, maar ik heb daar wel eens rare, oudere figuren zien rondhangen en kijken, dus hij mag voorlopig helaas niet alleen. In het begin keken de andere jongens zo naar me van :"wat moet die ouwe hier", maar ze zijn nu aan me gewend.

Een vereniging zou ook niets voor mijn zoon zijn, teveel mensen. Hij heeft wel eens een paar lessen gehad, maar hij rommelt liever in zijn eentje. Zoon hebben ze hier geheel geaccepteerd. Het is een paradijs voor autisten, met duidelijke regels en weinig communicatie. Hij wil wel graag bij mensen zijn, zolang het maar niet verwarrend wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.