Linda99
17-11-2009 om 22:35
Emotionele "lastpak"
Dochter van 8 is heel gevoelig, lief, een dromer, snel angstig, vaak onzeker en bij tegenslag op welk gebied dan ook slaat ze door in emotioneel lastig gedrag. Ze klampt zich dan letterlijk en figuurlijk aan me vast, huilt heel snel en is niet voor rede vatbaar. Ze gaat ook heel erg zielig kijken en doen. In sociale situaties klapt ze dicht en zegt/doet niks meer.
Weerbaar is ze ook niet echt en daarvoor heeft ze een training gevolgd. Helaas weinig effect. Nu ben ik al bezig om contact te leggen met een orthopedagoog/kinderpsycholoog maar die lui hebben het zo druk dat er voor nu nog nergens plek is.
Zijn er mensen die dit gedrag herkennen en tips hebben?

Pippin
17-11-2009 om 22:58
Kom ik weer...
Ik heb het al vaker geschreven, maar wij hebben ontzettend veel gehad aan het boek 'Het explosieve kind' van Greene. Het gaat over kinderen die inflexibel zijn. Bij tegenslagen of wanneer zaken anders gaan dan verwacht, ex- of imploderen deze kinderen. Ze worden woedend, of ze worden depressief en angstig.
Dit boek heeft ons enorm geholpen om de aanleidingen van de explosies en implosies van onze zoon te analyseren en vervolgens om alle plosies te voorkomen. Die explosies zijn hier inmiddels al weg, we hebben nu alleen nog implosies.
Als ik jou verhaal lees, kan dit boek jullie misschien ook wel helpen? Laat je niet van de wijs brengen door de heftige verhalen van agressieve kinderen in het boek. Bij mijn zoon werkt het bij implosies namelijk net als bij zijn woedebuien.

Linda99
17-11-2009 om 23:00
Pippin
Moest wel lachen om je "kom ik weer" aangezien ik je tip nog nooit heb gelezen Maar ik ga het boek eens opzoeken. Fijn dat je iets in mijn verhaal herkent.

ijsvogeltje
18-11-2009 om 09:30
Kinderpsycholoog
Je schrijft dat er nergens plaats is. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je hier iets mee. Geen wachtlijsten - en er is volledige vergoeding vanuit de zorgverzekering. Wij zijn er erg positief over.
http://www.degeheimetuin.info/

Linda99
18-11-2009 om 11:02
Ijsvogeltje
Ziet er goed uit die site! Helaas niet in de buurt, we wonen in de randstad.
Vanmorgen voor de derde keer een orthopedagoog/kinderpsycholoog gemailed. Hoop dat deze wel plek heeft.

Annet
18-11-2009 om 21:02
Hier goede ervaringen met: (randstad)
voor kinderpsychologe.
Ze zitten in Ter Aar, dat is bij Alphen aan de rijn (goed bereikbaar vanuit de Randstad)

calien
18-11-2009 om 22:35
Of deze
Praktijk Mikro van Mieke Krom in Leiden. Vlakbij het staion en op ook op loopafstand van Naturalis. Bij haar kun je heel snel terecht.

Linda99
18-11-2009 om 22:44
Super
Annet en Calien, bedankt! Kan tips goed gebruike want ook peut nr 3 heeft geen plek