marit
16-01-2011 om 20:03
En de diagnose is..
Van de week hebben we de diagnose van ons zoontje gekregen,iq 123 performaal lager pdd-nos met ADHD trekken.
Toen ons zoontje getest werd door de psychiater, gaf ze aan dat ze moeilijk een beeld kan vormen, en dat ze aan lichte autisme dacht,ze was erg aan het doorvragen over kenmerken ect, en ze gaf aan dat ze miss de diagnose uit wil stellen of naar een dagbehandeling om verder te observeren. ik vond het allemaal een beetje vaag.
Later die week heb ik terug gebeld om aan te geven dat ik het moeilijk gesprek vond.
Nu ging ik met het idee naar de psychiater, dat ze zou voorstellen om de diagnose uit te stellen, maar er komt dan toch pdd-nos uit, en dat geeft bij mij twijfels waarom nu wel?
Ik heb alle verslagen opgevraagd en een (kennis) psycholoog gaat ze doorlezen en ik ook. Als het zo vaag blijft ga ik toch vragen om uitstel van de diagnose.
Daartegen, heb ik me flink ingelezen in pdd-nos en zie wel raakvlakken, maar ook met ADHD dus ja??

Guinevere
16-01-2011 om 21:44
Je kunt
Je kunt wellicht een second opinion aanvragen. Als je al geen goed verlopend gesprek met die psych hebt gehad, zet ik sowieso mijn vraagtekens bij het tot stand komen van een diagnose. In zijn algemeenheid gesproken dus.
Je verder inlezen is altijd een goed idee. En realiseer je dat je wellicht een stukje "verwerking" nodig hebt van het idee dat er dus echt "iets" is met je zoon.

marit
16-01-2011 om 22:05
Ontkenning
Dat riep mijn man toen ik dit met hem besprak maar toen ik aangaf wat mijn twijfels waren, begreep hij mij wel.
Ik moet zeggen dat er een soort rust over me heen is gekomen, de aanloop naar de dag van het advies gaf bij mij veel spanning en nu hebben we dat gehad en kunnen we verder kijk.
ik ben ook ineens weer actief met structuur en duidelijkheid aan het toepassen, alsof dat allemaal even heeft stil gestaan heeft, omdat ik niet wist wat er aan de hand was..hahah slaat nergens op, maar nu kan ik me focussen op iets.

Leen13
16-01-2011 om 22:35
Adhd
Adhd bij autisme kan een stressverschijnsel zijn. Het kan beter zijn om even te wachten met die diagnose en eerst je kind thuis en op school meer voorspelbaarheid en rust en logica te bieden.
Ik vraag me altijd af wat nou het nut van dagbehandeling of opname is behalve dat de ouder in de rapportage over kind niet vertrouwt wordt.
Ik zou er zelf niet aan beginnen tenzij bijvoorbeeld de situatie op school al onaanvaardbaar is geworden, en dan nog. Juist bij kinderen met autisme is het nodig om zorgvuldig uit te zoeken wat je verandert want dat heeft weer consequenties voor het functioneren van een kind. Uit school of thuis halen is een veel te grote verandering.

Kobalt
16-01-2011 om 22:55
Laten betijen
Wij vonden het eerst ook moeilijk en raar om te horen dat onze zoon adhd heeft. Ik hoor mezelf nog zeggen: 'Het is dan zeker bij hem wel een lichte vorm?' En ik zie de psycholoog nog vriendelijk glimlachen en uitleggen dat onze zoon bij alle kenmerken dik in het klinische gebied zit.
Achteraf denk ik: Hoe heb ik het niet kunnen zien?
Neem de tijd voor jezelf om dit allemaal te verwerken. Lees als je meer wilt weten, maar laat het af en toe ook even los. Dat kind verandert er niet door, door die diagnose, dat moet je eerst ervaren, voelen en zien.
Sterkte ermee,
Kobalt

