Stelle
17-06-2009 om 10:28
Eindelijk diagnose
Pffff, hehe. Eindelijk wat duidelijkheid. Gisteren is uit de QEEG gebleken dat Zoon inderdaad een typisch geval ADD is. De H zag de neuroloog minder bij hem. Geen duidelijke aanwijzingen voor ASS, maar dat is ook niet de corebusiness van deze neuro, dus ik houd zelf nog een slag om de arm. Zijn ASS-gedrag zou, volgens neuro, eerder voortkomen uit frustratie door gigantische V/p-kloof. Kan ik me ook iets bij voorstellen.
Het goede nieuws is dat neuro nog geen reden zag voor medicatie omdat Zoon het op school heel goed doet (zijn intelligentie compenseert het concentratieprobleem) en niet voortdurend met zijn omgeving overhoop ligt. Het slechte nieuws is dat ik het daar niet mee eens ben, omdat hij wel dagelijks hoofdpijn heeft van het denken (kan zijn gedachten niet stilzetten), niet lekker in zijn vel zit, slaapproblemen heeft en op school veel meer uitdaging zou kunnen krijgen als hij zich beter kon concentreren. We hebben nu neurofeedback als therapie besproken en gaan ons daar eerst op richten. Zoon zelf is vooral heel blij en opgelucht dat er eindelijk iets gaat gebeuren. Ben heel benieuwd! Hoop zo ontzettend dat er effect zal zijn en dit alles geen verloren tijd is.

koentje
17-06-2009 om 10:34
Probeer eerst
Misschien een visolie of iets dergelijkes om de concentratie te verhogen. Misschien gat dat dan al beter?
Hou ook in je achterhoofd dat ritalin of concerta de slaapproblemen kan veregeren. Vooral het inslapen!

Stelle
17-06-2009 om 10:43
Koentje
We reageerden tegelijktijd op elkaar
Visolie slikt hij al een jaar nu, in vrij hoge concentratie (EyeQ). Dat werkte een tijdje, nu zie ik geen effect meer (misschien de dosis weer eens verhogen?).
En ja, de bijwerkingen van ritalin etc weerhouden me er tot nog toe van het uit te proberen. Zeker omdat slapen momenteel het grootste probleem is!

maggietel
17-06-2009 om 14:14
Stelle
Hier een zoon van ondertussen 12 jaar met add. Hij sliep altijd erg laat en was zoals hij het zelf noemde erg druk in zijn hoofd en kon nooit stoppen met denken/piekeren. Ondertussen gebruikt hij een jaar of 3 medicatie en we zien opzich weinig tot geen verschil in zijn slaappatroon en als er al een verschil zou zijn eerder een verbetering (door de innerlijke rust) dan een verslechtering. De laatste maand zijn we gestart met melatonine omdat het weinig slapen hem op begon te breken in de hectische tijd van het schooljaar. Verder gaat het op school nu wel beter met hem dan zonder medicatie, hij zit beter in zijn vel. Als jullie besluiten neurofeedback te gaan doen hoop ik dat je hier de resultaten nog eens neer wilt zetten.

anna van noniemen
17-06-2009 om 21:52
Melatonine
is hier inderdaad ook een wondermiddel! Zelfs zoon2, die soms tot 10 uur liep rond te spoken, slaapt nu al vaak voor 8 uur!!

Stelle
18-06-2009 om 11:28
Melatonine
Heb ik geen ervaring mee, maar kun je dat ook 'zomaar' gebruiken? Dus niet alleen om de bijwerkingen van ritaline etc te verminderen? Ik zag dat je het zonder recept kunt krijgen, werkt zo'n lage dosering (0/1 mg geloof ik) afdoende of hebben jullie het toch in overleg met arts laten voorschrijven?
De laatste weken zit ik elke avond een uur naast zijn bed om hem te helpen ontspannen, maar ik was eignelijk niet van plan dat nog een paar jaar vol te houden :-S

Nickelo
18-06-2009 om 11:55
Asperger
Onze zoon met Asperger had veel last van woedeaanvallen én hij sliep dramatisch slecht. De psychiater wilde ritalin proberen en dan eventueel melatonine om de slaapproblemen die dan zouden verergeren weer op te vangen.
Ik stelde toen voor om de ritalin te laten zitten, maar wel te starten met melatonine.
Hij sliep namelijk heel erg slecht, waardoor hij continu moe was, sneller prikkelbaar én sneller boos dus.
Op doktersvoorschrift, 1 mg. En dat werkt als een trein. De eerste avond sliep hij al om 21 uur in plaats van de gebruikelijk 0.00 of later.
We gebruiken het nu al maanden. Soms maar een paar keer per week. Zodra ik merk dat hij te weinig slaapt en daardoor te moe wordt, dan vervroegen we het tijdstip even met een pilletje. Hij is er zelf dolblij mee en de woede aanvallen zijn zo goed als verdwenen.