marit
17-01-2011 om 11:34
Idd
Anne: Dat wist ik niet dat tekenen van ADHD een stress verschijnsel zou kunnen zijn, hoewel mijn zoontje al als baby erg bewegelijk was.
En die dagbehandeling is meer om te kijken hoe mijn zoontje reageert en hoe wij met hem omgaan, dat kan toch best waardevol zijn? Daarna krijgen we ouder en kindhulp. Maar aan de andere kant is het erg intensief en structuur ect, kan ik ook alleen met ouder en kind zorg opstarten.
Kobalt: we moeten het idd laten betijen, ik zie ook dingen die eerst voor mij normaal waren maar die eigenlijk afwijkend zijn. En het loslaten gaat nu wel goed, heb zaterdag een heerlijke dag gehad met mijn schat

Leen13
19-01-2011 om 11:18
Testsituatie
En die dagbehandeling is meer om te kijken hoe mijn zoontje reageert en hoe wij met hem omgaan, dat kan toch best waardevol zijn?
Kind en jezelf kunnen heel anders reageren in een nieuwe, met name onbekende, situatie. Juist kinderen met een vorm van autisme kunnen daar verder ontregelen en meer onrustig, lees ADHD gedrag laten zien. Dat zou dan meer op de voorgrond komen dan de autistische variant. Kinderen met een vorm van autisme hebben meer tijd nodig om de omgeving en de mensen in te prenten. Ze kunnen erg druk in hun hoofd worden als ze van alles nieuw moeten inprenten. Het is mogelijk dat dit goed gezien wordt in een testsituatie. Maar ook mogelijk is dat er heel andere dingen gezien worden die je thuis en op school veel minder herkent omdat de situatie voor kind daar meer vertrouwt is. Die krijgen dan meer aandacht en dan eindig je mischien met Ritalin terwijl je meer vaste routine en voorspelbaarheid nodig hebt. Waarna de druk afneemt en kind ook minder druk wordt. Maar dat neemt wel meer tijd en zorgvuldig observeren en bijstellen. Dat lijkt me ook niet echt mogelijk in een testsituatie.
En dan, met mijn ervaringen vraag ik me af hoe dat gaat. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de deskundigheid van de zorgprofessionals. Vooral medewerkers die niet uit eigen ervaring kennis hebben kunnen niet altijd invoelen in detail wat een stoornis meebrengt in de dagelijkse praktijk. Bovendien ben ik inmiddels ook alert op beschuldigingen aan de ouders, die weer helemaal modern zijn geworden. En ook daar ben je meer kwetsbaar voor als je een hele dag op zo'n afdeling bent. Je laat heus weleens wat minder adekwaat gedrag zien en dat gaat makkelijk een eigen leven leiden.

Leen13
19-01-2011 om 11:28
Risico jeugdhulpverlening
Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn als het bespreekbaar is maar dat is het niet. Ze krijgen graag gelijk vooral als het om kwetsbare kinderen gaat, dan is iedereen er van overtuigd dat zijn ideeen de waarheid zijn. Er werken ook medewerkers die zelf stoornissen hebben of nare ervaringen in hun jeugd en dat weten ze niet altijd een plaats te geven. Uiteindelijk is de jeugdhulpverlening zeer machtig en kunnen ze je, bij verschil van mening, een zorgmelding bezorgen. Dan mag de kinderbescherming je onder een vergrootglas leggen, alle kletspraatjes uit de buurt optekenen, elk gedrag negatief onderbouwen en rapporten vol narigheid schrijven. Daar kan de kinderrechter dan weer een eind aan maken, maar voorlopig heb je daar dan wel je handen en je emoties vol aan.

Leen13
19-01-2011 om 11:43
No problem
Voor jeugdhulpverleners is het namelijk geen probleem. Als jij andere keuzes maakt dan zijzelf is het voor hen helder dat de kinderrechter mag bepalen wie hier in het belang van het kind bezig is, als je er samen niet tijdig uitkomt. Zij hebben er geen last van dat jij daarna door de molen gaat.

Leen13
19-01-2011 om 13:06
Kindermishandelaar
En dan ga je voortaan door het leven als verdachte kindermishandelaar. Zo werkt dat blijkbaar.