Guinevere
18-06-2009 om 13:03
Melatonine/ritalin
Melatonine doet niets af aan de werking van Ritalin. Het is gewoon een stofje dat je lijf hoort aan te maken als het tegen bedtijd loopt. Veel kinderen met AD(H)D maken er te weinig van aan.
Ik haal het ook van de drogist in een lage dosering, die hoge dosering van de apotheek heeft zoon niet nodig (heeft hij wel voorgeschreven gekregen, maar ja). Echt, het hélpt! We hebben bijna nooit meer problemen met gaan slapen vwb zoon, hij krijgt nu 0,3 mg. En soms neem ik zelf ook wel eens een pilletje als ik niet kan slapen.
Ritalin verergert de slaapproblemen in principe niet, je moet het meestal alleen niet meer toedienen na 16.00. Maar er zijn ook kinderen die mét Ritaling beter slapen, omdat ze dan pas rust in het hoofd hebben.
Overigens: pré-ADHD sliep zoon bij ons in met....valeriaan. Wat een wondermiddel he.

Elisa Gemani
18-06-2009 om 18:58
Ritalin & melatonine
Zoonlief (8,5) heeft ADHD (net gediagnosticeerd; hij was al gediagnosticeerd als hoogbegaafd met een behoorlijke V/p kloof) en krijgt sinds kort Ritalin in een lage dosering: 2x 5 mg per dag. De dosering van 16.00 geven we niet omdat hij de Ritalin vooral nodig heeft om zich beter te kunnen concentreren op school en omdat hij na 8 jaar inslaapproblemen eindelijk weer eens goed sliep en hij toch weer slecht sliep met die laatste dosis Ritalin. Ook hier heb ik Melatonine gehaald bij de drogist; 2 pilletjes van 0,1 mg en hij slaapt als een roosje. Ik moet zeggen dat zoonlief beter in zijn vel zit dan ooit tevoren; de ergste onrust (die vooral in zijn koppie zat, niet zozeer in zijn lijf) is weg en hij kan zich zodanig beter concentreren op school dat hij zijn werkjes nu wel af krijgt en als een speer door de verrijkingsstof gaat. Hij had groep 4 al overgeslagen en wordt nu doorgetoetst omdat hij waarschijnlijk de bovenbouw (groep 6/7/8) in twee jaar kan doen ipv in drie jaar. Alleen omdat hij zich beter kan focussen en beter planmatig kan werken. Ik zou een Ritalin trial zeker niet meteen uitsluiten. Mijn zus heeft ADD; zij is vorig jaar gediagnosticeerd op haar 46e en mbv Concerta heeft ze eindelijk het idee dat ze zichzelf is en dat ze haar leven op de rails aan het krijgen is. Ritalin verandert mensen niet; ze worden juist zichzelf. Het is gewoon een stofje dat ze anders missen waardoor de hersenen niet "normaal" werken. Mogelijke bijwerkingen zijn meestal alleen in het begin en vooral als je een te hoge dosis hebt.

anna van noniemen
18-06-2009 om 19:47
Wij
hebben ook gewoon de Sleepzzz Melatonine gehaald, oudste heeft aan 5 van 0,1 genoeg, andere zoon krijgt er 4.

Stelle
19-06-2009 om 12:12
Dank
Goed om te lezen. Ik sluit medicatie ook niet bij voorbaat uit hoor, maar als het lukt zonder is het prettiger natuurlijk. Maar het is prettig om met enige regelmaat te horen at kinderen er zo an opknappen en meer 'zichzelf' worden, dat verkleint de stap wel als het toch nodig mocht blijken te zijn.
Elisa, hebben wij soms stiekem hetzelfde kind? Wat is by the way jouw ervaring, concentreert je zoon zich ook beter als de stof moeilijker wordt (dat verwacht ik nl bij zoonlief, maar school laat zich moeilijk overtuigen, zucht) en haakt hij af als het te simpel/ saai is?

Elisa Gemani
19-06-2009 om 15:49
Stelle
Het is natuurlijk fijn als het zonder medicatie kan maar laat die drempel gewoon niet te hoog zijn...
En jij hebt dus ook zo'n kind Het is bij hem een beetje dubbel: hij roept al gauw dat iets saai is (lees: te makkelijk) en haakt dan af maar als de stof moeilijker wordt en hij moet er wat moeite voor doen, gaat foutjes maken dan vindt hij het toch ook maar niks. Hij is erg perfectionistisch en hij kan slecht dealen met fouten maken. Dat is absoluut een punt van aandacht op school. Daarnaast wil hij alles te vlug en hij moet echt leren "leren". Toch kan hij steeds beter met dit soort dingen omgaan, mede door de therapie. Daarin leert hij dat hij de neiging heeft om dingen heel groot te maken in zijn hoofd en leert hij de boel te relativeren en het niet op zichzelf persoonlijk te betrekken. Dat heeft hij nodig ook, zeker nu hij de jongste en de kleinste is in zijn klas en dat zal voorlopig ook wel blijven. Het vereist de nodige inzet, tijd en energie maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! Geniet van je bijzondere kind!